|
کدخبر: 299752 فرشته صائمی

گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با معاون وزیر صمت؛

اعلام برنامه جدید دولت برای صنایع کوچک/ رئیسی چند بنگاه را از بانک‌ها گرفته است؟

معاون وزیر صمت گفت: یکی از مشکلات صنایع کوچک و متوسط بحث تامین مالی است چرا که این قبیل صنایع معمولا از بانک ها تامین می‌شوند و مانند صنایع بزرگ نمی‌توانند از بورس تامین شوند البته این صنایع هم با اوراق صکوک وارد عرصه بازار سرمایه شدند اما به دلیل اینکه صنایع مذکور، بنگاه‌های کوچک محسوب می شوند و توانمندی آنها کمتر است نیازمند این است که شرایط بهتری را برای تامین مالی آنها فراهم کنیم.

سیاست اعلام برنامه جدید دولت برای صنایع کوچک/ رئیسی چند بنگاه را از بانک‌ها گرفته است؟

تسهیلات و حمایت مالی همواره یکی از چالش‌های صنایع متوسط و کوچک محسوب می‌شود، چنانچه معاون وزیر صمت در گفتگو با گسترش‌نیوز از حمایت این وزارتخانه از صنایع خرد خبر داد و گفت دولت علاوه بر حمایت از صنایع مذکور، به دنبال قطع بنگاه‌داری بانک‌ها است و تاکنون صدها بنگاه از بانک‌ها جدا شدند.

علی رسولیان، معاون وزیر صمت در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز درباره واگذاری تسهیلات به شهرک‌های صنعتی گفت: قسمت عمده واگذاری تسهیلات به منابع داخلی بانک‌ها بر می‌گردد. سال گذشته حدود هزار و ۴۰۰ همت در بخش صنعت تسهیلات پرداخت شده که مقدار فراوانی از این تسهیلات جدید نبودند بلکه به روزرسانی تسهیلات قبلی بوده است. در حال حاضر یکی از مشکلاتی که در حوزه شهرک‌های صنعتی مطرح می‌شود تامین مالی است، به این ترتیب که هنوز تبصره ۱۸ با محدودیت‌هایی مواجه است اما خود وزارت صمت برای صنایع کوچک تفاهم‌نامه‌ای را با بانک‌ها امضا کرده و از منابع داخلی وزارتخانه عددهایی را برای بنگاه‌های کوچک در نظر گرفتیم که بتوانیم منابع مالی آنها را تأمین کنیم.

کمک ۷۰۰ میلیارد تومانی دولت به صنایع کوچک

او در پاسخ به اینکه دقیقاً چه مقداری برای ارائه تسهیلات به شهرک‌های صنعتی در نظر گرفته شده، گفت: وزارت صمت برای تامین مالی بنگاه‌های کوچک حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته است امیدوارم به کمک بانک‌ها بتوانیم قسمت بیشتری از تسهیلات را پرداخت کنیم. در حقیقت یکی از مشکلات صنایع کوچک و متوسط بحث تامین مالی است چرا که این قبیل صنایع معمولا از بانک‌ها تامین می‌شوند و مانند صنایع بزرگ نمی‌توانند از بورس تامین شوند البته این صنایع هم با اوراق صکوک وارد عرصه بازار سرمایه شدند اما به دلیل اینکه صنایع مذکور، بنگاه‌های کوچک محسوب می‌شوند و توانمندی آنها کمتر است. باید شرایط بهتری را برای تامین مالی آنها فراهم کنیم.

بانک‌ها فقط به بنگاه‌های خود وام می‌دهند

رسولیان در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر نقدی که به بانک‌ها درباره پرداخت تسهیلات مطرح شده این است که بانک‌ها صاحب بنگاه‌هایی هستند و به همان بنگاه‌ها تسهیلات می‌دهند، لذا در حال حاضر صحبت این است که بانک‌ها نباید به این بنگاه‌ها وام بدهند بلکه باید به بخش خصوصی وام بدهند. البته بنگاه‌هایی که بانک‌ها صاحب آنها هستند، بزرگ محسوب می‌شوند که خارج از شهرک قرار دارند. ضمن اینکه تفاوت فراوانی میان داخل شهرک و خارج از آن وجود دارد. لذا بنده هم با انتقاد مربوط به بنگاه‌داری بانک‌ها موافق هستم و می‌گویم بانک‌ها باید از همه واحدهای تولیدی و مخصوصا واحدهای کوچک و متوسط حمایت کنند.

او در پاسخ به اینکه تاکنون دولت چه اقدامی برای جلوگیری از بنگاه‌داری بانک‌ها انجام داده است؟ اظهار کرد: یکی از سیاست‌های دولت گرفتن بنگاه‌داری از بانک‌ها است و رئیسی آن را اجرایی کرده است.

رسولیان در واکنش به اینکه ورود دولت به عرصه بنگاه‌داری بانک‌ها چه نتایجی به همراه داشته است؟ متذکر شد: بسیاری از بنگاه‌ها از بانک‌ها گرفته شدند و به بخش‌های دیگر واگذار شدند.

دولت مانع بنگاه‌داری بسیاری از بانک‌ها شده است

معاون وزیر صمت در واکنش به اینکه به صورت مصداقی دولت مانع بنگاه‌داری کدام بانک‌ها شده است؟ ادامه داد: بسیاری از بانک‌ها شامل این موضوع شدند. برای نمونه اگر همین الان در اینترنت جستجو کنید مشاهد می‌کنید که بیش از صد بنگاه از بانک‌ها گرفته شده است.

رسولیان ضمن ارزیابی اینکه فعالین محیط زیست نگران پسماندهای شهرک‌های صنعتی هستند، خاطرنشان کرد: شهرک‌های صنعتی در حوزه محیط زیست پیش‌رو هستند. ما بیش از ۲۹۰ تصفیه خانه داریم که بیشترین سرمایه‌گذاری  شهرک‌های صنعتی در حوزه تصفیه خانه‌ها است، هم برای حفاظت محیط زیست هم بازچرخانی آب در دنیا بیشترین اقدامات برای حفاظت از محیط زیست انجام می‌دهیم. البته متولی پسماندهای غیر از منابع آبی، دستگاه‌های دیگر هستند.

او درباره اینکه گفته می‌شود کشورهای جهان سوم بیشترین شهرک‌های صنعتی را دارند، یادآور شد: همه جای دنیا شهرک صنعتی وجود دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها