|
کدخبر: 300415

وزیر چینی گم شد+عکس

پس از اینکه «شی جین‌پینگ»، رهبر چین، «کین گانگ» را در ماه دسامبر به سمت وزیر امور خارجه منصوب کرد، «کین» با سرعتی دیوانه‌وار با ده‌ها مقام خارجی دیدار کرد و می‌کوشید دستور کار پکن را در جهان تقسیم‌شده و جنگ‌زده به پیش ببرد.

سیاست وزیر چینی گم شد+عکس

 پس از اینکه «شی جین‌پینگ»، رهبر چین، «کین گانگ» را در ماه دسامبر به سمت وزیر امور خارجه منصوب کرد، «کین» با سرعتی دیوانه‌وار با ده‌ها مقام خارجی دیدار کرد و می‌کوشید دستور کار پکن را در جهان تقسیم‌شده و جنگ‌زده به پیش ببرد. سپس به سکوت فرو رفت. «کریس باکلی» و «دیوید پیرسون» در گزارش ۱۷ژوئیه در نیویورک‌تایمز نوشتند، تا روز دوشنبه (۲۶ تیرماه) سه هفته می‌شد که وی در انظار عمومی ظاهر نشده بود. آخرین حضور گزارش‌شده او در ۲۵ژوئن بود؛ زمانی که با دیپلمات‌هایی از ویتنام، روسیه و سریلانکا گفت‌وگو کرد. او قرار بود با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پکن دیدار کند؛ اما چین این دیدار را لغو کرد. «کین» هفته گذشته نشست کشورهای جنوب شرق آسیا در جاکارتای اندونزی را که چین به آن دعوت شده بود، از دست داد.

در خارج از چین، غیبت طولانی «کین» باعث گمانه‌زنی‌هایی در اینترنت درباره سلامتی و وضعیت او شده است. ناپدید شدن ناگهانی مقام‌های ارشد چینی از زندگی عمومی اغلب به‌عنوان نشانه‌های بالقوه مشکل برای آنها تلقی می‌شود. این رمز و راز به گفت‌وگوی میان دیپلمات‌ها و خودی‌های سیاسی در پایتخت چین نیز رخنه کرده است. دولت چین هفته گذشته اذعان کرد که «کین» ۵۷ساله، به دلایل مربوط به سلامتی از نشست جاکارتا صرف نظر می‌کند؛ اما در عین حال از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد. در پکن، خبرنگاران مکرر از وزارت خارجه (از جمله روز دوشنبه) پرسش‌هایی مانند زمان بازگشت «کین» به کار پرسیدند؛ اما به آنها گفته شده است که مقام های مربوطه «هیچ اطلاعاتی» برای ارائه ندارند.

وزیر کشور چین

پنهان‌کاری از سوی دولت تنها به گمانه‌زنی‌ها درباره غیبت «کین» دامن زده و باعث شده است توجهات از تلاش‌های چین برای تقویت دیپلماسی خود در راستای کاهش تنش با قدرت‌های غربی و همسایگان آسیایی منحرف شود. «دانیل آر.راسل»، دیپلمات ارشد سابق آمریکایی که اکنون در «موسسه سیاست جامعه آسیایی» (Asia Society Policy Institute) مشغول به کار است، گفت که «این اپیزود برای دیپلمات‌های چینی به‌دلیل عدم اطمینانی که در سیستمی به‌شدت کنترل شده ایجاد می‌کند، شرم‌آور و ناراحت‌کننده است. برای دیپلمات‌های خارجی، پرسش‌های بیشتری درباره وزن بوروکراتیک وزارت خارجه چین ایجاد می‌کند.» رازداری درباره زندگی شخصی و سلامت مقام‌های ارشد در حزب کمونیست چین ریشه‌دار است. در یکی از غیبت‌های قابل‌توجه‌تر (که البته هنوز توضیحی درباره آن داده نشده) در زمان‌های اخیر، «شی» به‌طور ناگهانی به مدت دو هفته قبل از به دست گرفتن قدرت در سال۲۰۱۲ از دید عموم ناپدید شد و دیدار با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه وقت آمریکا را از دست داد.

کاملا قابل قبول است که «کین» بیمار شده و در حال بهبودی است. با این حال، این اپیزود می‌تواند نمونه‌ای گویا از این باشد که چگونه بیزاری حزب از به اشتراک گذاشتن اخبار بد می‌تواند تلاش‌هایش برای کنترل چنین روایتی را تضعیف کند. «ویلی وولپ لام»، یکی از همکاران ارشد «بنیاد جیمز تاون» که یک موسسه تحقیقاتی در واشنگتن است، گفت: «محرمانه بودن شیوه انتخاب‌شده کار است؛ زیرا برای حزب کمونیست چین، اطلاعات یک سلاح است.» او گفت: «اما در این مورد، رمز و راز پیرامون چنین مقام مهمی - وزیر خارجه – حیرت‌انگیز است.» «لام» افزود که اگر معلوم شود که «کین» به نحوی با رهبری حزب کمونیست مخالفت کرده، می‌تواند روی «شی» که از تسلط خود برای تسریع ظهور «کین» و گروهی از مقام های وفادار دیگر استفاده کرده است، انعکاس یابد. لام افزود: «کین یک مقام رسمی بود که دوست داشتیم بگوییم با هلی‌کوپتر به اوج رسید.»

«کین» در ژوئیه۲۰۲۱ به‌عنوان سفیر چین در واشنگتن منصوب شد و تنها پس از ۱۷ماه به سمت وزیر خارجه ارتقا یافت؛ صعودی سریع که او را به‌عنوان یکی از ستون‌های مورد اعتماد «شی» به تصویر کشید. قبل از آن، «کین» به‌عنوان سخنگوی وزارت خارجه خدمت می کرد؛ یکی از سناریوهای دیگر هم که برای غیبت وزیر خارجه چین مطرح شده این است که پای یک زن احتمالا در میان باشد. گفته می‌شود که کین کانگ با یک مجری مشهور تلویزیونی رابطه داشته است. این ادعا مطرح شده که یک مجری تلویزیونی معشوقه او بوده است.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها