|
کدخبر: 306959

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان شد

بعد از استعفای حمید سجادی از سمت وزارت ورزش به دلیل ناتوانی جسمی، رئیس جمهور کیومرث هاشمی را به عنوان جانشین سجادی به مجلس معرفی کرد که در نهایت امروز ( دوشنبه ۲۷ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش را در دستور کار قرار داد.

سیاست کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان شد

بعد از استعفای حمید سجادی از سمت وزارت ورزش به دلیل ناتوانی جسمی، رئیس جمهور کیومرث هاشمی را به عنوان جانشین سجادی به مجلس معرفی کرد که در نهایت امروز ( دوشنبه ۲۷ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش را در دستور کار قرار داد.

در همین راستا سیدمحسن دهنوی در جلسه علنی امروز مجلس، ضمن تشریح روند برگزاری جلسه رای اعتماد کیومرث هاشمی به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان بیان کرد: براساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در ابتدا رئیس جمهور یک ساعت فرصت دارند تا از برنامه‌های وزیر پیشنهادی خود دفاع کنند اما به دلیل سفر رئیس جمهور در مجلس حضور پیدا نکردند و لذا از این بخش عبور می‌کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: اکنون سخنگوی کمیسیون فرهنگی به مدت ۱۰ دقیقه گزارش کمیسیون را قرائت می‌کند، سپس دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه صحبت خواهند کرد. در ابتدا نیز وزیر پیشنهادی ۳۰ دقیقه فرصت دارند تا از برنامه‌های پیشنهادی خود دفاع کند.

بر همین اساس کمیسیون فرهنگی با توجه به برنامه های ارائه شده مکتوب، و توضیحات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون، و تعهد در اجرایی سازی مصوبات کمیسیون و موارد کارشناسی ارائه شده جهت تحول در برنامه های وزارت ورزش و جوانان به صلاحیت کیومرث هاشمی جهت تصدی پست وزارت ورزش و جوانان رای مثبت داد.

بعد از ارائه گزارش کمیسیون فرهنگی درباره کیومرث هاشمی مخالفان و موافقان شروع به سخنرانی کردند. چنانچه زهره الهیان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در موافقت با کیومرث هاشمی بیان کرد:‌ آقای هاشمی یک مدیر از مراتب پایین و کف جامعه ورزشی بوده که با تلاش ارتقاء پیدا کرده و اکنون به این جایگاه مدیریتی رسیده است. ریاست کمیته ملی المپیک، معاونت تربیتی آموزش و پرورش، مدیر کل امور فدراسیون‌های ورزشی و مدیریت کاروان ورزشی تیم المپیک جوانان از جمله سوابق ایشان است.

هاشمی بسیجی است

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: ایشان یک مدیر بسیجی است. انتظار می‌رود با حضور در این جایگاه نظام‌نامه فرهنگی ورزشی کشور به خوبی اجرایی شود و برنامه‌های ایشان برای تیم‌های ملی در کنار رویکرد فنی ارائه شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: حرکت و برنامه ‌ریزی ویژه‌ای برای ارتقاء هویت ملی باید در دستور کار قرار گیرد. برنامه تحول‌آفرینی در حیطه ورزشی ارائه شده است. ما نیازمند حمایت از قهرمانان ورزشی در تمام سطوح هستیم. موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد ورزش بانوان است که در برنامه‌های ایشان نیز تاکید شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همانطوری که رهبری اشاره داشتند زمانی که یک بانوی محجبه در سطح بین‌المللی به عنوان قهرمان حضور پیدا می‌کند نشانه عظمت زن مسلمان است. در حوزه ورزش همگانی بانوان نیز باید به این موضوع اشاره کنم که ضامن سلامت اجتماعی و معنوی جامعه است. اگر دختران و مادران ما سالم باشند، خانواده‌های ما سالم هستند و اگر خانواده‌ها سالم باشند جامعه سالم خواهد بود.

الهیان تاکید کرد: فدراسیون یک نهاد مردمی است از آنجا که آقای هاشمی در حوزه فدراسیون‌ها مدیریت داشته است می‌تواند حمایت خوبی از این حوزه داشته باشد. انتظار می‌رود آقای هاشمی از مدیران انقلابی در کنار خود استفاده کند هم در حوزه جوانان و هم در حوزه ورزش.

همچنین در جلسه روز دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ صحن مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه و صلاحیت کیومرث هاشمی برای تصدی وزارت ورزش و جوانان و اخذ رأی اعتماد، سارا فلاحی نماینده ایلام و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در موافقت با گزینه پیشنهادی دولت با بیان اینکه «یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور ما و یکی از حلقه‌های مفقوده توسعه، مدیران غیر تخصصی هستند که در گلوگاه‌های هستش این سرزمین تزریق می‌شوند»، اظهار کرد: وقتی مدیران را جابجا قرار میدهیم و مدیرانی که نمی‌دانند و نمی‌توانند را به بدنه مدیریت کشور تحمیل می‌کنیم، از بمباران اتمی این کشور بدتر است.

هاشمی فهم دارد

وی افزود: یکی دیگر از چالش‌های ما در حوزه توسعه و پیشرفت تزریق مدیران آسانسوری است؛ مدیرانی که یا حاصل تق سیاسی به توق اقتصادی هستند یا محصول ستادهای انتخاباتی و به عنوان پادوهای انتخاباتی در اردوگاه‌های پیروز قرار گرفتند و حاصل معاملات سیاسی هستند؛ آنها خودشان بالا می‌روند اما جامعه را به بلای عقب افتادگی گرفتار می‌کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی مدیران فاقد تفکر سیستمی را دیگر چالش‌های کشور عنوان کرد و گفت: وزیر پیشنهادی ورزش نه مدیر غیر تخصصی و نه مدیر آسانسوری است بلکه او تمام مراحل را پلکانی طی کرده و از ورزش فهم دارد و می‌داند که ورزش چه جایگاه مهمی در توسعه کشور دارد و می‌داند که ورزش صرفا مربوط به حوزه ذهن و جسم نیست بلکه ربطی وثیق با سیاست، اجتماع و فرهنگ دارد. امیدواریم او به این مهم توجه کند که بانوان می‌توانند ورزش این سرزمین را تکان دهند و جمهوری اسلامی را در رنکینگ های ورزشی بالا ببرد.

فلاحی با تاکید بر اینکه قطعاً گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان به عنوان یک ورزشکار و ورزش شناس به تمام تعهدات خود به مجلس پایبند خواهد بود، گفت: از او انتظار داریم زمانی که بر کرسی مسئولیت قرار گرفت، فهم از منافع ملی را به ورزش کشور تزریق کند؛ قطعاً او می‌داند که ورزش تربیتی، قهرمانی، حرفه‌ای و همگانی اگر مورد توجه قرار بگیرد میان‌برترین راه برای معرفی جمهوری اسلامی به جهان است.

وی تاکید کرد: آقای کیومرث هاشمی به عنوان مدیری که تک تک حوزه‌های ورزشی را می‌شناسد و از معاونت تربیت بدنی ملایر به بالاترین مقام کمیته ملی المپیک رسیده است، می‌داند که هزینه در حوزه ورزش به معنای سرمایه گذاری است. او قطعاً می‌داند که تعهد به ملت ایران هزینه دارد و باید آمادگی پرداختن هزینه را داشته باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «متاسفانه در ادوار مختلف ورزش ما به گونه‌های مختلف در اختیار کسانی بوده که نسبتی با ورزش نداشتند»، اظهار کرد: آقای هاشمی باید متعهد باشد که مسیر فرار نخبگان ورزشی ما از لحظه‌ای که بر کرسی مسئولیت می‌نشیند، بسته بماند. قطعاً او به عنوان مدیری که دیروز از مرزهای فیزیکی حفاظت کرده، می‌داند که امروز باید از مرزهای عقیدتی، فرهنگی و ارزشی دفاع کند و اتفاقا رزم امروز او بسیار سخت‌تر از رزم دیروز است؛ چراکه اگر دیروز ما با ۴۰ کشور می‌جنگیدیم امروز با نظام سلطه ای می‌جنگیم که با پول و دلارهای غربی و عربی جبهه‌های مخالفت را علیه ما گشوده‌اند.

فلاحی گفت: امروز ورزشکاری که ورزش را می‌فهمد را مورد توجه قرار دهیم و امیدوارم کرسی وزارت ورزش را به کسی واگذار کنیم که فهم دقیق از ورزش دارد. همچنین امیدواریم آقای هاشمی به عنوان یک مدیر پلکانی مسیر کسانی که می‌خواهند با رانت و ریال سیاسی ورزش ما را مورد هجمه فکری، برهنیک و تبلیغاتی قرار دهند، ببندد.

هاشمی در حوزه جوانان کار نکرده است

در ادامه مخالفان نیز نظرات خود را اعلام کردند کما اینکه علی موسوی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در مخالفت با کیومرث هاشمی گفت: آقای هاشمی از مدیران با تجربه‌ای است که مسئولیت‌های مختلفی در کارنامه‌اش دارد و آشنا با مشکلات و کمبودها است او مدیری توانمند در عرصه ورزش بوده منتها در حوزه جوانان کار نکرده است.

وی با بیان این‌که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان مواردی برای اوقات فراغت جوانان و رفع آسیب‌های اجتماعی ارائه نشده است، تصریح کرد: انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی برای توسعه زیرساخت‌ها و امکانات ورزشی مناطق محروم و کم‌برخوردار برنامه‌ای داشته باشد تا شاهد ارتقاء ورزش در این مناطق باشیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تعرفه‌های ورزشی برای دهک‌های درآمدی پایین زیاد و از توان آنها خارج است، اظهار کرد: باید در تعرفه‌های ورزشی در مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق محروم و کم برخوردار تجدید نظر شود.

موسوی در پایان با این درخواست که فدراسیون مناطق محروم و کم برخوردار تشکیل شود، اظهار کرد: وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای درباره کاهش نرخ ارائه خدمات ورزشی در مناطق محروم و حاشیه شهرها و روستاها دارد.

سپس کیومرث هاشمی با قرار گرفتن پشت تریبون مجلس به دفاع از برنامه های خود برای تصدی وزارت ورزش و جوانان گفت: قائل به کار و عمل جهادی در سایه برنامه محوری و نگاه علمی هستم؛ اکنون زمان کار بی وقفه و با شتاب مناسب در ریل صحیح و هدفمند است.

وی با اشاره به سابقه ۳۰ ساله اش در سطوح مختلف مدیریتی ورزش گفت: این شناخت عمیقی از ساختارهای حوزه ورزش و همراهی پیشکسوتان، نخبگان و جوانان و مدیران خودم انقلابی می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن به برنامه ها و اهداف تعیین شده برسد.

جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزیر ورزش و جوانان برگزار شد و نمایندگان مجلس پس از استماع مخالفان و موافقان و دفاعیات وزیر پیشنهادی از برنامه‌ها، کیومرث را به عنوان وزیر جدید ورزش و جوانان انتخاب کردند.

در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۲۷ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی، صلاحیت و برنامه های کیومرث هاشمی وزیر پیشنهادی وزیر ورزش و جوانان دولت سیزدهم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در نهایت محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست نتیجه رأی نمایندگان به وزیر پیشنهادی را قرائت کرد که براساس آن نمایندگان مجلس با  ۱۶۷ رأی موافق،  ۵۷ رأی مخالف و  ۱۲ رأی ممتنع و ۱ رای باطله از مجموع ۲۳۷، تصدی وزارتخانه ورزش و جوانان را به هاشمی سپردند.

کیومرث هاشمی پس از حمید سجادی، کار دشواری برای بهبود وضعیت ورزش کشور دارد. رسیدگی به رشته های مدال آور المپیکی، ورزش های همگانی، سروسامان دهی به زیرساخت ها و ورزشگاه ها، ورزش مدارس و دانشگاه ها و مسائل دیگر دارد.

هاشمی سابقه حضور در کمیته ملی المپیک و فدراسیون فوتبال را دارد و از این حیث امیدواری های زیادی نسبت به وی وجود دارد.

نمایندگان موافق برنامه های هاشمی را مطابق با سیاست های کلی نظام دانسته و او را فردی شایسته برای تصدی وزارت ورزش و جوانان ارزیابی کردند.

هاشمی در دفاعیه خود از برنامه های علمی،بلندمدت و اصولی برای رسیدگی به ورزش های قهرمانی سخن گفت.

او رعایت اخلاق و معنویت را در برنامه های خود مهم ذکر کرد و ایجاد رویدادهای جدید و بدیع فرهنگی را یکی از طرح های آتی خود معرفی کرد.

توجه به ورزش بانوان، یکی دیگر از برنامه های مهم هاشمی خواهد بود. طبق گفته های آقای وزیر، توسعه زیرساخت ها برای ورزش بانوان از جمله برنامه های ویژه خواهد بود.

پرواضح است که هاشمی برای موفقیت در پست جدید خود چالش های زیادی را در پیش دارد. باید صبر کرد و دید که وی تا چه میزان در راس وزارت ورزش و جوانان موفق خواهد بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها