|
کدخبر: 154217 محمد انوشه‌ئی

در گفتگوی گسترش نیوز با معاون وزیر صمت مطرح شد:

قول وزارت صمت به تولیدکنندگان

معاون امور صنایع وزارت صمت در توصیه‌ای به بخش خصوصی و تولیدکنندگان اظهار داشت: «توصیه بنده این است که طرح‌های تولیدی و صنعتی موجود در کشور سرعت بیشتری داشته باشند و وزارت صمت قول می‌دهد اگر طرح جدیدی ارائه شود این وزارتخانه آن را دنبال و موانع آن را رفع خواهد کرد».

صنعت و معدن قول وزارت صمت به تولیدکنندگان

مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت در آیین افتتاح ۴ رویداد نمایشگاهی که در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود (شامل نمایشگاه‌های ایران متافو، میدکس، چوب و امپکس) در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توسعه صنایع فلزی اظهار کرد:

نیارکی

«۱۸۵ شرکت که شامل تمامی شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی هستند در این نمایشگاه حضور دارند؛ ضمن اینکه ۳ شرکت خارجی نیز در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند».

وی در ادامه گفت: «صنعت فولاد از افتخارت کشور است و کشور ما نیز در بین ۱۰ کشور برتر دنیا در زمینه تولید فولاد قرار دارد. در بحث فولاد خام، ظرفیت‌های خوبی ایجاد شده است. همچنین در زمینه تکمیل زنجیره ارزش فولاد از مرحله کلوخه تا گندله و شمش و ... اتفاقاتی خوبی رخ داده و توانستیم ۵۵ میلیون تن ظرفیت را در این مقطع ایجاد کنیم».

رشد ۴۰ درصدی در تولید لوازم‌خانگی

معاون وزیر صمت در امور صنایع اظهار کرد: «در راستای تامین نیاز کشور و رشد تولیدات صنعتی در بحث تولید ورق توانستیم در ۱۰ ماه سال ۹۹ در ۲۰ رشته نسبت به سال گذشته، مثبت عمل کنیم. به ‌طور مثال در تولید لوازم‌خانگی بزرگ در حدود ۴۰ درصد رشد مثبت داشته‌ایم. همچنین در صنعت تولید خودرو و کمباین و در بیشتر صنایع توانستیم به رشد خوبی دست پیدا کنیم».

وی افزود: «به علت وجود اسلب مازاد امکان تبدیل اسلب به ورق وجود دارد. نیاز کشور هم کافی به نظر می‌رسد و هرچه ورق تولید کنیم با ارزش‌افزوده بالاتر در تولیدات کشور مصرف می‌شود. اگر می‌خواهیم از خام فروشی جلوگیری کنیم بهترین راه تقویت زنجیره تولید فولاد و ورق است».

صادقی نیارکی بیان کرد: «توصیه بنده این است که طرح‌های موجود در کشور سرعت بیشتری داشته باشند و وزارت صمت قول می‌دهد اگر طرح جدیدی ارائه شود این وزارتخانه آن را دنبال و موانع آن را رفع خواهد کرد».

وی درباره بحث قیمت‌گذاری دستوری فولاد اظهار کرد: «ما قیمت‌گذاری دستوری نداریم؛ بلکه شروع قیمت‌گذاری داریم. یعنی هر کالایی که در بورس کالا عرضه می‌شود باید براساس یک قیمت پایه عرضه شود. اکنون فروشنده براساس قیمت پایه و شرایط بازار و تقاضا می‌تواند قیمت‌ها را طبق میزان فروش کاهش دهد و یا اگر بازار رقابتی شود، قیمت‌ها افزایش می‌یابد».

همچنین به علت نبود سقف رقابت، قیمت‌گذاری دستوری نداریم، صنعت فولاد جز افتخارات کشور است و ما در این صنعت مازاد تولید را شاهد هستیم و توقف این است در بازاری که مازاد عرضه بر تقاضا داریم قیمت‌ها متعادل به دست مصرف‌کننده برسد.

سیاست وزارت صمت در رابطه با بورس

صادقی نیارکی در ادامه بیان کرد: «سیاستی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شده است بیانگر است که عرضه حداکثری در بورس کالا داشته باشیم تا حاشیه بازار کاهش دهد. در صحبت‌هایی که با نوردکاران داشتم متوجه شدم که قیمت بازار، پایین‌تر از بورس است. اکنون خواهان آن هستیم که بازار حاشیه‌ای نداشته باشد که بتوانیم با عرضه مستقیم، محصولات را به دست مصرف‌کننده برسانیم».

وی ادامه داد: «مهم‌ترین بحث مطرح، تولید با ارزش‌افزوده بالا است؛ یعنی باید به سمتی برویم که علاوه بر صادرات کالاهای میانی که از الزامات صادرات است به سمت صادرات تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی، لوازم‌خانگی، صنعت خودرو و انواع کشنده‌ها برویم تا از خروج ارز جلوگیری کنیم».

صادقی نیارکی درباره عملکرد خوب شرکت فولاد مبارکه در زمینه صادرات اظهار کرد: «فولاد مبارکه در زمینه تولید ورق فولادی یکی از مجموعه‌های بی‌نظیر در غرب آسیاست و در سطح جهانی؛ در بحث طراحی مهندسی و دانش؛ چشمگیر عمل کرده است. توقع ما این است که شرکت فولاد مبارکه نیاز داخل را تامین کند و بعد به بحث صادرات بپردازد. توصیه اکید ما به فولاد مبارکه به بهره‌وری مربوط می‌شود. اکنون هم در این زمینه بسیار خوب عمل می‌کند و از خطوطی که دارد حداکثر بهره‌وری را به عمل می‌آورد. ضمن اینکه فولاد مبارکه عرضه بسیار خوبی در بورس داشته و از محدود شرکت‌هایی است که تولیداتش را در بورس عرضه کرده و همواره اعلام کرده‌ایم که اقدام این شرکت تقدیر است».

صادقی نیارکی همچنین درباره برگزاری نمایشگاه صنایع چوب گفت: «همزمان با تغییر الگوی زندگی مردم و استفاده بیشتر از ابزارآلات چوبی؛ صنایع چوب و سلولزی هم در ۱۰ سال اخیر رشد چشمگیری کرده است. در گذشته در حوزه تامین مواد اولیه و واردات انواع فیبر و ام‌دی‌اف، ارز زیادی از کشور خارج می‌شد ولی امروز بیش از ۷۰ درصد مواد اولیه و زنجیره تامین انواع مواد شیمیایی و فرمالین‌ها در داخل کشور تولید می‌شود».

وی ادامه داد: «اگر می‌خواهیم در حوزه تولید یک کالا به پیشرفت برسیم باید در تمام بخش‌های مونتاژکاری، نوآوری و ماشین‌سازی هم به رشد برسیم. خوشبختانه ما در این نمایشگاه تعدادی از ابزارآلات، تجهیزات و ماشین‌آلات را مشاهده کردیم که به خوبی مونتاژ شده‌اند. با مجموعه این اتفاقات، وضعیت سلولوزی ما در شرایط خیلی مناسبی قرار دارد».

معاون وزیر صمت در امور صنایع افزود: «مهم‌ترین نکته در تامین مواد‌ اولیه، بحث چوب خام است که با رشد این صنعت باید تامین شود. همکاران ما در بخش‌های مختلف از جمله وزارت کشاورزی در تلاش هستند با طرح‌های رشد، گونه‌های سریع الرشد و همچنین واردات چوب خام به‌صورت پایدار این مسئله را مرتفع کنند».

فعال‌سازی ۱۵۰۰ واحد راکد تا پایان سال

صادقی نیارکی درباره واحدهای غیرفعال صنعتی کشور گفت: «امسال برنامه ما فعال‌سازی ۱۵۰۰ واحد صنعتی بوده است. خوشبختانه تا اوایل بهمن‌ماه امسال ۱۳۰۰ واحد راکد به مدار تولید بازگشته‌اند. این واحدهای راکد که در استان‌های مختلف حضور دارند و تعداد آنها به ۱۳۰۰ واحد بالغ می‌شود با پیگری‌های سازمان صنایع کوچک شروع به فعالیت کرده‌اند. انشالله تا پایان سال ۱۵۰۰ واحد به مدار برخواهند گشت. ناگفته نماند که این برنامه سال دوم خود را سپری می‌کند و قطعاً در سال آینده نیز این برنامه به راه خود ادامه خواهد داد».

وی درباره اثرگذاری ویروس کرونا بر صنعت اظهار کرد: «کرونا در صنعت نساجی بسیار تاثیرگذار بوده است زیرا در انتهای سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ محدودیت‌‌هایی ایجاد کرد و روی این صنعت تاثیر گذاشت اما اکنون در حال بازگشت به روال عادی است».

صادقی نیارکی در پایان درباره اثر برگزاری این قبیل نمایشگاه اظهار کرد: «نمایشگاه همواره دو کارکرد دارد یکی برای ارائه آخرین دستاوردهای واحدها و دیگری برای به همرسانی نیازمندی‌ها و توانایی‌ها. نمایشگاه سبب رشد و توسعه در کشور می‌شود».

شرکت‌های داخلی هم‌قدم با خارجی‌ها

حسن-زمانی

حسن زمانی، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تهران در آیین افتتاح این نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره اثر‌گذاری نمایشگاه متافو بر بخش معدن اظهار کرد: «با حضور پرشوری که در نمایشگاه مشاهده می‌کنیم قطعاً اثر مثبتی بر تولیدات داخلی و بخش خصوصی کشور خواهد داشت. ما شاهد هستیم که در تمامی زمینه‌ها از پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای برخوردار هستیم. خوشبختانه در این نمایشگاه شرکت‌های خارجی نیز حضور داشتند. با روند فعلی امیدواریم که تعداد شرکت‌کنندگان خارجی، افزایش پیدا کند. ضمن اینکه بخش خصوصی و شرکت‌های داخلی توانسته‌اند پا به پای شرکت‌های خارجی گام بردارند. ما در این نمایشگاه شاهد رشد بسیار خوبی در کلیه زمینه‌ها بوده‌ایم».

وی ادامه داد: «در سال‌های اخیر حوزه متالوژی در بخش‌های مختلف خود با رشد چشمگیری به عنوان صادر‌کننده نمونه در عرصه جهانی به جایگاه مطلوبی دست یافته است. وجود معادن زیاد سنگ‌آهن و نیروی کار مستعد، جوان و متخصص، ظرفیت بسیار مناسبی را فراهم آورده است که می‌توان با مدیریت صحیح و برنامه جامع راهبردی باعث رشد و توسعه این صنعت پیشران شد».

حسن زمانی با اشاره به جایگاه شایسته تولید فولاد ایران در جهان اظهار کرد: «با ظرفیت بالایی که در حوزه تولید فولاد وجود دارد باید با جذب سرمایه‌گذار و حمایت از تولیدکنندگان داخلی جایگاه این بخش از صنعت را ارتقا داد».

تاثیر مهم صنعت متالورژی در اقتصاد ایران

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تهران اضافه کرد: «صنعت متالورژی یکی از بخش‌های مهم و تاثیر‌گذار در اقتصاد ایران است که بیشتر صنایع و بخش‌های مختلف صنعت کشور به آن نیازمند هستند؛ تا جایی که میزان سرانه مصرف فولاد و واردات و صادرات این حوزه را به عنوان یکی از معیارهای رشد اقتصادی و توسعه کشور به شمار می‌آورند».

وی در پایان با ابراز خرسندی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نمایشگاه بین‌المللی تهران اظهار کرد: «ما سعی کرده‌ایم برای برگزاری نمایشگاه‌ها دعوت‌نامه ارسال کنیم؛ به همین علت تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده‌ایم و خوشبختانه در نظرسنجی‌های وزارت بهداشت در پایان هر نمایشگاه نمره قبولی به ما می‌دهد».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها