|
کدخبر: 297584 فرشته صائمی

گفتگوی گسترش‌نیوز با سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس؛

قانونی که کشور را با بحران رو به رو می کند / دولت حق کارگر و بازنشسته را به شرکت‌های ضررده می‌دهد

لطفی گفت: دولت از حق کارگر بدبخت و بازنشسته کم می‌کند و به شرکت‌های ضرر ده می‌دهد. چرا دولت شرکت‌های ضرر ده را تعطیل نمی‌کند و این مورد را در برنامه هفتم توسعه لحاظ نمی‌کند؟ واقعیت امر این است که دولت اصل قضیه را رها کرده و وارد فرعیات شده است.

سیاست قانونی که کشور را با بحران رو به رو می کند / دولت حق کارگر و بازنشسته را به شرکت‌های ضررده می‌دهد

تأخیر به عبارت پرتکراری تبدیل شده که این روزها نمایندگان هنگام توصیف اقدامات دولت به ویژه در حوزه بودجه و برنامه هفتم توسعه از آن استفاده می‌کنند. اشاره اعضای قوه مقننه به بی‌انضباطی دولت برای ارائه برنامه‌ها از آنجایی نشأت می‎گیرد که اگرچه سال گذشته دولت پس از کش‌وقوس‌های فراوان توانست،  بودجه سال ۱۴۰۲ را آن هم با تأخیر ۲۰ روزه تقدیم کند، با در بسته مجلس مواجه شد و قالیباف در توجیه این برخورد خانه ملت با دولت به بی‌برنامه بودن بودجه اشاره کرد و گفت تا وقتی که دولت برنامه هفتم توسعه را به مجلس ارائه نکند، مجلس از پذیرش لایحه بودجه معذور است.

استقامت آقای خلبان برابر رئیسی فقط ۱۶ روز دوام آورد و در نهایت ۲۱ دی ماه  لایحه بودجه ۱۴۰۲ وارد صحن شد. بعد از تصویب لایحه بودجه توسط مجلس، روز شمار برای ارائه برنامه هفتم توسعه از طرف دولت به مجلس شروع شد، برنامه‌ای که با وجود تأخیر بیش از یک سال تا این لحظه هنوز به مجلس نرسیده و مواقعی که دولت حتی از قبل اعلام می‌کند در تاریخ برنامه هفتم توسعه را تقدیم مجلس می‌کند، در نهایت با بهانه‌هایی نظیر سفر خارجی و مواردی از این قبیل از تحویل آن صرف‌نظر کرده و به زمان دیگر موکول می‌کند.

جدای از بحث تأخیر دولت در ارائه برنامه هفتم توسعه، جزئیات این برنامه قبل از ورود به مجلس بحث برانگیز شده، کما اینکه گفته شده دولت در برنامه مذکور سن بازنشستگی را به ۵۵ سالگی افزایش داده است. افزایش سن بازنشستگی توسط دولت در برنامه هفتم توسعه در شرایطی صورت می‌گیرد که روزانه کما بیش اخبار مربوط به نارضایتی بازنشستگان به چشم می‌خورد. لذا در این شرایط که از نظر بازنشستگان وضعیت مطلوب ارزیابی نمی‌شود، آیا مجلس با این اقدام دولت موافقت کرده و از سال آینده شاهد افزایش سن بازنشستگی خواهیم بود؟

ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی بحران خطرناک کشور است

در پاسخ به این پرسش حسن لطفی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز ضمن اعلام نارضایتی از اقدامات دولت در حوزه بازنشستگی گفت: در کشور ۵ بحران داریم که خطرناک هستند، یکی از این بحران‌ها به ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی مربوط می‌شود. یکی از چالش‌هایی که در صندوق‌ها وجود دارد و دولت به آن نپرداخته این است که در حال حاضر ۱۸ صندوق در کشور داریم که با خُرده صندوق‌ها تقریباً حدود ۲۲ صندوق داریم و از این تعداد ۲۰ مورد قانون ندارند، چند سال است فریاد می‌زنیم که این صندوق‌ها اصلا قانون ندارند و تنها ۲ مورد قانون دارند اما دولت به جای اینکه در این مورد لایحه جامعی را به مجلس بیاورد و قانون درست و حسابی در مورد این صندوق‌ها به مجلس بیاورد، به جزئیات صندوق‌ها می‌پردازد.

دولت می‌خواهد کسری صندوق‌های بازنشستگی را با عمر انسان‌ها جبران کند

او افزود: به عبارت دیگر دولت به جای اینکه به صورت ریشه‌ای مشکلات صندوق‌ها را حل کند و در قالب لایحه قانون جامع و شفاف برای صندوق‌های بازنشستگی بیاورد، این موارد را رها کرده و می‌خواهد کسری صندوق‌ها را با عمر انسان‌ها جبران کند، در حقیقت دولت می‌خواهد سختی کار خود را با جان کارگر جبران کند. به بیان دیگر دولت می‌خواهد کسری بودجه‌ای و بی‌کفایتی مدیرانی که صندوق‌های بازنشستگی را به این روز انداختند، را از طریق افزایش سن بازنشستگی جبران کند.

کجای دنیا کسورات بیمه‌ای را کم می‌کنند و به شرکت‌های ضرر ده، می‌دهند؟

لطفی با اشاره به نقش شرکت‌های ضررده در صندوق‌های بازنشستگی تصریح کرد: واقعیت امر این است دولت شرکت‌های ضررده که با صندوق‌های بازنشستگی کار می‌کنند را رها کرده و به جای آن میانگین بازنشستگی ۲ سال را به ۵ سال افزایش داده، در صورتی که این موارد چالش‌های صندوق‌های بازنشستگی نیست. کشورهای دیگر چگونه صندوق‌های بازنشستگی را اداره می‌کند؟ کجای دنیا کسورات بیمه‌ای را کم می‌کنند و به شرکت‌های ضرر ده، می‌دهند؟

دولت درباره صندوق‌های بازنشستگی اصل قضیه را رها کرده است

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره چالش‌های اساسی برنامه هفتم توسعه در بحث بازنشستگان اظهار کرد: در حقیقت دولت از حق کارگر بدبخت و بازنشسته کم می‌کند و به شرکت‌های ضررده می‌دهد. چرا دولت شرکت‌های ضررده را تعطیل نمی‌کند و این مورد را در برنامه هفتم توسعه لحاظ نمی‌کند؟ واقعیت امر این است که دولت اصل قضیه را رها کرده و وارد فرعیات شده است. این ایراد اساسی محسوب می‌شود که دولت در لایحه و برنامه توسعه لحاظ کرده است.

مخالف افزایش سن بازنشستگی هستیم

لطفی درباره دیدگاه مجلس نسبت به افزایش سن بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه خاطرنشان کرد: در حال حاضر در مجلس منتظر هستیم که برنامه هفتم توسعه در صحن مطرح شود که در این شرایط اگر برنامه مذکور را به کمیسیون ارجاع دهند، با افزایش سن بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه مخالفت می‌کنیم.

برنامه هفتم توسعه مشکلی از مشکلات کشور را حل نمی‌کند

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در توضیح چرایی تاخیر دولت در ارائه برنامه هفتم توسعه یادآور شد: این موردی است که دولت باید پاسخ دهد ضمن اینکه اگر برنامه هفتم توسعه به مجلس ارائه شود، مشکلی از مشکلات کشور حل نمی‌کند، کما اینکه برنامه ششم توسعه نیز مشکلی حل نکرد. درباره برنامه توسعه ششم این سوال می‌شود که برنامه مذکور در نهایت چند درصد مشکلات کشور را حل کرد؟ به عبارت دیگر دولت چند درصد برنامه ششم را اجرا کرده که حالا به سراغ برنامه هفتم رفته است؟

  • ناشناس ارسالی در

    ای خدا حفظ تان کند نماینده واقعی مردم و طبقه کارگر و فقیر که اکثریت جامعه را تشک یل می دهند انسان های شریف مثل آقای حسن ل طفی هستند

  • ناشناس ارسالی در

    ای درود بر شرافتت

  • ناشناس ارسالی در

    واقعا ما بدبخت بیچاره ها چه کار باید بکن یم. صبح از خواب بیدار میشیم بریم سرکار ک ه می بینیم دولت تمام گه کاری هایش را سر ما بدبخت ها هوار می کند. ای لعنت بر هر ا ز خدا بی خبری که این طور ولوله به زندگی بدبخت بیچاره ها می اندازه

  • ناشناس ارسالی در

    این مدیران دزد می خواهند کارگر و کارمند بدبخت را تا آنجایی که جان در بدن دارد اس تثمار کنند

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها