|
کدخبر: 301071 فرشته صائمی

گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

شرط و شروط عراقی‌ها برای بهره‌برداری از شهرک‌های صنعتی ایران

حیدری گفت: عراقی‌ها در همکاری‌های خود عادت دارند که طرف مقابل آنها را پای کار آورد. از این جهت دولت باید تلاش کند، از ظرفیت مرزها و همکاری با دولت عراق استفاده کند، چرا که توافق حاصل شده اما در حوزه اجرا، حضور دولت بسیار اهمیت دارد.

سیاست شرط و شروط عراقی‌ها برای بهره‌برداری از شهرک‌های صنعتی ایران

شهرک‌های صنعتی مرزی از جمله پتانسیل‌های دپیلماسی اقتصادی محسوب می‌شوند که بنابر گفته شهریار حیدری، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اگر دولت به این ظرفیت‌ها توجه کند، می‌تواند این ظرفیت‌های بالقوه را بالفعل کند. اشاره  به توانایی دولت منجر به این پرسش می‌شود که با وجود رسیدن دولت سیزدهم به نیمه عمر خود، تاکنون این توانایی را به منصه ظهور رسانده یا خیر، که در پاسخ به این پرسش جواب منفی است اما این امیدواری وجود دارد که در ۲ سال پایانی دولت، کابینه ابراهیم رئیسی عزم خود را برای استفاده از ظرفیت‌های شهرک‌های صنعتی مرزی جزم کند و از این ظرفیت‌های اقتصادی که تاکنون مغفول مانده، به خوبی بهره‌برداری کند.

عراق با راه‌اندازی ۳ شهرک صنعتی مرزی موافقت کرد

 شهریار حیدری در گفتگو با خبرنگار حوزه صنعت گسترش‌نیوز پیرامون بهره‌برداری از شهرک‌های صنعتی مرزی توضیحاتی را ارائه داد که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.

حیدری، نماینده مردم قصر شیرین و سرپل ذهاب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به علت به بهره‌برداری نرسیدن شهرک‌های مشترک مرزی در حوزه انتخابیه خود گفت: قضیه شهرک‌های مشترک مرزی ایران و عراق به این ترتیب است که بغداد با راه اندازی ۳ شهرک مرزی در مرز ایران و عراق موافقت کرد که به دنبال آن قرار شد یکی از این شهرک‌ها در حوزه جنوب و منطقه خوزستان ساخته شود، دیگری در محدوده قصر شیرین و سومین شهرک مرزی مشترک در منطقه کردستان احداث شود.

عراقی‌ها عادت دارند که طرف مقابل آنها را پای کار آورد

او افزود:  لذا توافق دولت‌های ایران و عراق برای راه‌اندازی شهرک‌های مرزی حاصل شده اما منتظر هستیم دولت در بخش دیپلماسی و وزارت کشور اقدامات عملیاتی مناسبی در این حوزه به عمل آورند. از طرفی به جهت اینکه پیش از این بنده کارشناس مسائل عراق، دبیر اربعین و مدیر کل مرز بودم به خوبی دولت عراق را می شناسم و به اندازه کافی اطلاعات از دولت عراق و حاکمیت این کشور دارم، عراقی‌ها در همکاری‌های خود عادت دارند که طرف مقابل آنها را پای کار آورد. از این جهت به نظر بنده دولت جمهوری اسلامی باید تلاش کند، از ظرفیت مرزها و همکاری با دولت عراق استفاده کند چرا که توافق حاصل شده اما در حوزه اجرا، حضور دولت بسیار اهمیت دارد.

اجرایی نشدن توافق ایران و عراق ناشی از ضعف دستگاه‌های مربوطه است

حیدری در مورد راه‌های تبدیل توافق شهرک‌های صنعتی مرزی ایران و عراق به قرارداد و در نتیجه اجرایی شدن آن تصریح کرد: برای تبدیل توافق شهرک‌های صنعتی مرزی ایران و عراق به قرارداد نیاز است که دولتمردان ۲ کشور با یکدیگر گفتگو کنند و به مرحله اجرایی دست پیدا کنند. واقعیت امر این است اجرایی نشدن توافق ایران و عراق در حوزه شهرک‌های صنعتی مرزی و در نتیجه غفلت از بهره این ظرفیت درآمدی، ناشی از ضعف دستگاه‌های مربوطه است.

شهریار-حیدری

وزرای امور خارجه و کشور مسئول راه‌اندازی شهرک‌های مرزی هستند

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه منظور از ضعف دستگاه‌های مربوطه در بهره‌براری از ظرفیت شهرک‌های صنعتی مرزی، کدام دستگاه‌ها هستند؟ اظهار کرد: درباره بهره‌برداری از ظرفیت شهرک‌های مرزی با عراق دستگاه‌هایی نظیر دستگاه دیپلماسی و داخلی است، در حال حاضر ۱۴ دستگاه متولی امور مرز داریم اما محوریت این امور وزارت خارجه و وزارت کشور هستند که این دستگاه‌ها به همراه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید با دولت عراق رایزنی کنند که بتوانند شهرک‌های صنعتی مورد توافق را اجرایی و عملیاتی کنند.

حیدری ضمن اشاره به وضعیت برقراری ارتباط ایران و عراق پیرامون برقراری رابطه در حوزه شهرک‌های صنعتی مرزی گفت: اگر جلسات مشترک برگزار نشود، عراقی‌ها پای کار نمی‌آیند اما اگر جلسات مشترک و مستمر برگزار شود، شهرک‌های مرزی تهران و بغداد به بهره‌برداری می‌رسند. در حقیقت عراقی‌ها عادت دارند که جلسه برگزار شود و سپس اجرایی کنند.

تحریم‌ها تاثیری بر روند راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی مرزی ندارند

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تحریم‌ها بر روند راه‌اندازی و بهره‌برداری از شهرک‌های صنعتی مرزی تاثیر ندارند. در حال حاضر در مرز مشترک با عراق بازارچه‌های رسمی و مواردی از این قبیل داریم که اتفاقاً همگی فعال هستند اما در مورد شهرک‌های صنعتی مرزی مشترک یکسری سرمایه‌گذاری‌های دو جانبه وجود دارد و مسائل مختلفی نظیر توریست درمانی، تقویت و توسعه روابط در حوزه مشارکت در تولید صنایع و معادن ظرفیت‌های دو طرفه مطرح هستند که قطع به یقین استفاده از آن نیازمند رایزنی بوده و دولت در این زمینه ضعیف عمل کرده است.

حیدری در پایان ضمن ارزیابی اقدامات دولت سیزدهم برای راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی مرزی یادآور شد: امیدوار هستیم دولت در این ۲ سال باقی مانده اقداماتی انجام دهد. البته تاکنون دولت در زمینه بهره‌برداری از شهرک‌های مرزی موفق نبوده اما امیدوارم در ادامه به خوبی عمل کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها