|
کدخبر: 295731 فرشته صائمی

دست بالای آمریکا در انتخابات ترکیه/ حضور همزمان اردوغان و اوغلو پای صندوق رأی

انتخابات ترکیه امروز در حالی آغاز شده که چهره همیشه رئیس جمهور این کشور با بدست آوردن رأی کمتر از ۵۰ درصد و اختلاف ۶ درصدی با رقیب، با سرافکندگی مرحله اول را پشت سر گذاشت.

سیاست دست بالای آمریکا در انتخابات ترکیه/ حضور همزمان اردوغان و اوغلو پای صندوق رأی

انتخابات ترکیه امروز ( ۲۸ می ۲۰۲۳) در حالی آغاز شده که چهره همیشه رئیس جمهور این کشور با بدست آوردن رأی کمتر از ۵۰ درصد و اختلاف ۶ درصدی با رقیب، با سرافکندگی مرحله اول را پشت سر گذاشت. بر همین اساس اردوغان و اطرافیانش در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به جای اعلام برنامه‌های جذاب‌تر برای مردم، پای کار خود را بر تخریب حداکثری کمال قلیچداراوغلو آغاز کردند.

آغاز حمله اردوغان به رقیب

در حقیقت اردوغان که به باور کارشناسان در صورت عدم تغییر سیاست‌های اقتصادی‌اش در ماه‌های آینده ترکیه را در بحران جدی اقتصادی غرق می‌کند، به جای تلاش برای رفع نگرانی‌های اقتصادی در افکار عمومی، بنا را بر حمله بر رقیب گذاشته و در این مسیر حتی اختیارات و امکانات ریاست جمهوری را هم پای کار آورده تا جایی که پیش از شروع دور دوم انتخابات وزیر کشور ضمن دروغگو خواندن قلیچدار اوغلو او را نامزد گزینه اصلی آمریکا در انتخابات ترکیه قلمداد کرد و شکست قلیچدار اوغلو در دور اول انتخابات ریاست جمهوری را شکست آمریکا ارزیابی کرد و با اشاره به تعداد آرای مورد نیاز اردوغان برای پیروزی در دور دوم، به دنبال اثبات این نکته بود که گزینه حزب اعتدال و توسعه کماکان رئیس جمهور باقی خواهد ماند.

ادعای سلیمان سویلو درباره قلیچدار اوغلو و معرفی او به عنوان گزینه اصلی غرب در انتخابات ترکیه مقدمه‌ای برای حمله نهایی اردوغان به رقیب بود چنانکه بعد از این اظهارات بود که رئیس جمهور ترکیه قلیچدار اوغلو را تروریست خواند و گفت «به یاری خدا اگر در ۲۸ مه (هفتم خرداد) برنده شویم، ۸۵ میلیون نفر پیروز خواهند شد اما اگر قلیچداراوغلو پیروز شود، سازمان‌های تروریستی، دلالان لندن و شرکت‌های آمریکایی پیروز خواهند شد. ما نباید با هدف تضمین اتحاد و همبستگی خود به آنها فرصت بدهیم.»

حمایت تروریست‌ها از کمال قلیچدار

تروریست خواندن کمال قلیچدار از طرف اردوغان در حالی صورت گرفت که کمتر از ۱۲ ساعت قبل از آن حزب چپ وابسته به کُردهای ترکیه، حزب اکثریت مجلس ترکیه، رسماً از رقیب اصلی رئیس جمهور اعلام حمایت کرد و گفت «تصمیم گرفتیم که هیچ تحریمی وجود نداشته باشد، ما به پای صندوق‌های رای خواهیم رفت و به تغییر رای خواهیم داد و به حمایت از کمال قلیچداراوغلو در این انتخابات ادامه خواهیم داد.»

اعلام حمایت حزب چپ از کمال قلیچدار اوغلو در شرایط صورت گرفت که شنیده‌ها از عقب‌نشینی حزب عدالت و توسعه برای حمایت از اردوغان حکایت دارد، چنانچه منابع آگاه از غیبت اردوغان در جلسات اخیر این حزب خبر دادند و اعلام کردند کمرنگ شدن حضور رئیس جمهور در جلسات اصلی‌ترین حزب حامی اردوغان به این دلیل است که نسبت به برنامه‌های اقتصادی او نگران هستند و گرفتار شدن کشور در سراشیبی اقتصادی در دوره ریاست جمهوری گزینه حزب، بر محبوبیت حزب در آینده  تأثیرگذار است.

فروپاشی اقتصاد ترکیه

گمانه‌‎ها درباره خالی کردن پشت اردوغان توسط حزب عدالت و توسعه و از طرفی اعلام حمایت حزب سبز از رقیب او در شرایطی صورت می‌گیرد که به باور کارشناسان هر چند افکار عمومی و به ویژه حزب عدالت و توسعه نگران برنامه‌های اقتصادی اردوغان و در نتیجه کاهش محبوبیت خود هستند، در مقابل کمال قلیچدار اوغلو نیز به غیر از مواضع تند علیه روسیه و اعلام حمایت از کُردها برنامه اقتصادی روشنی ارائه نکرده، لذا در صورت پیروزی و موفقیت او در انتخابات ریاست جمهوری، چشم‌انداز روشنی درباره وضعیت اقتصادی ترکیه قابل تصور نیست.

با این وجود، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه دقایقی قبل آغاز شده که بر اساس سه نظرسنجی که در وبگاه bianet منتشر شده نتایج انتخابات تا این لحظه به این شرح پیش بینی شده است:

موسسه نظرسنجی Conda

اردوغان ۵۲.۷ درصد

قلیچدار اوغلو: ۴۷.۳ درصد

موسسه AREAL:

قلیچدار اوغلو: ۵۰.۶

اردوغان: ۴۹.۴ درصد

موسسه ASAL:

اردوغان ۵۳.۴ درصد

قلیچدار اوغلو ۴۶.۶ درصد.

اردوغان و کلیچداراوغلو پای صندوق‌های رای رفتند

اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت: منتظر رای مردممان هستیم. اولین بار است که به دور دوم می‌رویم، مشارکت بسیار خوبی را شاهد بوده‌ایم. امیدواریم انتخابات آرامی را پشت سر بگذاریم.

همچنین کلیچداراوغلو نیز اظهار کرد: برای آزاد شدن از فشار و  برای آمدن دموکراسی و آزادی همه پای صندوق‌ها بیایید. پس از رای‌گیری هم پای صندوق‌ها بمانید. اتهاماتی علیه ما مطرح شد، تهمت زده شد اما آزادی و دموکراسی به این کشور باز خواهد گشت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها