|
کدخبر: 282632

موانع توافق نهایی پیش روی برجام

یک پژوهشگر مسائل استراتژیک با بیان اینکه ادعاها و اظهارات آمریکایی‌ها درباره برجام ناشی از فشار افکار عمومی غرب و آمریکا است تا بایدن وارد مذاکره با ایران نشود، گفت: آمریکایی‌ها بدشان نمی‌آید ایران وضعیت نا بسامان داشته باشد.

سیاست موانع توافق نهایی پیش روی برجام

دیاکو حسینی در تحلیلی نسبت به دیدار حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان با جوزپ بورل، مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست بغداد-۲اظهار داشت: این دیدار و نشست نشان داد که طرفین همچنان این اراده را برای به نتیجه رساندن برجام دارند و همچنان برجام را بهترین انتخاب پیش روی خود به رسمیت می‌شناسند.

وی تصریح کرد: علی رغم این اشتیاق و میل برای رسیدن به نتیجه در ارتباط با برجام، چند مانع وجود دارد از جمله؛ اختلافات پادمانی میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، آنچه آمریکایی ها مطالبات فرابرجامی می نامند از موارد مهمی است که موجب شده اختلافات بسیار عمیقی شکل گیرد.

این پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک همچنین بیان کرد: یکی از مواردی که به وضوح در جلسه شورای امنیت سازمان ملل روشن بود مربوط به صدور تسلیحات از ایران به روسیه، طرح این ادعا در خلال جنگ اوکراین فضای سنگینی را در جلسه حاکم کرد که طبق گزارش دبیرخانه شورای امنیت این موضوع نقض قطعنامه ۲۲۳۱تلقی شده هم از جانب ایران و هم روسیه لذا این مساله فضای سنگینی را ایجاد کرد.

حسینی ادامه داد: تحولات داخلی ایران و فشار افکار عمومی هم در داخل ایران و هم آمریکا، عملا طرفین را به سمت رفتارهایی سوق داد که حسن نیت در مذاکرات را زیر سوال برد و این مساله هم یکی دیگر از موانع موجود برای رسیدن به نتیجه نهایی در برجام است.

وی افزود: علی رغم اشتیاق طرفین برای رسیدن به نتیجه نهایی برجام، اما این مساله هم واضح است که جایگزین های برجام قطعا زیان بار هستند، در واقع با وجود این موانع چشم انداز روشنی در آینده نزدیک ندارد و تا جایی که می شنویم نه مطالبات ایران تغییر کرده و نه اختلافات ایران و آمریکا حل شده و یکسری عوامل دیگر مانند مسائل داخلی هم بر موضوع تاثیر گذار شده است.

این پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک با اشاره به اتهامی که به ایران در مورد ارسال سلاح و پهپاد به روسیه وارد کرده اند، گفت: بخشی از شدت و سوء ظنی که در این مورد وجود دارد به فضای سیاسی و روابط بد بین ایران و غرب بر می گردد، ضمن این که اشتیاق نشان داده شده در گرایش ایران به  روسیه و چین این استنباط و سوء ظن را تقویت کرده است، در غیر این صورت تبادل نظامی میان کشورها مساله‌ای عادی است.

حسینی خاطرنشان کرد: بنابراین ایران تا جایی که می‌تواند باید از چنین استنباط‌هایی جلوگیری کند، درست است که روابط ایران و روسیه قوی است اما نباید به این معنا تلقی شود که ایران در محور چین و روسیه به ویژه این که روسیه در شرایط فعلی مقابل غرب قرار گرفته، وجود دارد.

وی ادامه داد: به هر حال تصویری که ایجاد شده یکی از دلایل اصلی است که بدبینی به ایران را افزایش داده و منجر به این سوء تعبیر در ارسال پهپاد به روسیه شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه درباره اظهارات اخیری که از سوی بایدن در خصوص برجام مطرح شده مبنی بر این که برجام مرده اما زمان آن را نمی توانیم اعلام کنیم، گفت: این حرفی که آمریکایی ها در جلسه شورای امنیت مطرح کردند که توپ در زمین ایران است بیشتر ناشی از فشار افکار عمومی در غرب و آمریکا است که بایدن وارد مذاکره با ایران نشود.

حسینی اظهار داشت: در نتیجه بایدن برای اقناع افکار عمومی نیاز دارد به نوعی توجیه کند.  در حالی که بایدن بارها صحبت از مذاکرات را مطرح کرده اما اکنون می گویند ایران در مذاکرات جدی نیست لذا بیان این اظهارات و ادعاها برای این است که فعلا وارد مذاکرات با ایران نشوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از طرفی  فشار افکار عمومی برای بایدن بالاست، لذا با تحریم هایی که علیه ایران اعمال می‌کنند قصد دارند تا نارضایتی مردم ایران را افزایش دهند، بدشان نمی آید که ایران وضعیت نا بسامان داشته باشد تا با دست پایین تر وارد مذاکره شود. بنابراین این گونه اظهار نظرها از سوی رابرت مالی و بایدن بخشی از تکنیک ها به منظور امتناع برای از سرگیری مذاکرات است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر