|
کدخبر: 283923

احتمال جنگ آمریکا و چین با عبور از تنگه تایوان

کشتی جنگی نیروی دریایی ایالات متحده و یک ناوچه کانادایی روز سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ از تنگه تایوان عبور کردند.

سیاست احتمال جنگ آمریکا و چین با عبور از تنگه تایوان

کشتی جنگی نیروی دریایی ایالات متحده و یک ناوچه کانادایی روز سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ از تنگه تایوان عبور کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، کشتی‌های جنگی آمریکا و کانادا برای دومین بار از تنگه تایوان عبور کردند و این موضوع باعث افزایش خشم دولت چین شده است.

بنابه اعلام منابع نظامی در ایالات متحده و کانادا، کشتی‌های جنگی این دو کشور متحد برای دومین بار طی یک سال گذشته از تنگه تایوان عبور کردند.

رویترز به نقل از مقام‌های نظامی آمریکا و کانادا اعلام کرد که همزمان با تشدید تنش‌های اخیر میان پکن و تایپه یک کشتی جنگی نیروی دریایی ایالات متحده و یک ناوچه کانادایی روز سه‌شنبه از تنگه تایوان عبور کردند.

بر اساس این گزارش ناوهای جنگی ایالات متحده و کانادا پیش‌تر دراکتبر سال گذشته میلادی نیز به صورت مشترک اقدام به عبور از تنگه تایوان کرده بودند و این موضوع ممکن است احتمال ایجاد جنگ بین چین و آمریکا را افزایش دهد.

چین این اقدام را محکوم کرده و ضمن یادآوری این نکته که در سال‌های اخیر شاهد عبور کشتی‌های جنگی ایالات متحده و گاه ناو‌های جنگی برخی هم‌پیمانان واشنگتن چون بریتانیا و کانادا از تنگه تایوان بوده نسبت به انجام چنین عملیاتی از سوی کشورهای یاد شده هشدار داده است.

یک سخنگوی ارتش چین در این خصوص تصریح کرده است که پکن کشتی‌های جنگی آمریکا و کانادا را هنگام عبور از تنگه تایوان ردیابی و رصد کرده است.

این مقام نظامی چین همچنین تاکید کرد که فرماندهی ارتش در جبهه شرقی برای مقابله با تحرکات تهدید آمیز و حراست از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی در آماده‌باش کامل درآمده است.

حمایت غرب به ویژه ایالات متحده آمریکا از تایوان به شدت پکن را خشمگین کرده است؛ چین اخیرا در واکنش به سفر نانسی پلوسی، مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره که پکن ادعای مالکیت بر آن را دارد اقدام به کم‌سابقه‌ترین تمرین‌های نظامی در آب‌های تایوان کرده بود.

افزایش احتمال جنگ آمریکا و چین با عبور از تنگه تایوان

نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای ضمن تایید هماهنگی نظامی با کانادا در عبور مشترک از تنگه تایوان بر رویکرد و تعهد دو کشور در جهت صیانت از رفاه و امنیت در منطقه تحت مناقشه با چین در محدوده دریایی اقیانوس هند و آرام تاکید کرده است.

ناو جنگی آمریکا «یواس‌اس هیگینز» با قابلیت حمل موشک‌های هدایت شونده ضمن همراهی با ناوچه «اچ‌ام‌سی‌اس ونکوور» درحالی از تنگه تایوان عبور کرد که جو بایدن پیش از سفر به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، چین را به دفاع نظامی از تایوان در صورت هرگونه اقدام نظامی تهدید کرده بود.

مقامات آمریکایی می‌گویند که دو کشتی جنگی یاد شده از بخشی از تنگه تایوان عبور کرده‌اند که به قلمرو دریایی هیچ یک از طرفین مناقشه نزدیک نبوده است.

آنیتا آناند، وزیر دفاع کانادا گفت که کشورش به عنوان یک یکی از کشورهای حوزه اقیانوس آرام، عمیقا متعهد به حفظ ثبات و امنیت در محدوده دریایی هند و اقیانوس آرام است.

وزارت دفاع تایوان با اعلام اینکه کشتی‌های یاد شده تحت نظارت نیروهای این کشور از آبراه مجاز برای کشتی‌رانی به سمت شمال حرکت کردند وضعیت را «عادی» خوانده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر