|
کدخبر: 218037

امیدها برای فروش بلیط سینما

از دیروز منوی سینماها متنوع‌تر شده است. تا دیروز تنها یک فیلم کمدی روی پرده بود که می‌توانست نگاه مخاطبان را جلب و احتمالا رکوردهای میلیاردی ثبت کند و حالا «گشت ارشاد ۳» هم پا به میدان نهاده تا بعد از چهار، ‌پنج ماه ذائقه کمدی‌پسندها را شارژ کند.

سینما و تلویزیون امیدها برای فروش بلیط سینما

با اکران سه فیلم تازه از دیروز، چیدمان فیلم‌های روی پرده از تنوع و تعدد کافی برای رونق بازار برخوردار شده است و می‌توان گفت که تقریبا هیچ مخاطب ایرانی سینمایی وجود ندارد که فیلم مورد علاقه‌اش را روی پرده سینماها پیدا نکند؛ از فیلم درام تا فیلم کمدی، از ژانر وحشت تا فیلم جنگی! حالا دیگر دلیلی برای رونق نگرفتن بازار سینماها وجود ندارد. آیا بازار به روزهای عادی و معمولی‌اش برمی‌گردد؟

چیدمان تازه در منوی سینماها

بازار سینمای ایران از ابتدای امسال تا پایان روز ۲۵ آبان ماه، ۳۹میلیارد تومان فروش داشته که در مقایسه با سال گذشته رویایی است؛ اما در مقایسه با فروش حدودا ۳۰۰میلیاردی دو سال پیش، چندان تعریفی ندارد. با این حال اگر مجموع فیلم‌ها تا پایان سال بتوانند به رکورد ۱۰۰میلیارد تومانی دست پیدا کنند، می‌توان گفت که سینما کم‌وبیش به روزهای معمولی و بدون بحران خود بازگشته است. البته این در شرایطی است که گشت۳ بتواند رکورد دینامیت را بشکند، ‌قهرمان فرهادی بازار گسترده‌تری پیدا کند و دیگر فیلم‌هایی که به زودی روی پرده می‌آیند، بتوانند نظر مخاطبان را جلب کنند که در سرمای زمستان (فصلی که فصل مرده بازار است)، ‌با وجود کرونا، هوای آلوده، ترافیک و... به سالن‌ها بیایند.

البته شورای اکران هم تلاش کرده است با رونق بخشیدن به پرده، علایق و سلایق مختلف را در اکران فیلم‌ها در نظر بگیرد. این یعنی پتانسیل سینمای ایران تقریبا از همه توانش برای بازگشت مردم به سالن‌ها استفاده کرده است. ترافیک بازار اکران در پاییز ۱۴۰۰ احتمالا در چند سال گذشته سینمای ایران بی‌نظیر است.

 امیدهای جدید فروش

گشت ارشاد۳: ۱۰سال از ساخت اولین نسخه از فیلم گشت ارشاد می‌گذرد. فیلمی که در سال ۹۱ اکران شد و ۵/ ۱میلیارد تومان فروخت. نسخه دوم این فیلم هم در سال ۹۵ روی پرده رفت و ۵/ ۱۹میلیارد تومان فروش را ثبت کرد.حالا همه منتظرند تا ببینند نسخه سوم این فیلم که البته یکی از بازیگران اصلی‌اش را از دست داده و به جای او بازیگر محبوب دیگری را جایگزین کرده است، ‌رکورد خودش را می‌شکند؟ در همه این سال‌هایی که سعید سهیلی «گشت ارشاد» و دنباله‌هایش را ساخته، حاشیه از او دور نبوده است، گاه اکرانش را متوقف کرده‌اند و گاه در نمایش سه‌گانه او تاخیر افتاده و در طول این ایام خبرهای متفاوت و متناقضی از «گشت‌ارشاد۳» مخابره شده است. با همه فراز و فرودها اما بالاخره رنگ اکران به خود می‌بیند و احتمالا همین حواشی می‌تواند بخشی از فروش فیلم را تضمین کند.

 چنان که خبرگزاری مهر هم نوشته ۵ سال بعد آورده مالی «گشت ارشاد» و البته مخاطبانی که این فیلم به سینما کشاند، سعید سهیلی را بر آن داشت تا دنباله‌ای برای آن بسازد، این بار اما با نامی کمی متفاوت؛ «گشت» سرانجام با همه ماجراهای آن روزهایش روی پرده رفت و دوباره با اقبال رو‌به‌رو شد. این حالا یک داستان ده‌ساله است با سابقه‌ای در ذهن تماشاگران سینما که می‌تواند آنها را برای تماشای قسمت سوم این فیلم با نام «گشت ارشاد ۳» ترغیب کند؛ مضاف بر اینکه در طول پروسه تولید تا آماده‌سازی به‌دلیل حواشی دیگری که از سوی یکی از بازیگران بر فیلم حادث شد، حالا می‌توان گفت «گشت ارشاد۳» پتانسیلی بالقوه برای جذب مخاطبان دارد.

در این فیلم امیر جعفری با گریمی شبیه به نقش حمید فرخ‌نژاد به‌عنوان جایگزین او حضور دارد و پولاد کیمیایی، ساعد سهیلی، بهنام بانی، میرطاهر مظلومی، نازنین کیوانی و… در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

آپاچی: شمار قابل توجهی از فیلم‌های تجاری سال‌های اخیر را می‌توانید در کارنامه کارگردان این فیلم ببینید. او تاکنون فیلم‌های تجاری بسیاری ساخته از جمله «زن‌ها فرشته‌اند۲»، «خالتور» «دم سرخ‌ها»، «لامبورگینی» و... او در یک دهه گذشته با ساخت این فیلم‎‌ها ۱۵ تا ۱۶ میلیارد تومان برای سینمای ایران بازار ایجاد کرده است. معیریان در طول ۱۰سال اخیر ۱۱ فیلم ساخته و با این اوصاف تقریبا کارگردان پرکار سینمای ایران در این زمان بوده است.

«آپاچی» تازه‌ترین فیلم معیریان، با سروشکلی مشابه اغلب فیلم‌های این سال‌های او روانه پرده سینماها شده است! در «آپاچی» رضا شفیعی‌جم، حمید لولایی، یوسف تیموری، سحر قریشی، گیتی معینی و… به ایفای نقش پرداخته‌اند. البته با توجه به چیدمان فیلم‌های روی پرده به نظر نمی‌رسد که این فیلم بتواند توفیق چندانی در فروش داشته باشد. با این حال ترکیب بازیگران آن مجموعه‌ای از چهره‌هایی است که ماه‌ها دور از پرده‌های سینماها بودند و دوباره دیدنشان در سینماها می‌تواند برای گروهی از سینماروها جذابیت داشته باشد. به هر روی اگر اتفاق عجیب و غریبی در بازار رخ ندهد، بعید است که این فیلم بیش از ۲ تا ۳ میلیارد تومان فروش داشته باشد.

حکم تجدیدنظر: کارگردانش از اینفلوئنسرهای فضای مجازی است، احتمالا چندبار حین گشت در اینستاگرام ناگهان ویدئوهایش به چشمتان خورده است. محمد امین کریم‌پور که اصلی‌ترین منبع درآمدش به همان ساخت کلیپ‌های طنز تبلیغاتی بازمی‌گردد و اتفاقا در این حوزه موفق بوده است. در همان زمانی که خبر اخذ پروانه ساختش رسانه‌ای شد، آماج حملات منتقدانش هم قرار گرفت تا آنجاکه این نقدها سازمان سینمایی را مجبور به انتشار پیشینه فعالیت‌های سینمایی او کرد. طبق اسناد سازمان سینمایی محمدامین کریم‌پور مدرک کارشناسی ارشد سینما دارد و چند فیلم کوتاه را هم کارگردانی کرده است.

سرانجام محمدامین کریم‌پور به همراه رضا کریمی، تهیه‌کننده با سابقه سینما این فیلم را جلوی دوربین برد و با نزدیک شدن به برگزاری سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر آن را به دبیرخانه این رویداد سینمایی تحویل داد؛ اما این فیلم از راهیابی به این جشنواره بازماند.

با توجه به سابقه کریم‌پور در ساخت کلیپ‌های طنز گمانه‌زنی‌های ابتدایی مبنی بر این بود که «حکم تجدید نظر» فیلمی در حوزه کمدی باشد؛ اما طبق اعلام روابط عمومی پروژه، این فیلم، درامی اجتماعی است.

فرید سجادی حسینی، بازیگر این فیلم سینمایی هم در گفت‌وگویی عنوان کرده بود: «من در این فیلم نقش یک دایی را بازی می‌کنم که به دنبال کلیه برای فرزندش است و در جریان یک قتل و قصاص هم قرار می‌گیرد.» ژاله صامتی، همایون ارشادی، فرید سجادی‌حسینی، گیتی قاسمی و… بازیگران این فیلم هستند.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر