|
کدخبر: 311054

تلاش نمایندگان ایران برای عدم تحقق قطعنامه یکجانبه امریکایی

وزیر امور خارجه برای شرکت در نشست مجمع عمومی درباره فلسطین به نیویورک رفت و در بدو ورود اعلام کرد که شرایط در منطقه غرب آسیا به نقطه نگران کننده‌ای رسیده و هر لحظه احتمال خارج شدن کنترل وجود دارد.

سیاست تلاش نمایندگان ایران برای عدم تحقق قطعنامه یکجانبه امریکایی

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در حمایت از ملت مظلوم فلسطین، بامداد امروز (پنجشنبه) چهارم آبان ماه، به منظور شرکت در اجلاس فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص فلسطین و نیز استمرار رایزنی‌ها با مسؤولان بین‌المللی، وارد فرودگاه جان اف کندی نیویورک شد.

وی مورد استقبال امیرسعید ایروانی سفیر و دیپلمات‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد قرار گرفت.

* احتمال دارد کنترل منطقه از دست همه طرف‌ها خارج شود

وزیر امور خارجه در بدو ورود در جمع خبرنگاران نیز اعلام کرد که شرایط منطقه غرب آسیا با توجه به اتفاقاتی که روی مردم غیرنظامی غزه در جریان است، قتل عام، نسل‌کشی و حمایت‌هایی که آمریکا و تعداد محدودی از کشورهای اروپایی به صورت کورکورانه اما تمام عیار از رژیم صهیونیستی انجام می‌دهند به نقطه نگران کننده‌ای برای همه کشورهای منطقه رسیده و هر آن احتمال خارج شدن کنترل از دست همه طرف‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: سه شنبه این هفته نشست شورای امنیت به موضوع فلسطین پرداخت و وزیر امور خارجه برزیل دعوتی را به عمل آورده بود که من در این نشست حضور پیدا کنم. اما به خاطر اینکه دوشنبه تا دیروقت نشست ۳+۳ قفقاز جنوبی را در تهران داشتیم، امکان اینکه به موقع برسیم، فراهم نبود. در نتیجه روز چهارشنبه در نشست مجمع عمومی مواضع جمهوری اسلامی ایران در موضوع تحولات منطقه را بیان خواهیم کرد.

* رایزنی با گوترش در دستورکار است

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در عین حال فرصتی است با آقای آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل راجع به تحولات از نزدیک رایزنی داشته باشیم و چند برنامه‌ای که در مدت حضور کوتاهم در نیویورک دنبال خواهم کرد.

وزیر خارجه همچنین درباره قطعنامه‌های پیشنهادی در موضوع فلسطین نیز بیان کرد: روسیه، آمریکا و برزیل هر کدام پیش‌نویس‌هایی را ارائه دادند. پیش نویس مربوط به آمریکا و روسیه به نتیجه نرسید و رای نیاورد یا وتو شد. در حال حاضر متن پیشنهادی برزیل به عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت در دستورکار قرار دارد.

قطعنامه پیشنهادی روسیه در شورای امنیت برای توقف حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، شامگاه چهارشنبه با کارشکنی کشورهای غربی به تصویب نرسید.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: در موضوع متن پیشنهادی آمریکا نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک فعالانه عمل کرد که اهداف مدنظر ما که تامین کننده ثبات، امنیت و آرامش در منطقه بود در این قطعنامه دیده نشده بود تحرک نمایندگی به این کمک کرد که در مجموع قطعنامه آمریکا با وتوی چین و روسیه همراه شود.

وزیر خارجه که دوشنبه شب اول آبان ماه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا گفته بود که این قطعنامه محل چالش است و با لاوروف در تهران در این باره گفت‌وگو کرده و با چین هم در این رابطه در حال رایزنی هستیم و همه تلاش‌ها در جریان است برای اینکه قطعنامه‌ای علیه منافع فلسطین صادر نشود و آمریکایی‌ها به صورت یکجانبه به رفتار خود ادامه ندهند، (+)، ادامه داد: در تهران دو شب پیش در این رابطه با آقای لاوروف رایزنی به عمل آمده بود و با چین هم در این رابطه مشورت‌هایی انجام شده بود. اما در نیویورک همکاران من و سفیر ایران تلاش زیادی را کردند که این قطعنامه با آن محتوای یکجانبه به نتیجه نرسد.

روسیه و چین شب گذشته از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل علیه پیش نویس قطعنامه آمریکا درباره غزه استفاده کردند و این قطعنامه به نتیجه نرسید. نماینده روسیه در این باره گفت که: «پیش نویس قطعنامه آمریکا نمی‌تواند به تصویب برسد چون اعتبار شورای امنیت سازمان ملل را به طول کامل از بین می‌برد». نماینده چین هم اعلام کرد: «در پیش نویس قطعنامه آمریکا هیچ اشاره‌ای به اشغال فلسطین از مدت‌ها پیش، نشده است».

* توقف فوری جنایات جنگی و نسل کشی علیه مردم غیرنظامی غزه

امیرعبداللهیان در ادامه گفت‌وگویش با خبرنگاران در نیویورک خاطرنشان کرد: آنچه برای ما مهم است، توقف فوری جنایات جنگی و نسل کشی علیه مردم غیرنظامی در غزه و کرانه باختری، ارسال فوری و گسترده کمک‌های انساندوستانه و مقابله با کوچاندن اجباری ساکنان غزه از جمله نکات مهمی است که در دستورکار هر قطعنامه‌ای می‌تواند قرار بگیرد.

* حماس یک جنبش آزادیبخش فلسطینی در مقابل پدیده اشغالگری

وزیر امور خارجه درباره حماس و گروه‌های مقاومت فلسطین نیز اظهار داشت: ما همواره با صدای بلند اعلام کرده‌ایم که حماس (جنبش مقاومت اسلامی فلسطین) یک جنبش آزادیبخش فلسطینی است که در مقابل پدیده شوم اشغالگری عمل کرده و این حق بر اساس حقوق بین‌الملل به هر جریان آزادیبخشی داده شده که کشورش یا بخشی از سرزمینش مورد اشغال قرار می‌گیرد.

به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی، آنچه مربوط به اقدام گروه‌های مقاومت و گروه‌های فلسطینی آزادیبخش در مقابله با اشغالگری است،کاملا ریشه در حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل دارد.

حسین امیرعبداللهیان از ابتدای جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در نوار غزه که در واکنش به عملیات غافلگیرانه طوفان الاقصی صورت گرفت، رایزنی‌هایی را به صورت تلفنی با برخی همتایان و از جمله دبیرکل سازمان ملل برای توقف این جنایات صورت داد. او در این راستا سفری به چهار کشور منطقه داشت و در نشست کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در جده نیز شرکت و با تعدادی از مقامات حاضر درباره اوضاع غزه گفت‌وگو کرد.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها