|
کدخبر: 213525

سرمایه گذاری جدید در هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر

مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر گفت: در مسیر توسعه صنعت فولاد، گریزی جز این نیست که این «خرده‌مالکی» کنار گذاشته شود و سرمایه‌گذاران زنجیره فولاد کشور به سمت شکل‌گیری ائتلاف‌های بزرگ صنعتی حرکت کنند.

سیدابوتراب فاضل، مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر اظهار داشت: یکی از اشکالات سیاست‌گذاری در صنعت فولاد، پدیده‌ای به‌نام «خرده‌مالکی» در این صنعت است که در نتیجه پراکندگی جغرافیایی و سرمایه‌گذاری در زنجیره فولاد به‌وجود آمده است.

فاضل در خصوص استراتژی کلان توسعه صنعتی گفت: اصولاً مسیر توسعه در تمام صنایع دنیا از شکل‌گیری ائتلاف‌های بزرگ صنعتی می‌گذرد. در صنعت خودروسازی و همین‌طور صنعت فولاد دنیا، نمونه‌های بارزی از این ائتلاف‌های صنعتی شکل گرفته است.

مزایای ائتلاف‌های بزرگ فولادی

مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر خاطرنشان ساخت: ائتلاف‌های بزرگ صنعتی، کار سیاست‌گذاری در صنعت فولاد را تسهیل می‌کنند، مدیریت بازار نیز با وجود این ائتلاف‌ها راحت‌تر خواهد بود و علاوه بر این، آسیب‌ها در مواجهه با بحران‌ها کمتر خواهد بود. وی افزود: به‌عنوان مثال، آسیبی که بحران کرونا به شرکتی مثل فولاد مبارکه می‌تواند وارد کند، به‌مراتب کمتر از آسیب‌هایی است که این بحران به یک شرکت فولادساز ۵۰۰ هزار تنی وارد می‌کند. بزرگ‌تر شدن مقیاس شرکت‌ها، علاوه بر این‌که توسعه را شتاب می‌دهد، مدیریت ریسک را نیز تسهیل می‌کند.

مضرات توسعه بدون طرح آمایش ملّی

دکتر فاضل در ادامه بیان داشت: چون در گذشته طرح آمایش ملّی وجود نداشته و تقاضاهای سرمایه‌گذاری در زنجیره فولاد با پاره‌ای از عوامل سیاسی یا درخواست‌های منطقه‌ای و استانی عجین شده بود، شاهد پراکندگی جغرافیایی و سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد هستیم. درخواست‌های سرمایه‌گذاری در گذشته عمدتاً بدون لحاظ کردن مزیت‌های جغرافیایی و طرح آمایش ملی که سرمایه‌گذاری‌ها را هدایت و راهبری کند، رخ داده است.

وی ادامه داد: اما به تدریج با توانمندی‌های شکل گرفته در بخش خصوصی و نیمه‌دولتی در مسیر توسعه صنعت فولاد، حرکت به سمت ایجاد ائتلاف‌های بزرگ سرمایه‌گذاری شکل خواهد گرفت. برای مثال، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر تا پنج سال پیش در صنعت فولاد حضور نداشته است اما هم‌اکنون سهم آن در زنجیره فولاد قابل تأمل است و در شرکت‌هایی نظیر سنگ آهن گهر زمین، توسعه آهن و فولاد گل گهر، فولاد آلیاژی ایران، آهن و فولاد غدیر ایرانیان و فولاد غدیر نی‌ریز سهم دارد.

برنامه حضور گسترده در صنایع معدنی

مدیرعامل هلدینگ صنایع و معادن غدیر اظهار داشت: شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر برای حضور جدی در حوزه فلزات آهنی و غیرآهنی، خصوصاً فولاد و مس، برنامه دارد. این شرکت سرمایه‌گذاری گسترده و سنگین در حوزه فلزات آهنی و فلزات رنگی را دنبال می‌کند و برنامه ۱۴۱۰ ما این است که سهم قابل تأملی از زنجیره فولاد و همین‌طور مس را به‌خود اختصاص دهیم. در حوزه مس ما سرمایه‌گذاری قابل توجهی در خرید معدن و اکتشاف انجام داده‌ایم و این سرمایه‌گذاری گسترش خواهد یافت.

سرمایه‌گذاری در تولید الکترود گرافیتی

وی ادامه داد: هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر در بخش سرمایه‌گذاری‌های مشترک صنعتی در حوزه فولاد نیز ورود کرده است. به‌عنوان مثال، هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر اقدام به سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های گل گهر و چادرملو و صندوق بازنشستگی بانک‌ها در تولید الکترود گرافیتی کرده است و شرکت الکترود شرق ایران به این منظور تأسیس شده است.

فاضل افزود: همچنین این شرکت در حوزه آب و برای تولید ممبران آب‌شیرین‌کن اقدام به سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت معدنی و صنعتی چادرملو کرده است.

حضور قدرتمندتر در بازار سرمایه

فاضل تأکید کرد: اساس حکمرانی شرکتی هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر، تلاش برای سودآوری بیشتر از طریق ایجاد یا ورود به کسب و کارهای پربازده در یک دهه آینده و انضباط مالی و شفافیت است. برای تحقق مورد اول، این شرکت سهم خود از حوزه فلزات آهنی و غیرآهنی را افزایش خواهد داد و با شرکای استراتژیک و قدرتمند همکاری خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: برای ایجاد انضباط مالی و شفافیت نیز این شرکت وارد بازار بورس خواهد شد و شرکت‌های زیرمجموعه خود نظیر آهن و فولاد غدیر ایرانیان و فولاد غدیر نی‌ریز را نیز وارد بازار سرمایه خواهد کرد. بورس علاوه بر این که مکانی برای تأمین مالی است، باعث می‌شود تا انضباط مالی و شفافیت شرکت‌ها افزایش یابد و از این طریق شرکت‌ها می‌توانند گام‌های بزرگ‌تری در مسیر توسعه بردارند.

فاضل با ارائه توضیحات بیشتر بیان داشت: شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان از زیرمجموعه‌های هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر در بورس درج نماد شده و خود هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر نیز در حال طی مراحل برای عرضه اولیه در بازار سهام است.

فاضل گفت: فولاد شاهرود که زیرمجموعه شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان است نیز در بازار بورس درج نماد شده و پس از آن، شرکت فولاد غدیر نی‌ریز که یکی دیگر از زیرمجموعه‌های هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر است نیز بورسی می‌شود.

زمان بهره‌برداری از پروژه «یزد یک»

مدیرعامل هلدینگ غدیر در مورد طرح توسعه مهم شرکت فولاد آلیاژی ایران گفت: پروژه یزد یک شرکت فولاد آلیاژی ایران با ظرفیت ۷۰۰ هزار تن شمش که قابلیت تولید تا ۸۵۰ هزار تن را نیز دارد تا آخر بهار سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد. خوشبختانه از اسفند سال ۹۹، این پروژه روند بسیار خوبی گرفته است و در ساختار پروژه تجدیدنظر صورت داده‌ایم. این پروژه ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بخش عمده تجهیزات آن وارد شده است و همزمان بخش یوتیلیتی آن نیز به پیش برده می‌شود. امیدواریم این پروژه با توجه به پایش‌هایی که مرتباً انجام می‌دهیم تا انتهای سه‌ماهه نخست سال آینده به بهره‌برداری برسد.

سرمایه‌گذاری در بخش برق باید توجیه اقتصادی داشته باشد

فاضل در پاسخ به این سوال که آیا در تأمین زیرساخت‌هایی نظیر آب و برق نگرانی ندارید، گفت: خوشبختانه با طرح‌ انتقال آب صورت گرفته از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، مشکلات آب واحدهای صنعتی مثل گل گهر به مراتب کمتر شده است و با خطوط انتقال آب در دست اجرا به استان‌هایی نظیر سیستان و بلوچستان، خراسان و اصفهان، تا چند سال مشکل آب واحدهای صنعتی حل خواهد شد.

وی ادامه داد: در بخش تولید برق، باید سیاست‌هایی اتخاذ شود که تولید در این حوزه توجیه اقتصادی داشته باشد و سرمایه‌گذاران جذب این حوزه شوند. متأسفانه در سالیان گذشته در سیاست‌گذاری صنعت برق درست عمل نشد و این امر خاموشی‌های اخیر را درپی داشت. امیدواریم که در صنعت برق اقدامات اساسی صورت گیرد و فضا مهیای این شود که نسل جدید نیروگاه‌ها در کشور احداث شود. ما برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق تمایل داریم و اخیراً در شرکت سنگ آهن گهر زمین، ۲۴ درصد نیروگاه سیرجان را خریداری کرده‌ایم. همچنین شرکت سالکو (آلومینیوم جنوب) که زیرمجموعه سرمایه‌گذاری غدیر است، نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی دارد. وی افزود: با یک سیاست‌گذاری مناسب و اقتصادی شدن تولید برق، نگرانی‌های صنایع در این حوزه رفع خواهد شد.

گندله‌سازی بهاباد سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر گفت: یکی از موفق‌ترین شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان است. این شرکت، ظرفیت تولید آهن اسفنجی خود را با موفقیت از ۸۰۰ هزار تن به یک میلیون تن رساند و سال آینده آن را به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن می‌رساند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها