|
کدخبر: 220759

صبا فولاد خلیج فارس در آستانه یک اتفاق بی نظیر

این روزها خبرهای خوبی مبنی بر افزایش تولید و سود آوری از شرکت صبا فولاد خلیج فارس به گوش می رسد. سعید بزرگی، مدیر عامل این شرکت دستاوردهای صبا فولاد خلیج فارس در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ را تشریح کرد.

صنعت و معدن صبا فولاد خلیج فارس در آستانه یک اتفاق بی نظیر

این روزها خبرهای خوبی مبنی بر افزایش تولید و سود آوری از شرکت صبا فولاد خلیج فارس به گوش می رسد. سعید بزرگی، مدیر عامل این شرکت دستاوردهای صبا فولاد خلیج فارس در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ را تشریح کرد که رشد بیش از ۱۰۰ درصدی در تولید، جهش فوق العاده ۲۲۳ درصدی در صادرات و بیش از ۱۰ برابر شدن سودآوری بخشی از آن است.

آغاز عملیات نجات در وضعیت خاموش

 مدیر عامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس با بیان اینکه آنچه در این شرکت اتفاق افتاده حاصل تلاش جمعی از بهترین‌های صنعت این کشور بوده است، اظهار داشت: موفقیت های به دست آمده در مدت اخیر، حاصل همدلی، سخت کوشی، صداقت، پاکدستی و احترام به حقوق صاحبان سهام بوده است و در کنار آن می توان به حضور دانایی و تخصص در واحدهای مختلف سازمان اشاره نمود اما برای آنکه بتوانیم یک سیستم را به شکل دقیق مورد ارزیابی قرار دهیم باید ابتدا تصویری از شرایط اولیه داشته باشیم تا بدانیم که از کجا شروع کرده ایم و اکنون در کجا ایستاده ایم.

در زمان شروع به کار تیم جدید ، کارخانه در وضعیت خاموش و با ۱۲ هزار تن موجودی گندله، تعهدات ارزی انجام نشده در بانک مرکزی، برون سپاری بخشی از فعالیت های اصلی سازمان و بدون وجود واحد نگهداری و تعمیرات با فرایندهای تنظیم شده  قرار داشت.

چارت سازمانی مدونی در اختیار نداشتیم و از ساختار سازمانی شرکت تعریف درستی در دست نبود. حقوق پرسنل با وجود عدم هماهنگی در مبالغ معمولاً در هفته دوم هر ماه پرداخت می گردید و برای شات دان در کارخانه پاداش پرداخت می‌شد و به تبع آن سازمان به متوقف بودن پلنت عادت کرده بود. وضعیت موجودی انبار قطعات یدکی بسیار ضعیف و اطلاعات بسیار محدودی از قطعات یدکی مورد نیاز وجود داشت. بخشی از آب مصرفی کارخانه با تانکر تامین می‌شد و به طور متوسط ۴۲ هزار تن تولید ماهیانه صورت می پذیرفت. با داشتن انبار های متعدد و بدون سیستم کنترل موجودی سرنوشت نامعلومی برای قطعات یدکی و برخی از کالاها وجود داشت و در تمام سیستم حتی یک نفر مسلط به دانش تولید به روش میدرکس حضور کامل نداشت.

تحول، از گندله و ارز تا ساختار سازمانی و بومی سازی

اکنون  پس از گذشت ۱۷ ماه کارخانه در شرایط متفاوتی قرار دارد، با دپو بیش از ۲۲۰ هزار تن گندله و موجودی ریالی ارزی بسیار مناسب، تعهدات ارزی در سامانه بانک مرکزی از منفی ۲۷ درصد به مثبت ۱۸۹ درصد رسیده است و موفق شدیم در این مدت نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار ارز آوری برای کشور داشته باشیم. این در شرایطی است که تمامی ارز حاصل از صادرات به کشور وارد شده و در اختیار سامانه نیما قرار گرفته است.

در شرایط فعلی خوشبختانه پرداخت حقوق در اولین روز هر ماه و با پیاده سازی طرح طبقه بندی مشاغل در حال انجام است. پاداش تولید جایگزین پاداش توقفات شد و چارت سازمانی و ساختار سازمانی شرکت با مشاوره دانشگاه تهران ایجاد و به روز رسانی گردید.

یکی از قوی ترین تیم های فنی در حوزه تولید ( به روش میدرکس ) در ایران، در شرکت حضور پیدا کردند و ضمن انجام امور به تربیت تعداد بسیاری از نیروهای بومی پرداختند. توقفات خارج از برنامه به حداقل ممکن رسید و بعضاً زمان توقفات برنامه ریزی شده، تا یک پنجم کاهش یافت. واحد نگهداری و تعمیرات و بسیاری واحدهای دیگر ایجاد گردید و برخی از عملیات های نگهداری و تعمیرات با رکوردهای قابل ثبت در کشور به انجام رسید.

وضعیت انبار ها ساماندهی گردید و دستورالعمل های کاملی برای تمامی عملیات انبار ایجاد و سیستم کنترل موجودی پیاده سازی شد. تامین آب از طریق خطوط لوله به انجام رسید و با کاهش بیش از ۲۰ میلیون دلار نیاز ارزی، بخش بزرگی از نیازهای شرکت از طریق بومی سازی و در داخل کشور تهیه و تامین گردید.

رتبه برتر در صندوق بازنشستگی کشوری

مجموعه این فعالیت ها باعث شد شرکت صبا فولاد خلیج فارس که در رتبه بندی شرکت های صندوق بازنشستگی کشوری یکی از ۲۰ شرکت اول به حساب می آمد، هم اکنون یکی از دو شرکت اول صندوق بازنشستگی کشوری باشد. ثبت نزدیک به ۲۰ رکورد در حوزه تولید باعث شد فروردین طلایی صبا فولاد خلیج فارس با ثبت ۷ رکورد تولید در یک ماه جشن گرفته شود.

میزان تولید از متوسطه ۴۲ هزار تن در ماه به بیش از ۹۰ هزار تن رسید و سود شرکت از ۱۱۰ میلیارد تومان در شش ماهه اول سال مالی ۹۹ به بیش از ۱.۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت. در حقیقت بودجه از منفی ۷۲ درصد انحراف به مثبت ۵۰ درصد رسید.

فروش هایی که به صورت ریالی انجام می پذیرفت و سپس مجوز صادرات می‌گرفت، جای خود را به مزایده های فروش کاملا شفاف و با حضور همه خریداران داد و محدوده خریداران از چند نفر به چند ده نفر رسید. فروش کارمزدی متوقف گردید و تمامی توان تولیدی شرکت صرف مواد اولیه خریداری شده خود شرکت شد. رشد صادرات به میزان ۲۲۳ درصد هم باعث شد که در سال گذشته شرکت صبا فولاد خلیج فارس به عنوان پیشرو ترین شرکت در حوزه صادرات فولاد در کشور شناخته شود.

ایجاد فرصت برابر برای همه تامین کنندگان

علاوه بر افزایش کمی و کیفی تولید به میزان چشمگیر و قابل ملاحظه، استفاده از بهترین روش های بازرگانی در خرید و فروش باعث شد تا شرکت صبا فولاد بتواند در مقایسه با دیگر شرکت های تولیدی در کشور مواد اولیه خود را با پایین ترین قیمت و در زمان مناسب خریداری نماید و کالای تولیدی خود را به بالاترین نرخ و بهترین شرایط و در زمان درست به فروش برساند.

در حوزه خرید مواد اولیه، شرکت های تولیدی و بازرگانی از کمتر از ۵ شرکت به بیش از ۳۰ شرکت رسیدند و فرصت همکاری با مجموعه صبا فولاد برای همه تامین کنندگان کشور باز شد. با همه این تمهیدات موفق شدیم به طور متوسط در خرید مواد اولیه یکی از بهترین عملکردها را در کشور داشته باشیم و در حوزه فروش نیز همچنین.

در حوزه خرید تلاش شد تا با تنوع بخشی و تکثر تامین کنندگان، ضمن پایداری و شفافیت بیشتر در تامین مواد اولیه، نرخ های رقابتی به دست آمده و فشار مالی کمتری نیز بر روی شرکت قرار گیرد و فرصت برابر برای همه تامین کنندگان برای حضور در شرکت فراهم گردد.در این خصوص باید توجه داشت که صبا فولاد همواره از در اختیار نداشتن سرمایه در گردش لازم رنج می برده است

شفافیت حداکثری و دستیابی به سود بیشتر

در حوزه فروش نیز همانند حوزه خرید ایجاد شفافیت حداکثری و باز نمودن درب شرکت برای ورود همه فعالان صنعت باعث گردیده بهترین نرخ ها برای صبا فولاد استحصال گردد. در برخی موارد قیمت فروش محصولات صبا فولاد از محصول مشابه خود در ایتالیا نیز بیشتر بود و اکنون با توجه به کاهش شدید قیمت ها در بازار جهانی، شاید رکورد قیمت فروش بریکت در دنیا در اختیار صبا فولاد باشد!

صداقت، پاکدستی، تخصص و دانش موجود در این مجموعه باعث گردیده روند افزایش سوددهی شرکت در مقایسه با دیگر تولید کنندگان فولاد در کشور که از شرایط مشابه با صبا فولاد برخوردار بودند، افزایش چشمگیری داشته باشد.

۳ هزار میلیارد تومان سود در سال مالی جاری

پس از دستیابی به موفقیت های فراوان در سال مالی قبلی، جناب آقای دکتر افتخاری ریاست قبلی صندوق بازنشستگی کشوری، افزایش بیش از ۲۶۰ درصدی را برای بودجه ۱۴۰۰ در صبا فولاد اعمال داشتند که در ابتدا با اعتراض بسیاری مواجه گردید زیرا به طور معمول شرکت ها پس از یک رشد سریع، مدتی نیاز به دوره تثبیت به منظور ایجاد آمادگی برای انجام رشدهای بعدی دارند.

امروز که گزارش عملکرد نه ماهه سال مالی شرکت استحصال گردید و بر اساس فروش های انجام گرفته که در سه ماهی پایانی سال در سیستم مالی ثبت خواهد شد، می توانم مژده قابل توجهی را به سهامداران معزز شرکت صبا فولاد خلیج فارس داشته باشم و آن اینکه بر اساس عملکرد ۹ ماهه و فروش های انجام شده پیش بینی می شود امسال صبا فولاد بتوانند تا پایان آذر ماه انشاالله به سود نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومانی دست خواهد یافت.

آنچه به دست آمده حاصل تلاش جمعی است که بیانیه گام دوم انقلاب را به جد و به صورت عملی سرلوحه قرار دادند تا نشان دهند ما می توانیم جمله ای زیبا برای سخنرانی در مجالس وضع و خطابه نیست، بلکه عملیاتی است از جنس تولید، بازرگانی، سودآوری، پاکدستی، نوگرایی، جوانگرایی، شفافیت و روش مندی.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها