|
کدخبر: 223827

فرصت خوب بازار افغانستان برای فولادسازان

ایران با توجه به نزدیکی جغرافیایی با کشور افغانستان، نزدیکی مرز و ارزان بودن حمل‌ونقل می‌تواند بهترین گزینه برای فعالان صنعتی این کشور و تأمین محصولات فولادی بازار افغانستان باشد و برای فعالان ایران هم مزیت معدنی افغانستان و تولید و تأمین سنگ‌آهن بسیار جذاب است.

صنعت و معدن فرصت خوب بازار افغانستان برای فولادسازان

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: ایران با توجه به نزدیکی جغرافیایی با کشور افغانستان، نزدیکی مرز و ارزان بودن حمل‌ونقل می‌تواند بهترین گزینه برای فعالان صنعتی این کشور و تأمین محصولات فولادی بازار افغانستان باشد و برای فعالان ایران هم مزیت معدنی افغانستان و تولید و تأمین سنگ‌آهن بسیار جذاب است.

رسول خلیفه سلطانی درباره توسعه روابط ایران و افغانستان بیان کرد: بازار افغانستان فرصت مناسبی برای فعالان صنعتی و فولادسازان دو کشور است و ۱۰۰ درصد برای دو طرف سازنده و مثبت است.

وی ادامه داد: ایران برای فعالان صنعتی افغانستان بهترین گزینه و مورد است، زیرا ایران می‌تواند هم تأمین‌کننده محصولات فولادی بازار افغانستان باشد و به دلیل همسایه بودن دو کشور هزینه صادرات به خصوص در بخش معدن یک مزیت محسوب می‌شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به دیگر مزایای صادرات مواد معدنی به افغانستان اشاره و تصریح کرد: مزیت معدنی افغانستان برای ایران بسیار مفید است و در تولید و تأمین سنگ‌آهن به فعالان اقتصادی ایران کمک خواهد کرد ضمن اینکه صنایع فولادسازی ما نیاز زیادی به سنگ‌آهن دارد و می‌تواند این سنگ‌آهن را از معادن افغانستان تأمین کند.

خلیفه سلطانی گفت: حاکمیت سیاسی افغانستان باید ثبات پیدا کند تا بازار فولاد آن کشور برای فعالان اقتصادی و صنعتی دو کشور قابل دسترس شود تا زمانی که در کشور افغانستان ثبات سیاسی حاکم نباشد فعالان صنعتی ایران نمی‌توانند برای ورود به بازار افغانستان اقدامی کنند به عبارتی در حال حاضر بی‌ثباتی افغانستان مانع از فعالیت‌های اقتصادی دو کشور شده است.

وی افزود: وقتی ثبات ایجاد شود علی‌القاعده دو کشور به سمت توسعه روابط پیش خواهند رفت و فکر می‌کنم در ابتدایی‌ترین حلقه زنجیره فولاد یعنی سنگ‌آهن افغانستان می‌تواند با ایران همکاری کند و در زنجیره انتهایی یعنی محصولات فولادی و نوردی، ایران می‌تواند محصولاتش را در اختیار افغانستان قرار دهد و این مبادلات و معاملات می‌تواند زمینه تجارت بسیار خوبی را بین ایران و افغانستان شکل دهد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پاسخ به سؤال فولادبان مبنی بر تمایل چین و روسیه برای حضور در افغانستان تصریح کرد: مزیت ایران در مقابل چین و روسیه به لحاظ کوتاهی مسافت است و ایران در مقایسه با این دو کشور، مسیر کوتاه‌تری را برای عرضه محصولات فولادی به افغانستان باید طی کند و همه این مسائل مزیت ۱۰۰ درصدی و برابر را برای هر دو کشور فراهم کرده است.

ارسال نظر