|
کدخبر: 299855

گزارش اختصاصی گسترش نیوز از سفر رئیس جمهور به افریقا

رئیسی: فعالان اقتصادی افزایش ۱۰ برابری تبادلات را در دستور کار قرار دهند

رئیس جمهور اراده هر دو دولت ایران و کنیا را گسترش روابط اقتصادی و تجاری دانست و از تجار و فعالان اقتصادی دو کشور خواست که تحقق بخشیدن به این هدف را در دستور کار خود قرار دهند.

سیاست رئیسی: فعالان اقتصادی افزایش ۱۰ برابری تبادلات را در دستور کار قرار دهند

رئیس‌جمهور پس از پایان سفر به اوگاندا در راستای ارتقای سطح روابط با کشورهای دوست و همسو و به دعوت رسمی رئیس‌جمهور این کشور ، دقایقی پیش وارد فرودگاه هراره شد.

اقدام بی‌سابقه رئیس‌جمهور زیمباوه

 رئیس‌جمهور زیمباوه در فرودگاه حراره برای استقبال از رئیس‌جمهور ایران ساعتی پیش از نشستن هواپیمای مقامات ایرانی حضور یافت.

شادمانی مردم پیش از حضور رئیسی در زیمباوه

مردم زیمبابوه با عکس‌های رهبر انقلاب و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به استقبال رئیس‌جمهور ایران رفتند.

علی بهادری جهرمی در آستانه سفر ۳ روزه رئیس جمهور به کنیا، اوگاندا و زیمبابوه، این رویداد را نخستین سفر رئیس جمهور ایران به آفریقا پس از یازده سال عنوان کرد و درباره همراهان آیت الله رئیسی در این سفر نوشت: برخی وزرا و مقامات از وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، کار، تعاون و رفاه اجتماعی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان نیز در این سفر رئیس‌جمهور را همراهی می‌کنند.

سخنگوی دولت، هدف اصلی از این سفر را ارتقای روابط با کشورهای دوست و همسو، توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان، همکاری در ایجاد و توسعه مراکز فناوری و نوآوری مشترک، صادرات خدمات فنی، مهندسی، کشاورزی و پزشکی و بطورکلی تنوع‌بخشی به مقاصد صادراتی جمهوری اسلامی ایران دانست.

بهادری جهرمی تاکید کرد: طی دو سال گذشته دولت سیزدهم تلاش کرده با ایجاد تعادل در سیاست خارجی، دیپلماسی خارجی ایران را محدود به یک توافق خاص یا چند کشور محدود نکند و اولویت خود را به ارتباط و تعامل با کشورهای همسایه، همسو و دوست اختصاص دهد.

وی تصریح کرد: اگرچه حجم تجارت خارجی ایران با قاره آفریقا نسبت به سال ۹۹ جهش ۱۰۰ درصدی داشته است، اما به هیچ وجه کافی نیست و روابط اقتصادی ما باید متناسب با بازار حدوداً ۶۰۰ میلیارد دلاری قاره آفریقا افزایش یابد.

رایزنی وزیران خارجه ایران و کنیا 

حسین امیرعبداللهیان و آلفرد موتوآ وزیر امور خارجه کنیا روز سه‌شنبه در یک گفت‌وگوی تلفنی درباره آخرین وضعیت روابط دوجانبه و راه‌های توسعه مناسبات فیمابین مذاکره و موضوعات محتوایی و اسناد مربوط به سفر قریب الوقوع آیت‌الله رییسی به کنیا، را مورد بررسی قرار دادند.

وزیر امور خارجه ضمن تاکید بر جایگاه کشورهای قاره افریقا در سیاست خارجی دولت سیزدهم و با اشاره به ظرفیت های فراوان موجود در دو کشور، افزود جمهوری اسلامی ایران سعی دارد روابط خارجی خود را به صورت متعادل، متوازن و فراگیر با کشورهای آفریقایی و از جمله کنیا توسعه دهد.

در این گفت‌وگوی دوستانه، وزیر امور خارجه کنیا نیز ضمن‌ اظهار خرسندی از سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به منطقه شرق آفریقا و شروع آن از کشور کنیا، آمادگی نایروبی را برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های متنوع اعلام و از امضای اسناد نهایی شده همکاری‌های دو کشور، استقبال کرد.

براساس هماهنگی‌های صورت گرفته آیت‌الله سید ابراهیم رییسی در سفر دوره‌ای به شرق آفریقا به کشورهای کنیا، اوگاندا و زیمبابوه سفر می‌کند.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور پیش از عزیمت به آفریقا گفت: به دعوت رسمی رؤسای سه کشور آفریقایی کنیا، اوگاندا و زیمبابوه، این سفر امروز آغاز خواهد شد. روابط ایران و کشورهای آفریقایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، روابط خوبی بوده‌است اما در یک دهه اخیر دچار وقفه‌ شده است.

با توجه به ظرفیت‌هایی که در آفریقا وجود دارد با ظرفیت‌هایی که در ایران موجود است، می‌توانیم تبادل ظرفیت داشته باشیم.

رئیس جمهور تهران را به مقصد کنیا ترک کرد

رئیس جمهور به دعوت رسمی همتای کنیایی خود و به منظور ارتقای سطح روابط با کشورهای دوست و همسو و در راستای تنوع بخشی به مقاصد صادراتی و ایجاد زمینه های همکاری سیاسی و تجاری عازم کنیا شد.

رئیسی بامداد امروز چهار شنبه در راس هیاتی عالی رتبه، با بدرقه رسمی محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قمی معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از اعضای کابینه، به دعوت رسمی روسای جمهور سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمباوه، تهران را به مقصد کنیا ترک کرد.

در این سفر وزرای بهداشت، جهاد کشاورزی، وزیر امور خارجه و معاونت علمی و فناوری و جمعی از معاونین وزارتخانه و دستگاه های اجرایی رئیس جمهور  را همراهی می‌کنند.

رییس جمهور وارد نایروبی شد

حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی بامداد امروز در صدر هیاتی عالی رتبه، با بدرقه رسمی محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قمی معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از اعضای کابینه، به دعوت رسمی روسای جمهور سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمباوه، تهران را به مقصد کنیا ترک کرد.

رئیسی۱

در این سفر وزرای بهداشت، جهاد کشاورزی، وزیر امور خارجه، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت علمی و فناوری و جمعی از معاونین وزارتخانه و دستگاه‌های اجرایی رئیس جمهور را همراهی می‌کنند.

آیت الله رئیسی در بدو ورود به فرودگاه نایروبی مورد استقبال مقامات کنیایی قرار گرفت و قرار است تا ساعتی دیگر رییس جمهور کنیا به طور رسمی از وی استقبال کند.

این نخستین سفر رییس جمهور ایران به آفریقا پس از یازده سال است.

استقبال رسمی ویلیام روتو از رئیسی در کاخ ریاست جمهوری کنیا

رئیس جمهور کنیا در محل کاخ ریاست جمهوری این کشور به صورت رسمی از آیت‌الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران استقبال کرد.

همچنین همزمان با ورود آیت الله رئیسی به کاخ ریاست جمهوری کنیا ۲۱ گلوله توپ به افتخار ورود رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات ایرانی شلیک شد.

بلافاصله پس از مراسم استقبال از رییس جمهور اسلامی ایران از سوی رئیس جمهور کنیا، گفت‌وگوی خصوصی روسای جمهور دو کشور انجام و در ادامه مذاکرات دوجانبه هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور برگزار می‌شود.

پس از این نشست نیز اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه میان ایران و کنیا در حضور روسای جمهور دو کشور به امضا خواهد رسید.

رییس جمهور: دست همه دولت‌های آفریقا را به گرمی می‌فشاریم. همکاری جمهوری اسلامی ایران با قاره آفریقا و کنیا ریشه تاریخی دارد. قاره آفریقا قاره ظرفیت‌هاست. نگاه ما در جمهوری اسلامی ایران به آفریقا نگاه کشور با استعداد و ظرفیت است.

رئیسی وارد اوگاندا شد

رئیس جمهور پس از پایان سفر به کنیا، در راستای ارتقای سطح روابط با کشورهای دوست و همسو و به دعوت رسمی «یووری موسونی» رئیس جمهور اوگاندا وارد این کشور شد.

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی در دومین مقصد از سفر منطقه‌ای خود به قاره آفریقا و به دعوت رسمی «یووری موسونی»  رئیس جمهور اوگاندا و با استقبال وزیر امور خارجه این کشور وارد فرودگاه انتبه شد.

رئیسی تا ساعتی دیگر  در کاخ ریاست جمهوری اوگاندا مورد استقبال رسمی «یووری موسونی» همتای اوگاندایی خود قرار خواهد گرفت.

در ادامه ملاقات خصوصی دو مقام عالی‌رتبه و نشست مشترک هیئت‌های رسمی دو کشور برگزار خواهد شد.

استقبال رسمی رئیس جمهور اوگاندا از رئیسی

رئیس جمهور کشورمان در ادامه سفر منطقه‌ای خود به آفریقا، در نخستین برنامه سفر به اوگاندا، مورد استقبال رسمی یووری موسونی، رئیس جمهور این کشور قرار گرفت.

سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) در دومین مقصد از سفر منطقه‌ای خود به آفریقا، از سوی یووری موسونی، همتای اوگاندایی خود، در کاخ ریاست جمهوری این کشور در شهر کامپالا، مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

در مراسم استقبال رسمی پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور و سان دیدن از یگان تشریفات، روسای جمهور، اعضای هیئت‌های عالی‌رتبه حاضر را به یکدیگر معرفی کردند.

استقبال رسمی

رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس جمهوری اوگاندا پس از دیدار خصوصی با یکدیگر، نشست هیئت‌های عالی‌رتبه را برگزار خواهند کرد.

پای پهپادهای ایرانی به آفریقا باز شد

پهپادهای تولیدی شرکت‌های دانش بنیان ایرانی که کاربردهای دوگانه برای «سم پاشی» زمین‌های کشاورزی و همچنین «بازرسی مزرعه» با قابلیت پردازش تصویر برای اموری از جمله نقشه برداری و تشخیص آفات مزارع دارد، روز چهارشنبه در جریان سفر رییس جمهور و هیات همراه به کنیا با حضور آیت الله سیدابراهیم رئیسی در مرکز نوآوری و فناوری ایران در نایروبی باهدف بازاریابی برای محصولات دانش بنیان ایرانی رونمایی شد.

پهپاد پلیکان ۲ ساخت یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی است که دارای قابلیت‌های منحصر به فردی از جمله پیشرانه صنعتی ضد آب و گرد و غبار، دارای بازوهای جداشونده و آماده‌سازی در ۲ دقیقه، پرواز اتوماتیک، پاشش ۲ هکتار در هر پرواز، پوشش عرضی ۵ الی ۶ متر، قابلیت نصب انواع ماژول‌های کشاورزی، پمپاژ ۶ لیتر در هر دقیقه و دارای نرم‌افزار هوشمند تشخیص مسیر پرواز است.

آیت الله رئیسی صبح امروز به وقت محلی وارد فرودگاه نایروبی شد و مورد استقبال مقامات کنیایی قرار گرفت و سپس آیین استقبال رسمی از سوی «ویلیام سامویی روتو» رئیس جمهور کنیا در محل کاخ ریاست جمهوری این کشور انجام شد.

رؤسای جمهور ایران و کنیا پس از معارفه هیات های سیاسی، وارد مذاکره خصوصی شدند؛ انجام مذاکرات مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور و امضای پنج سند همکاری از برنامه های امروز رئیس جمهور ایران و هیأت همراه در کنیا بود.

این نخستین سفر رئیس جمهور ایران به آفریقا پس از ۱۱ سال است.

رئیس‌جمهور: فعالان اقتصادی افزایش ۱۰ برابری تبادلات را در دستور کار قرار دهند

ظهر چهارشنبه در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و کنیا، با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه روابط ایران با کنیا و دیگر کشورهای قاره آفریقا وجود دارد، گفت: اساسا آفریقا قاره ظرفیت‌هاست و یکی از مهمترین وظایف شما تجار و فعالان اقتصادی شناخت ظرفیت‌های متقابل است.

رئیس‌جمهور اراده سران ایران و کنیا را معطوف به ارتقای روابط اقتصادی و تجاری فیمابین دانست و با اشاره به هدف‌گذاری انجام شده برای افزایش ۱۰ برابری حجم تبادلات تجاری در گام اول توسعه مناسبات افزود: امکان افزایش ۱۰ برابری حجم تبادلات تجاری با توجه به ظرفیت‌های موجود کاملا در دسترس است.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه دفاتر بازرگانی در دو کشور می‌توانند متکفل شناساندن ظرفیت‌های متقابل باشند، اظهار داشت: توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و فعال شدن خطوط کشتیرانی، ایجاد زمینه تسهیل رفت و آمد تجار و گردشگران میان دو کشور از جمله با راه‌اندازی خطوط هوایی، کاهش هزینه‌های تجاری با اصلاح تعرفه‌ها و برقراری تعرفه‌های ترجیحی و تسهیل ارتباطات پولی، مالی و بانکی میان ایران با کنیا و دیگر کشورهای آفریقایی از جمله زمینه‌های لازم برای گسترش تعاملات اقتصادی و تجاری فیمابین است.

رئیس جمهور اراده هر دو دولت ایران و کنیا را گسترش روابط اقتصادی و تجاری دانست و از تجار و فعالان اقتصادی دو کشور خواست که تحقق بخشیدن به این هدف را در دستور کار خود قرار دهند.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به بازدید خود از خانه نوآوری و فناوری ایران در کنیا تصریح کرد: بازدید از این مرکز برای همه شرکت‌ها، فعالان اقتصادی و بخش‌های مختلف درمانی، پزشکی، کشاورزی و بخش‌های فعال در حوزه انرژی کنیا مهم است تا ببینند که ایران امروز، کشوری پیشرفته و فناور است و شرکت‌های ایرانی توانسته‌اند محصولات دانش‌بنیان زیادی را تولید و استانداردسازی کنند، به شکلی که کاملا با محصولات کشورهای پیشرفته قابل رقابت باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی از محصولات دانش‌بنیان ایرانی نسبت به کالاهای مشابه غربی با کیفیت بالاتر و هزینه کمتر تولید شده‌اند، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین بخش‌ها برای تعاملات تجار و فعالان اقتصادی کنیا با ایران می‌تواند همین بخش تولیدات و محصولات دانش‌بنیان ایرانی باشد.

وی با اشاره به جایگاه کنیا در شرق آفریقا و نیز جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا مابین منطقه خلیج‌فارس و آسیای میانه، گفت: ایران و کنیا از این جهت دارای اهمیت زیادی هستند چرا که روابط آنها با یکدیگر صرفا جنبه دوجانبه ندارد، بلکه می‌تواند به ارتقای روابط منطقه‌ای و حتی بین‌المللی نیز بیانجامد.

رئیس جمهور افزود: ضرورت دارد وزارتخانه‌های متولی در این زمینه‌ها در کشورهای ایران و کنیا با فعالیت مضاعف از فعالان اقتصادی و تجاری دو کشور حمایت کنند تا روابط فیمابین روز به روز توسعه بیشتری پیدا کند.

آیت الله رئیسی در پایان با ابراز خرسندی از حضور در نشست مشترک فعالان اقتصادی دو کشور و مشاهده اراده آنها برای ارتقای تعاملات فیمابین، از همه دست‌اندرکاران برگزاری این نشست نیز قدردانی کرد.

رئیس جمهور کامپالا را به مقصد هراره ترک کرد

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در سفر به اوگاندا با آقای «یووری موسونی» رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد و هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور نیز چهار سند مهم همکاری را به امضا رساندند.

افتتاح دفتر نوآوری و فناوری ایران در اوگاندا، بازدید از مزرعه کشت فراسرزمینی ایران در این کشور، نشست با فعالان اقتصادی ایران و اوگاندا و شرکت در نشست گفتگوی ادیان در مسجد ملی کامپالا بخش‌های دیگر برنامه‌های سفر رئیس جمهور به اوگاندا بود.

رئیسی: جهان محدود به غرب نیست؛ به همه جهان باید توجه کرد

رئیس‌جمهور پس از بازگشت از سفر به آفریقا گفت: در سفر به هر سه کشور آفریقایی تا جایی که فرصت اجازه داد ارتباطات مردمی داشتیم.

با فعالان اقتصادی و بازرگانان نشست داشتیم و قرار شد موانع ارتباط در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با آفریقا برداشته شود.

با کشورهای آفریقایی مواضع مشترکی در حوزه مقابله با یکجانبه گرایی، حقوق بشر، حفظ کیان خانواده و مبارزه با ناهنجاری‌های اخلاقی که در غرب مورد تشویق قرار می‌گیرد، داریم.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها