|
کدخبر: 304787

پای چهره‌های جدید هسته‌ای به ایران باز شد

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: روابط منظم ما با آژانس برقرار است و رفت و آمدها ادامه دارد. بهروز کمالوندی اخیرا به وین سفر کرده و معاون آقای رافائل گروسی هم به ایران سفر خواهد کرد. ایران در کنفرانس عمومی سالانه آژانس در اواخر شهریور شرکت می‌کند و در حاشیه آن با اقای گروسی دیدار و گفت‌وگو خواهیم داشت.

سیاست پای چهره‌های جدید هسته‌ای به ایران باز شد

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که پس از رونمایی از پروژه تولید «رادیونوکلئید سزیم-۱۳۷» در جمع خبرنگاران صحبت می کرد، گفت: روابط منظم ما با آژانس برقرار است و رفت و آمدها ادامه دارد. بهروز کمالوندی اخیرا به وین سفر کرده و معاون آقای رافائل گروسی هم به ایران سفر خواهد کرد. ایران در کنفرانس عمومی سالانه آژانس در اواخر شهریور شرکت می‌کند و در حاشیه آن با اقای گروسی دیدار و گفت‌وگو خواهیم داشت. غنی سازی طبق برنامه اقدام راهبردی در چارچوب تدابیر کلی نظام انجام می‌شود. سفر معاون مدیرکل آژانس متعاقب سفر معاون و  سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران به وین از چند جهت حائز توجه بوده و مهم ارزیابی می‌شود: این تبادل هیئت ها در آستانه گزارش فصلی مدیرکل آژانس در ماه سپتامبر انجام می شود.

او افزود: تلاش ایران و آژانس برای حل موضوعات مربوط به دو مکان باقیمانده که از چهار مکان در حال حاضر به دو مکان کاهش یافته است. با توجه به گزارش رسانه‌های امریکایی درباره کاهش سرعت غنی سازی ایران در سطح بالا، گزارش آتی مدیرکل و رفت و آمدهای قبل از آن مهم تلقی می شود. به موازات تداوم راهبردی آمریکا برای اعمال فشار علیه ایران، مذاکرات و همکاری‌های ایران و آژانس در راستای تقویت سیاست بین‌المللی و چندجانبه‌گرایی ایران تحلیل می‌شود.

اسلامی ادامه داد: رافائل گروسی مدیرکل آژانس اتمی نیز ۱۶ تیر در یک کنفرانس خبری در توکیو، پایتخت ژاپن گفت که همکاری آژانس با ایران ادامه دارد. این مقام آژانس خاطر نشان کرد که با همتایان ایرانی خود بر سر «بیانیه مشترک و برخی فعالیت‌هایی که باید انجام دهیم» به توافق رسیده، هر چند اجرای این توافق بسیار کند بوده است. در جریان آخرین مذاکرات ایران و آژانس بین المللی اتمی در ماه مارس، پرونده یک مکان از ۳ مکان ادعایی آژانس موسوم به آباده (مریوان) حل‌وفصل شده و طبق مذاکرات فنی ایران و آژانس تعداد پرونده‌های باقی‌مانده به دو مکان کاهش یافته است. اسفند ۱۴۰۱، در جریان سفر رافائل گروسی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، دو طرف توافق کردند که همکاری ایران در موضوع بازرسی‌ها و دسترسی به دوربین‌های نظارتی افزایش یابد.

منبع: نور نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها