|
کدخبر: 314828

لایحه بودجه/مجلس/رشد اقتصادی

دفاع رئیسی از لایحه بودجه/گام دولت در جهت رشد اقتصادی

ابراهیم رئیسی در صحن مجلس شورای اسلامی گفت: همکاری دولت با بخش های مختلف و مجلس، در اجرای لایحه بودجه، تلاش دشمنان و فتنه آن هارا ناکام گذاشت.

سیاست دفاع رئیسی از لایحه بودجه/گام دولت در جهت رشد اقتصادی

رئیس دولت سیزدهم، امروز برای دفاع از لایحه بودجه، در صحن مجلس شورای اسلامی حضور یافت و در این ارتباط گفت: همکاری دولت و مجلس باعث شد تا در اجرای لایحه بودجه، گام موثری را در جهت رشد اقتصادی و رشد تولید و مهار تورم برداریم.

وی افزود: در این مدت دستگاه‌ها موفق شدند گام دیگری در جهت رشد اقتصادی و تعالی کشور و نزدیک‌تر شدن به قله بردارند.

وی با بیان این‌که «در بودجه ۱۴۰۳ تلاش شده  هم درآمدها و هم هزینه‌ها واقعی دیده شود.» ادامه داد: تلاش دولت معطوف به اجرای قانون بودجه ۱۴۰۲ بوده است. بودجه ۱۴۰۳ مبتنی بر برنامه هفتم توسعه است و تلاش شده واقعیت مسائل دیده شود.

رئیس قوه مجریه همچنین با یادآوری اتفاقات این روزها در غزه بیان کرد: شهادت ۶۵۰۰ کودک و به خاک و خون کشیده شدن زنان و مردان مجاهد فلسطینی مایه تاسف همه ما و امت اسلامی و جامعه بشری شده اما آن‌چه بیشتر از این نسل‌کشی مایه تاسف است، این است آن‌هایی که مدعی حقوق انسان هستند یعنی آمریکا و غربی‌ها حامی این نسل‌کشی هستند.

وی با بیان این‌که «ملت‌ها امروز بخاطر فلسطین بپا خواسته‌اند و عدالت را فریاد میزنند» ادامه داد: باور داریم شهادت کودکان و زنان فلسطینی به حکومت رژیم صهیونیستی پایان خواهد داد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به شهید مدرس و اقداماتی که در مجلس انجام داده بود، خاطر نشان کرد: آن چیزی که از زندگی شهید مدرس سراغ داریم خداباوری، مردم‌باوری، اجرای عدالت و سخن حق است و او یک نماینده در تراز حکومت اسلامی و الگوی همه نمایندگان و مسئولان است.

وی همچنین با بیان این‌که تمام تلاش دولت و همکاران آن در سراسر کشور در سال گذشته مصروف به اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۲ بوده، اظهار کرد: در این مدت تلاش شده که بودجه ذیل برنامه‌های ششم و هفتم توسعه اجرا شود. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ هم تلاش شده واقعیت دیده شود و واقع‌نگری از محورهای قابل توجه این بودجه است و تلاش کردیم هم هزینه‌ها، هم درآمدها واقعی دیده شود و هم برنامه واقعی ارائه شود.

رئیسی اضافه کرد: از همه شما برای تلاش‌تان در جهت اجرای قانون و اجرای سیاست‌های ابلاغی رهبری فرزانه انقلاب اسلامی و تصویب برنامه هفتم تشکر می‌کنم و خسته نباشید می‌گویم. انشاالله در مسیر فرآیند تصویب قانون که شورای محترم نگهبان اظهارنظر خواهد کرد و اصلاحات احتمالی که انجام می‌شود برنامه هفتم توسعه ابلاغ شود و بتواند به عنوان برنامه کشور در جهت توسعه همه‌جانبه کشور تاثیرگذار باشد و ما بتوانیم برخلاف برنامه‌های پیشین که اعلام شد بیش از ۳۰ تا ۳۵ درصد اجرایی نشده اعلام کنیم که برنامه اجرایی شده است و اینگونه نباشد که برنامه‌ای که با این زحمت تهیه و تصویب می‌شود حاصل‌اش این باشد که مانند برنامه‌های گذشته آن چنان که مورد نظر بوده اجرا نشود.

رئیس جمهور با تاکید بر این‌که «بودجه سال ۱۴۰۳ مبتنی بر برنامه هفتم توسعه است»، اظهار کرد: این بودجه با نگاه به برنامه هفتم توسعه تهیه شده است. تلاش شده در این بودجه بسیاری از ناترازی‌هایی که امروز موجب رنج همگان است تراز شود آن هم با یک حرکت جهادی نه یک حرکت معمولی. باید به دوستان درباره تلاش‌هایی که در این مدت صورت گرفته توضیحاتی را ارائه کنم. در جهت مهار تورم تلاش شده تورم عللی دارد یکی کسری بودجه و دیگری رشد نقدینگی و موضوع بعدی ناترازی بانک‌ها و برداشت‌هایی از بانک مرکزی.

رئیسی اعلام کرد: در دولت تلاش بر این بوده است که ما کسری بودجه نداشته باشیم. در شش ماهه سال ۱۴۰۰ که دولت آغاز به کار کرد ما با یک کسری بودجه بالایی یعنی ۴۸۰ هزار میلیارد مواجه بودیم اما با کسب درآمد و نه با استقراض و یا چاپ پول تلاش شد که در شش ماهه دوم این کسری از بین برود و اتفاق افتاد. درباره رشد اقتصادی که باید پیش از این به آن گفت دهه تعطیل که یک زمان ۰.۴ درصد و یک زمان ۰.۷ درصد و زمانی یک درصد بوده که در کل بخواهیم حساب کنیم در آن دهه رشد اقتصادی نداشته‌ایم و به صورت متوسط آنچنان که مورد انتظار بود نبوده است اما در اولین سال شروع دولت سیزدهم ما رشد اقتصادی بیش از چهار درصد داشتیم. در سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی بیش از چهار درصد بوده است و با تلاش دولت و مجلس شورای اسلامی کسری بودجه نداشتیم. تلاش ما در سال ۱۴۰۲ هم همین است.

رئیس دولت سیزدهم با اشاره به نگرانی همه از رشد نقدینگی و تورم بیان کرد: ما امروز شاهد هستیم که رشد نقدینگی به ۲۶ درصد رسیده و هدف گذاری شده که تا آخر سال به ۲۵ درصد برسد و مشخص می‌شود که دولت موفق شده رشد نقدینگی را مهار کند. رشد نقدینگی موجب کسری بودجه و تورم است. درباره ناترازی بانک‌ها و ضرورت انضباط مالی در کشور هم در قانونی که اخیرا تصویب شد و مراحل نهایی شدن خود را طی کرد به دولت آمد و ما هم آن را ابلاغ کردیم که ان‌شاالله اجرایی شود. برنامه بانک مرکزی در مساله بانک‌ها و موسسات مالی که مشکل ایجاد می‌کردند این بوده که بتواند وضعیت این بانک‌ها را روشن کند و مستحضرید که یکی پس از دیگری در حال تعیین تکلیف شدن است به مردم هم بارها گفته شده که هیچ ناراحت نباشید چرا که تلاش دولت برای انضباط بخشی است و هیچ سهامدار و سپرده‌گذاری دچار مشکل نخواهد شد فقط بدانید تلاش برای انضباط مالی است و این وضعیت ناترازی باید حل شود که این کار از اول امسال آغاز شده است.

وی ادامه داد: وقتی این موضوعاتی که موجب تورم است کنترل شود طبیعتا ما شاهد کاهش تورم خواهیم بود. تورم سالانه و نقطه به نقطه کاهشی شده و تورم ماهانه ۲.۲ درصد است. اگر انضباط مالی و توجه به هزینه‌ها و درآمد کامل انجام شود ما حتما شاهد کاهش تورم خواهیم بود که این امر رهبری فرزانه انقلاب است و خاص مجلس شورای اسلامی، دولت و همه مردم عزیزمان خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان این‌که «تلاش شده نقدینگی را به طرف تولید هدایت کنیم» تصریح کرد: باید قابل سنجش باشد که چه میزان از نقدینگی به طرف تولید رفته است و این نقدینگی چگونه موجب رشد تولید شده است و چگونه موجب این شده که بیش از ۶۰۰۰ واحد صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل وارد گردونه تولید شود. تولید در اقتصاد مقاومتی مساله اول و محوری است. تولید شعار سال و محور کار در دولت و مجلس شورای اسلامی است و تمام تلاش این است که تولید کننده دچار مانع و مشکل نشود. ما قوانین رفع موانع تولید، اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های اصل ۴۴ را داریم که قوانینی از این دست باید اجرایی شود.

وی با یادآوری این‌که «در اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی مشکل وجود داشته است»، خاطر نشان کرد: بعد از واگذاری به بخش خصوصی باید توانمند سازی انجام شود چرا که واگذاری آغاز کار است نه پایان کار به همین دلیل بنای دولت اجرای درست اصل ۴۴ قانون اساسی است. در همه شش برنامه توسعه تاکید بر مولد سازی بوده اما چرا اجرا نشده است تا کی قرار است مجلس قانون بگذارد و دولت‌ها اجرا نکنند. بنای ما اجرای درست قانونی است که مجلس شورای اسلامی گذاشته است و وقتی به آمار نگاه می‌کنید می‌بینید مولد سازی در استان‌ها و مرکز در حال فعال شدن است. از طرفی مبارزه با فقر مطلق و فاصله طبقاتی دنبال می‌شود و حتما برنامه‌های دولت منجر به کاهش فاصله طبقاتی خواهد شد.

وی اظهار کرد: شما در شهرها و حوزه انتخاباتی خود شاهد هستید که کشور به کارگاه‌های فعال در حوزه‌های آب، برق، گاز، کشاورزی، صنعت و معدن تبدیل شده ما در بعضی شهرها دیده‌ایم که مثلا برای حل مشکل آب و فاضلاب چهار جبهه کاری بوده اما امروز تبدیل به ۱۵۰ جبهه کاری شده است. وزیر نیرو در جلسه رای اعتماد گفت تلاش می‌کنیم ناترازی برق را حل کنیم و از ۱۰ هزار مگاوات امروز هشت مگاوات تامین شده است.

رئیسی با بیان این‌که «ما گفتیم که برق صنایع باید از برق خانگی جدا شود» یادآور شد: امروز می‌بینید که در فولاد مبارکه این کار انجام شده و با ایجاد نیروگاه خرج خودشان را از نیروگاه برق خانگی جدا کرده‌اند در بقیه جاها هم در حال ایجاد نیروگاه هستند تا این اتفاق رخ دهد. از طرفی ۱۰ هزار روستا تنش آبی داشتند که تاکنون در ۳۵۰۰ روستا رفع تنش آبی صورت گرفته است. ضمن این‌که توجه به دهک‌های پایین با کالابرگ که در مجلس شورای اسلامی تصویب شد اما زیرساخت‌های آن وجود نداشت الان صورت گرفته و از دی به صورت آزمایشی آغاز شده و الان در حال توسعه پیدا کردن است.

رئیس قوه مجریه با تاکید بر این‌که «پیشرفت کشور یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است»، تصریح کرد: ظرفیت در کشور بسیار بالاست و باید تلاش کرد از قوه به فعل برسد و مردم از آن بهره‌مند شوند و گره از زندگی مردم گشوده شود. انتظار مردم از مسئولان این است که به متن بپردازند و از حاشیه‌ها پرهیز کنند. متن همان گره‌گشایی از کار مردم، خدمت به مردم، تسهیل زندگی مردم و ایجاد اشتغال است.

وی با اشاره به این‌که نرخ بیکاری ۷.۹ درصد شده و کاهش پیدا کرده است، یادآور شد: در شش ماهه گذشته ۸۵۰ هزار شغل ایجاد شده و در بعضی استان‌ها کار هست اما کارگر نیست. البته کار برای افراد تحصیلکرده یک مساله است که با آن مواجه هستیم.

رئیس دولت سیزدهم با یادآوری اظهارات رهبر انقلاب درباره افزایش شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد: امروز شرکت‌های دانش بنیان از ۵۰۰۰ به ۱۰ هزار شرکت فعال رسیده و صادرات کالاهای دانش بنیان ما به دو میلیارد دلار رسیده که این سابقه نداشته است. ما به هر کشوری که سفر می‌کنیم در کنارش یک نمایشگاه دانش بنیان هم برگزار می‌کنیم. سهم جمهوری اسلامی ایران در تجارت منطقه متفاوت شده است با توجه به این‌که باید درباره بودجه سال ۱۴۰۳ صحبت کنم از گزارش پیشرفت در آموزش، فرهنگ، گردشگری، مسکن، شهرسازی، مسیرهای جاده‌ای و ریلی می‌گذرم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره بودجه سال ۱۴۰۳ تاکید کرد: در این بودجه تلاش شده علاوه بر نگاه واقعی و انطباق با برنامه هفتم توسعه گام‌هایی برای رفع ناترازی صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌ها، اصلاح ساختار بودجه، انضباط مالی و تشکیل حساب واحد خزانه برداشته شود. مدیریت و انضباط مالی همچنان در دستور کار است ضمن این‌که با تکیه بر رشد هشت درصدی که در سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب بود تلاش شده این موضوع اتفاق بیفتد. ما در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ رشد چهار درصدی داشتیم و در سه ماهه سال ۱۴۰۲ این رشد به هفت درصد رسیده و نشانه‌هایی که تولید نفت، کشاورزی، صنایع و معادن می‌بینیم نشان می‌دهد که رشد اقتصادی با سال گذشته متفاوت خواهد بود. البته اگر در افزایش سرمایه‌ گذاری و بهره‌وری کنترل صورت نگیرد ممکن است شاهد تداوم آن نباشیم اما هدف گذاری ما رشد اقتصادی هشت درصدی است.

وی ادامه داد: توجه به عدالت در پرداخت‌ها که استانی و ملی در برنامه هفتم و بودجه سال ۱۴۰۳ و توجه به نقش مردم در اقتصاد و فعال کردن اقتصاد مردمی آن‌چنان که در قانون اساسی درباره اقتصاد خصوصی و تعاونی‌ها گفته شده در بودجه دیده شده است تا از تصدی دولت کاسته و بر نظارت افزوده شود و بخش خصوصی و تعاونی‌ها با هدایت، حمایت و نظارت دولت فعال شود.

رئیس قوه مجریه با اشاره به موضوع مالیات در بودجه که در برخی رسانه‌ها به آن پرداخته شده است، گفت: تصور شد که افزایش مالیات برای حقوق‌بگیران خواهد بود اما این در حالی است که در بودجه سال ۱۴۰۳ به کسانی که فرار مالیاتی دارند پرداخته شده است. زمانی مودیان جدید دو میلیون نفر بودند و الان بیش از پنج میلیون نفر هستند. تلاش ما این است که از کسانی که درآمد هنگفت دارند و مالیات نمی‌دهند گرفته شود و در بودجه هیچ پایه مالیاتی جدیدی وجود ندارد و آنچه هست جلوگیری از فرار مالیاتی و گرفتن حقوق دولت که در واقع همان حقوق مردم است خواهد بود و مردم در این زمینه نگرانی نداشته باشند.

وی با بیان این‌که «متناسب سازی حقوق شاغلان و بازنشستگان در دستور کار بوده و هست»، تاکید کرد: ما در بودجه تلاش کردیم وابستگی به نفت را کمتر کنیم و در این بودجه ۰.۹ درصد کاهش وابستگی داریم کسری تراز عملیاتی هم مورد توجه قرار گرفته است. دوستان ما در سازمان برنامه در بودجه سال ۱۴۰۳ تلاش کردند احکام دائمی نیاوریم چرا که جای آن در بودجه سنواتی نیست و آنچه شأن بودجه‌ای دارد در بودجه سال ۱۴۰۳ آمده است.

رئیس قوه مجریه در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امیدوارم مانند برنامه هفتم توسعه که تلاش کردید برسد و بتواند اجرایی شود در بودجه هم با تلاش نمایندگان و حضور همکاران من در کمیسیون‌ها این بود که هم با دقت و سرعت به تصویب برسد.

رئیسی با اشاره به جایگاه قانون‌گذاری مجلس شورای اسلامی و اجرای قانون توسط دولت تاکید کرد: درباره نظارت بر قانون حتما پیگیری شما نمایندگان در اجرای قانون کمک خواهد کرد اما این نظارت نباید به گونه‌ای باشد که شجاعت مدیران را از آنها بگیرد؛ چراکه شرط موفقیت مدیران این است که با شجاعت بروند قوانین را اجرا و موانع را برطرف کنند. نظارت و اجرا اگر در جای خودش قرار بگیرد کمک بسزایی در رفاه اجتماعی و افزایش سرمایه اجتماعی خواهد کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر این‌که «نباید اجازه دهیم امور متوقف بماند»، اضافه کرد: باید با جدیت و قاطعیت کار را دنبال کرد و حتما می‌توانیم گام‌هایی که در گذشته برداشته نشده را برداریم و کمبودها را جبران کنیم. ما نگاه‌مان نگاه شهید بزرگوار سلیمانی است و امام و شهدا به ما آموختند که ما می‌توانیم و حتما این ظرفیت‌ها و نیروی انسانی کارآمد و افراد دلسوز می‌توانند بسیاری از گره‌ها را باز کنند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین به دیدار دیروز خود با رئیس جمهور کوبا اشاره کرد و یادآور شد: ایشان می‌گفت من در شگفتم چگونه یک کشور با این همه تهدید و تحریم اینقدر پیشرفت داشته است. من به وزارت خارجه و سایر همکاران گفته‌ام که یکی از برنامه‌های آن‌ها برای مهمانان خارجی دیدار از پارک‌های علم و فناوری باشد تا نمایندگان سایر کشورها ببینند که در این کشور با وجود همه تنگناهایی که دشمن ایجاد کرده چقدر پیشرفت داشته است.

رئیسی با اشاره به جلسه دیروز که همراه با رئیس جمهور کوبا با رهبر انقلاب داشتند اظهار کرد: باید از همین جایگاه از محبت رهبری فرزانه انقلاب به خاطر حمایت‌ها و هدایت‌هایشان تشکر کنم. دیروز ایشان فرمودند که این دولت دولت کار و فعالیت است و امیدوارند این قراردادهایی که امضاء شده اجرایی شود. افتخار دولت این است که این صفت کار و فعالیت را از سوی رهبر انقلاب دریافت کرده‌اند.

وی در پایان تصریح کرد: تلاش دولت رفع دغدغه‌های مردم است و ان‌شاالله همانطور که با همکاری مجلس شورای اسلامی تاکنون کار را پیش برده‌ایم باز هم کارها را پیش ببریم. باید از ریاست مجلس شورای اسلامی، هیات رئیسه و نمایندگان تشکر کنم.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها