|
کدخبر: 290704

این کشور رسما به ناتو پیوست

پس از کش‌وقوس‌های فراوان کشور فنلاند امروز سه‌شنبه رسما به عضویت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی درآمد.

ماتوئوش موراویسکی، نخست‌وزیر لهستان با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که فنلاند، به عنوان سی‌ویکمین عضو، رسما به عضویت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در آمد.

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو دیروز دوشنبه اعلام کرد که فنلاند در ۴ آوریل رسماً به ناتو می‌پیوندد و پرچم این کشور در مقر ناتو در بروکسل برافراشته خواهد شد. دبیر کل ناتو پیش از نشست وزیران در بروکسل به خبرنگاران تاکید کرد: این یک هفته تاریخی است. فردا دوشنبه ناتو از فنلاند به عنوان سی و یکمین عضو خود استقبال خواهد کرد.

پیش از این چند رسانه ترکیه گزارش دادند که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور این کشور تصمیم پارلمان برای تصویب عضویت فنلاند در ناتو را تأیید و امضا کرده است. امضای اردوغان پایان‌دهنده روند طولانی مدت تائید عضویت فنلاند در ناتو توسط آنکارا است که از تابستان گذشته در حال بررسی است.

فنلاند و سوئد با کنار گذاشتن دهه‌ها عدم تعهد نظامی، در ماه می سال ۲۰۲۲ میلادی رسماً درخواست پیوستن به ناتو را مطرح کردند. با این حال، ترکیه، یکی از اعضای قدیمی ناتو، از دو کشور شمال اروپا درخواست کرد تا علیه گروه‌هایی مانند پ ک ک و گولن اقدامات مشخصی انجام دهند.

در ماه ژوئن یعنی حدود ۹ ماه پیش، فنلاند و سوئد یادداشتی را با ترکیه برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی آنکارا امضا کردند و دیپلمات‌های ارشد و مقامات سه کشور از آن زمان جلسات مختلفی را برای بحث در مورد اجرای توافق سه جانبه برگزار کردند، اما مقامات ترکیه اعلام کردند که سوئد بر خلاف فنلاند نتوانسته به همه تعهدات خود به آنکارا برای مقابله با گروهای تروریستی کردی پای بند باشد و از این رو آنکار عضویت سوئد را برخلاف فنلاند تائید نکرده است.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها