|
کدخبر: 294120

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

صفر تا صد جدایی فرمانده از دولت / رضایی با اکراه مانده

رئوفیان گفت: محسن رضایی با اکراه در دولت حضور دارد، به این معنی که حضور فعال ندارد. او دارای قابلیت‌ها و توانمندی‌های فراوانی است و اکنون فکر می‌کند در دولت آن طور که باید از قابلیت‌های او استفاده نمی‌شود.

سیاست صفر تا صد جدایی فرمانده از دولت / رضایی با اکراه مانده

«جدایی فرمانده از رئیسی» عبارتی که از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم تاکنون بارها تکرار و بلافاصله تکذیب شده است، تکذیب‌های نیم‌بها، به این معنی که محسن رضایی ماند اما هر روز نقش او در دولت کمرنگ‌تر از قبل شد و بعد از گذشت مدتی مجدداً شایعه جدایی او از کابینه قوت می‌گرفت اما افزایش بگومگوها درباره جدایی یا ماندن فرمانده در کابینه از کجا نشأت می‌گیرد؟ 

به نظر می‌رسد بررسی روابط اعضای میان کابینه تا حدودی می‌تواند به سوالات مذکور پاسخ دهد. از همان ابتدای تشکیل کابینه گمانه‌ها درباره اختلاف میان مخبر و محسن رضایی افزایش پیدا کرد، تا جایی که این ادعاها واکنش معاون پارلمانی رئیس جمهور را به همراه داشت و او با اشاره به سابقه همکاری مسئول اصلی هماهنگی در تیم اقتصادی دولت با رضایی از زمان جنگ، اعلام کرد کشمکشی میان اعضای اقتصادی وجود ندارد و چنانچه اختلاف نظری وجود داشته باشد، دستور رئیسی فصل‌الخطاب خواهد بود.

حذف محسن رضایی نشانه اختلاف نیست

اما این تکذیب‌ها کارگر واقع نشد و سرانجام با گذشت حدود ۷ ماه بعد از تشکیل کابینه اولین خبر رسمی که به وضوح نمایان‌گر اختلاف محسن رضایی و مخبر بود، در رسانه‌ها منتشر شد، خبری که توضیح سخنگوی دولت را به همراه داشت، بهادری جهرمی اعلام کرد حذف محسن رضایی از ترکیب کمیسیون اقتصادی دولت با دستور مخبر، نشانی از اختلاف میان این دو چهره ندارد چرا که این حذف خود خواسته بود.

سیگنال‌های حمایتی رئیسی از معاون اول در اختلاف نظر با رضایی روز به روز معاون اقتصادی را گوشه‌گیرتر کرد، فرمانده که با چند حکم وارد پاستور شده بود، ظرف کمتر از ۲ سال در حد معاون اقتصادی رئیسی باقی ماند.

سکوت معنادار فرمانده

گوشه‌گیری محسن رضایی باز هم او را از حاشیه‎‌ها دور نکرد و این بار صندلی خالی او حاشیه‌ساز شد. قضیه از این قرار بود که غیبت پیاپی رئیسی در جلسات شورای عالی اقتصادی دولت مجدداً گمانه‌ها درباره جدایی او از رئیسی را تقویت کرد اما جنس گمانه‌های این دوره متفاوت‌تر از قبل بود و بسیاری بر این باور بودند که فرماده با ترک پاستور، عزم بهارستان را کرده و در انتخابات مجلس دوازدهم شاهد رقابت دو فرمانده خواهیم بود.

شورای اقتصادی 19 اردیبهشت

این ادعاها درباره آمادگی چهره همیشه داوطلب بی‌پاسخ نماند کما اینکه دفتر او با این عنوان که «عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام» قصد ورود به انتخابات مجلس را ندارد، خیال قالیباف را راحت کرد اما درباره گمانه‌ها پیرامون جدایی خود از رئیسی سکوت کرد.

در همین راستا خبرنگار گسترش‌نیوز گفتگویی با چهره نزدیک به محسن رضایی داشت و از تصمیم او برای ترک پاستور یا ماندن صحبت کرد. 

محسن رضایی در دولت حضور فعال ندارد

ابوالقاسم رئوفیان در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز درباره اینکه بسیاری بر این باور هستند که غیبت پیاپی محسن رضایی در جلسات شورای عالی اقتصادی حاکی از جدایی او از دولت است، گفت: در حال حاضر محسن رضایی با اکراه در دولت حضور دارد، به این معنی که حضور فعال ندارد. او دارای قابلیت‌ها و توانمندی‌های فراوانی است و اکنون فکر می‌کند در دولت آن طور که باید از قابلیت‌های او استفاده نمی‌شود. محسن رضایی فرمانده جنگ بود و به خوبی توانسته از عهده این کار بربیاید کما اینکه برنامه‌ریزی جنگ بسیار مهم است و به تصمیمات لحظه‌ای نیاز دارد، به این ترتیب که اطلاعات جدید دریافت می‌کند و به قید فوریت باید تصمیم خردمندانه بگیرد اما داشتن قدرت پیش‌بینی از اجرای این تصمیمات بسیار دشوارتر است.

تصمیم محسن رضایی برای جدایی از رئیسی اشتباه نیست

او افزود: لذا محسن رضایی با این سابقه می‌توانست در جنگ اقتصادی به دولت کمک کند و به وضعیت فعلی دچار نشود، در حال حاضر این شرایط اقتصادی پیش آمده و طبیعی است که فردی مانند محسن رضایی با این سابقه احساس می‌کند از توانمندی‌های او استفاده نمی‌شود، بر همین اساس اگر تصمیم به جدایی از دولت گرفته، تصمیم نامناسبی نیست.

تاکنون محسن رضایی ملاحظه رئیسی را کرده است

رئوفیان با تاکید بر اینکه محسن رضایی به دلیل رودربایستی در کنار رئیسی باقی مانده، تصریح کرد: به نظر می‌رسد محسن رضایی فکر می‌کند جدایی از دولت به نوعی به حکمرانی واحد خدشه وارد می‌کند. گاهی حکمرانی جزیره‌ای است به این ترتیب که وزرای اقتصادی ناتوان هستند و وزرای فرهنگی توانا هستند و حکمرانی واحد حاکم نیست اما حکمرانی واحد برای رسیدن به اهداف عالی نیاز داریم. بنابراین به نظر می‌رسد تاکنون محسن رضایی ملاحظه رئیسی را کرده است و بنابر مصلحت نظام در کنار او مانده است.

رئوفیان

تیم اقتصادی دولت منسجم نیست

او ادامه داد: بنابر فرمایش امام خمینی (ره) حفظ نظام اوجب واجبات است و نباید کج فهمی مسئولین را به پای نظام نوشت چراکه در این صورت نظام آسیب می‌بیند. البته مردم ما به این صورت فکر نمی‌کنند و پای حفظ نظام هستند چنانچه بعد از ناآرامی‌ها حضور پرشوری در راهپیمایی ۲۲ بهمن و رو قدس داشتند. در مجموع این موارد نشان داد که مردم از نظام راضی هستند و از عملکرد مسئولین ناراضی هستند.

رئوفیان ضمن ارزیابی تیم اقتصادی رئیسی اظهار کرد: تیم اقتصادی دولت منسجم نیست، چنانکه رئیس کل بانک مرکزی تغییر کرد، بحث استیضاح خاندوزی مطرح شد و طی مدت کوتاهی از زمان تشکیل دولت محسن رضایی در جلسات اقتصادی  کمرنگ و حاشیه‌نشین شد. همه این موارد نشان دهنده این نکته است که حتی در تیم اقتصادی دولت انسجام وجود ندارد و پیوستگی برای پیش‌برد هدف خاص مشاهده نمی‌شود.

در آموزش و پرورش بحران مدیریت داریم

این چهره نزدیک به محسن رضایی با اشاره به توان مدیریتی رئیسی متذکر شد: مسئله اساسی در مورد کابینه، مسئله انتخاب اول است، به این معنی که همه جوانب سنجیده شود، فارغ از نگاه جناحی درهای مدیریتی بر روی افراد توانمند باز شود. وقتی این شرایط شکل بگیرد بهترین‌ها انتخاب می‌شوند. در حال حاضر به نیمه راه ریاست جمهوری نرسیده، این چهارمین وزیر آموزش و پرورش است که می‌خواهد به مجلس معرفی کند، در حقیقت مجلس اولین و دومین پیشنهاد را رد کرد، به سومی رأی داد، شاید نمایندگان این نظر را داشتند که به سومی رأی بدهند در صورتی بحث تعداد افراد معرفی شده مطرح نیست، تا زمانی که مجلس مطمئن نشده گزینه معرفی شده از توانمندی کافی برخوردار نیست، نباید به آن رأی بدهد.

رئوفیان همچنین ابراز کرد: مجلس یازدهم در کمتر از یک سال باقی مانده از عمر خود چگونه می‌تواند این تعداد از مدیر برای وزراتخانه‌ها تعیین کند. واقعیت امر این است که در آموزش و پرورش بحران مدیریت داریم البته اظهارات اخیر رئیسی درباره معرفی وزیر امیدوارکننده بود. این اظهارات نشان‌دهنده این است که رئیسی برای وزارت آموزش و پرورش حتماً فردی از بدنه آموزش و پرورش معرفی می‌کند.

اوایل انقلاب آموزش و پرورش نیرو صادر می‌کرد

او در پایان یادآور شد: اوایل انقلاب آموزش و پرورش نیرو صادر می‌کرد اما از دولت نهم به بعد شیپور را از سرگشاد آن دمیدند به این ترتیب که از جاهای دیگر برای وزارت آموزش و پرورش نیرو می‌آوردند. در حال حاضر معلم‌ها نیرو آوردن از بیرون برای وزارت آموزش و پرورش را اهانت به خود قلمداد می‌کنند. اگر از همان ابتدا فرد دارای تخصص برای وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی می‌شد،  نیازی نبود الان رئیسی به دنبال چهارمین نفر باشد.

  • ناشناس ارسالی در

    محسن رضایی یک وطن‌پرست کامل هست..یک مدیر بدون شوخی و خنده

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها