|
کدخبر: 206611

رتبه سیستان و بلوچستان از نظر ذخایر معدنی

رئیس سازمان صمت سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان از نظر ذخایر معدنی آنتیموان در رتبه اول کشور قرار دارد، منیزیت و تیتانیوم در رتبه دوم کشور و کانسنگ طلا در جایگاه ششم کشور قرار دارد.

داوود شهرکی اظهار کرد: توجه به ظرفیت‌های معدنی استان موجب استقرار صنایع وابسته خواهد شد که نهایتا " ایجاد اشتغال، ارزش افزوده (فرآوری مواد معدنی)، عمران و آبادانی را در سایر نقاط استان درپی خواهد داشت.

وی افزود: توسعه صنایع معدنی با توجه به اینکه واحد‌های معدنی استان در نقاط مختلف استان پراکنده است باعث ماندگاری جمعیت و جلوگیری از مهاجرت مردم به شهر‌های بزرگ و به دنبال آن حاشیه نشینی در شهر‌ها را کاهش خواهد داد.

شهرکی ادامه داد: درحال حاضر تعداد ۳۹۸ واحد معدنی در نقاط مختلف استان با ایجاد اشتغال بیش از ۷۰۰۰ نفر فعال هستند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون و به طور قطعی، میزان ذخایر انواع مواد معدنی کشف شده در استان به رقم بالغ بر ۳میلیارد تن رسیده که با توجه برنامه‌های اکتشافی مستمر که در حال انجام است قطعا" به میزان ذخایر معدنی استان اضافه خواهد شد.

وی تصریح کرد: طی ۶ ماه اول امسال در سطح استان، تعداد ۸ واحد معدنی غیر فعال دوباره به چرخه تولید بازگشته که زمینه ایجاد اشتغال ۱۱۶ نفر را فراهم به وجود آورده اند.

رئیس سازمان صمت سیستان و بلوچستان گفت: ماده معدنی استراتژیک آنتیموان، رسانای ضعیف گرما و برق است و از ماده خالص آن برای ساخت انواع خاصی از دستگاه‌های نیمه رسانا و از آلیاژ این ماده معدنی درصنایع دفاعی، باتری سازی و ... استفاده می‌شود، ماده معدنی منیزیت نیز نقش اصلی را در صنایع دیرگداز و نسوز و سایر صنایع دارد، ماده معدنی استراتژیک تیتانیوم هم به دلیل وزن کم و استحکام زیاد در صنایع آلیاژی مانند بدنه هواپیما استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: کانسنگ طلا نیز سنگی حاوی ماده معدنی با ذرات ریز طلا می‌باشد که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نبوده و زمانی که میزان آن به یک گرم در هر تن برسد، با احداث کارخانه جدایش و فرآوری قابلیت بهره برداری را دارد.

شهرکی بیان کرد: سیستان و بلوچستان از نظر ذخایر معدنی آنتیموان در رتبه اول کشور قرار دارد، منیزیت و تیتانیوم در رتبه دوم کشور و کانسنگ طلا در جایگاه ششم کشور قرار دارد.

منبع: می متالز

ارسال نظر