|
کدخبر: 288288

فروش تسلیحات به روسیه هزینه سنگینی دارد

مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا با دخالت در امور داخلی چین، به پکن هشدار داد، در صورت فروش تسلیحات به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، باید هزینه سنگینی پرداخت کند.

سیاست فروش تسلیحات به روسیه هزینه سنگینی دارد

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا روز گذشته (یکشنبه) با دخالت در امور داخلی چین و روابطش با روسیه، پکن را تهدید کرد و گفت، «متعهد می‌شود» که هرگونه کمک نظامی پکن به مسکو «پیامدهای واقعی و جدی» برای چین به همراه داشته باشد.

در حالی که آمریکا از تغذیه‌کنندگان اصلی اوکراین به سلاح است، سالیوان مدعی شد هرگونه «کمک نظامی مرگبار» چین به روسیه در جنگ اوکراین، «هزینه واقعی» برای چین به همراه خواهد داشت.

بنا بر گزارش شبکه آمریکایی «سی ان ان»، سالیوان در برنامه «State of Union» شبکه سی ان ان گفت: «از دیدگاه ما، در واقع، این جنگ پیچیدگی‌های واقعی برای پکن به همراه دارد و پکن باید تصمیم‌ بگیرد که چگونه آن را پیش ببرد و کمک‌های نظامی ارائه دهد یا خیر. اما اگر بخواهد این مسیر را طی کند (سلاح در اختیار روسیه قرار دهد)، هزینه‌های واقعی برای چین به همراه خواهد داشت و فکر می‌کنم که رهبران چین در زمان تصمیم‌گیری این موضوع را نیز سبک و سنگین خواهند کرد».

وی در ادامه افزود: «در گفت‌وگوهای دیپلماتیک با چین، ایالات متحده تنها تهدید مستقیم نمی‌کند.

ما فقط خطرات و عواقب آن را مشخص می‌کنیم که چگونه اوضاع پیش خواهد رفت و ما این کار را به وضوح و به طور خاص پشت درهای بسته انجام می‌دهیم».

سی ان ان گزارش کرد که اظهارات سالیوان در برهه زمانی مهمی از جنگ اوکراین مطرح شده است و ایالات متحده بر این باور است که دولت چین در حال بررسی عرضه پهپاد و مهمات به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین است.

سی ان ان به نقل از برخی منابع آگاه مدعی شده است که پکن هنوز تصمیم نهایی را درباره عرضه کمک نظامی به چین نگرفته است و همچنان مذاکرات بین روسیه و چین درباره قیمت و حجم تجهیزات نظامی که قرار است به مسکو عرضه شود، در جریان است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به سؤالی درباره احتمال تداوم حمایت آمریکا از اوکراین گفت: «من با مردم آمریکا در این جمله هم‌نظر هستم که این جنگ غیرقابل پیش‌بینی است. یک سال پیش، ما همگی در انتظار سقوط کی‌یف ظرف چند روز بودیم اما یک سال بعد، جو بایدن در کنار رئیس‌جمهور (ولودیمیر) زلنسکی در کی‌یف ایستاد و اعلام کرد که کی‌یف ایستادگی کرد».

سالیوان ادامه داد: «بنابراین نمی‌توانم آینده را پیش‌بینی کنم و هیچ کس دیگر نیز نمی‌تواند این کار را کند و هرکسی که پیشنهاد می‌کند می‌تواند برای شما تعیین کند که این جنگ چگونه و چه زمانی پایان می‌یابد، با مردم آمریکا یا هیچ‌کس دیگر هم‌راستا و همسو نیست».

مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین تأکید کرد که ایالات متحده، گزینه ارائه جنگنده اف-16 به اوکراین را در زمان فعلی منتفی می‌داند.

وی در این خصوص گفت: «این مرحله از جنگ نیازمند تانک، خودروهای جنگی پیاده‌نظام، نفربرهای زرهی، توپخانه و سامانه های دفاع هوایی تاکتیکی است تا نیروهای اوکراینی بتوانند قلمروهایی که روسیه در حال حاضر اشغال کرده را بازپس گیرند. جنگنده‌های اف-۱۶ مسئله‌ای برای یک زمان دیگر است».

در جریان عملیات نظامی روسیه در اوکراین، کشورهای غربی به خصوص ایالات متحده به شدت از ائتلاف نظامی روسیه و چین و ایران و کره شمالی بسیار ابراز نگرانی کرده‌اند.

در همین راستا، اخیراً، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه‌ای گفت، دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور فعلی این کشور در حالی چین و روسیه را «مجبور» به اتحاد با یکدیگر کرد که باید به هر قیمتی از این موضوع اجتناب می‌کرد

نگرانی غرب از کمک نظامی به روسیه در حالی است که این کشورها از طریق عرضه کمک‌های نظامی و تشدید فشار تحریم‌ها علیه روسیه به طولانی شدن جنگ اوکراین کمک کرده‌اند.

منبع: فارس

ارسال نظر