|
کدخبر: 168314

تولید گروگان سیستم بانکی است!

تملک کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی از سوی بانک ها و مشکلاتی که برای فعالان اقتصادی به وجود آورده، در برنامه امشب گفت و گوی ویژه خبری بررسی شد.

صنعت و معدن تولید گروگان سیستم بانکی است!

بانک ها، تملک کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی با حضور میثم زالی کارشناس تولید و حمید اخوانی نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی خانه صنعت و معدن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حمید اخوانی نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی خانه صنعت و معدن با اشاره به اینکه ما در بخش صنعت همه در یک کشتی نشسته ایم گفت: مسلماً اگر یک نفر بخواهد این کشتی را غرق کند همه غرق می‌شویم، پس همه باید با محور قانون پیش برویم.

وی با اشاره به اینکه آنچه که قانون مقرر کرده باید در کشور ما برگردد و بعد اجرایی شود افزود: برگردد یعنی اینکه تخلف‌هایی که از مقررات انجام شده باید رفع اثر شود، اگر امروز به عنوان یک ایرانی بخواهم بگویم که به قدری سرمایه دارم که حاضرم تمام تسهیلات ریالی تمامی بانک‌ها را با تمام هزینه‌ها اعم از اصل سود، خسارت و تاخیر تادیه را پرداخت کنم، آیا بانک‌ها حاضرند تمامی املاکی را که در این راستا تملک کرده اند را پس بدهند آیا این حق تولیدکننده نیست که این سوال را مطرح کند که چرا ما در یک خیابان بیش از ۸۰ شعبه بانک داریم، اما در شهرک‌های صنعتی ما خاک مرده پاشیده اند.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی خانه صنعت و معدن ادامه داد: انتقال ثروت از کجا به کجاست، در میدان‌های اصلی شهر ساختمان‌های بزرگ در تملک بانک‌ها هستند. ما در هیچ مقطعی از زمان رشد سرمایه‌ گذاری در حوزه صنعت را نداشتیم، مگر در دو مقطع. تمایل به سرمایه‌گذاری در صنعت وجود ندارد در تمام کشور‌های دنیا برای تولید کننده تسهیلات قائل می‌شوند به طوری که تسهیلات دارای نرخ‌های ترجیحی هستند.

میثم زالی کارشناس تولید با اشاره به اینکه تولید گروگان سیستم بانکی است اظهار کرد: تولید کنندگان در جنگ اقتصادی تنها به فعالیت مشغولند، در مواجهه بانک‌ها با تولیدکنندگان شاهد ترک فعل‌های متعددی هستیم. هزینه‌های سرباری در تولید است، فضای اقتصادی کشور ثبات ندارد، شاهد عدم تامین به موقع مواد اولیه به دلیل تحریم‌های صورت گرفته هستیم.

وی تصریح کرد: رفتار متداول بانک ها به این صورت است که آنها می گذارند تا بدهی استمرار پیدا کند تا بتوانند کل واحد را تحت تملک خودشان در بیاورند. مدیر بانک باید مطالبات را وصول کنند، اگر وصول مطالبات در پایان سال افزایش پیدا کند مدیران بانک امتیاز می‌گیرند.

زالی با اشاره به واحدهای تولیدی که محدودیت‌های بانکی به آنها اعمال می شود گفت: وقتی یک واحد تولیدی حساب بانکی ندارد و ضمانتنامه نمی‌تواند بگیرد ،طبیعتا به سراشیبی سوق پیدا می‌کند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر