|
کدخبر: 282601

کارنامه اقتصادی دولت به شدت ضعیف است

عضو کمیسیون شورا‌های مجلس طی سخنانی خبر داده که استیضاح وزیر اقتصاد کلید خورده است. اما احسان خاندوزی تا به امروز چه کارنامه‌ای داشته و آیا توانسته به وعده‌های خود عمل کند؟

سیاست کارنامه اقتصادی دولت به شدت ضعیف است

کارشناسان بر این باورند که کارنامه اقتصادی دولت به شدت ضعیف است. شاهد این ادعا هم سطح رضایتمندی عمومی است. مردم به‌ویژه از نرخ تورم و ناعادلانه بودن نظام مالیاتی ناراضی و گلایه‌مند هستند. این مساله هم تنها متوجه وزیر اقتصاد نیست، بلکه ندری- کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است: تیم اقتصادی دولت سیزدهم کارنامه ضعیفی دارد و به‌هیچ وجه قابل دفاع نیست.

تنها مسئولیتی که وزارت اقتصاد در حوزه بانکی دارد، مدیریت بانک‌های دولتی است. البته، وزارت اقتصاد در بخش سیاست‌های پولی در شورای پول و اعتبار هم نقش‌آفرینی می‌کند. به هر حال تورمی که الان در اقتصاد ایران شاهد هستیم، نتیجه عملکرد کل دولت سیزدهم است. یعنی درست است که شاید وزارت اقتصاد به صورت مستقیم در این حوزه مسئولیتی نداشته باشد، اما به صورت غیر مستقیم در ایجاد تورم و ناتوانی سیاستگذاری پولی در کنترل تورم نقش داشته است. برای مثال، وزارت اقتصاد یکی از دستگاه‌هایی است که مانع افزایش نرخ بهره در اقتصاد می‌شود. یعنی به خاطر حمایت از بورس به بانک مرکزی فشار وارد می‌کند تا نرخ بهره بالا نرود. به هر حال، این وزارتخانه نتوانسته مشاوره‌های خوبی به بانک مرکزی بدهد تا تورم کنترل و مهار شود.

در ارتباط با وضعیت بانک‌های دولتی هم می‌توان گفت شرایط آن‌ها چندان متفاوت از کل بانک‌ها در نظام بانکی نیست. بانک‌های دولتی همیشه با مشکل پایین بودن میزان سرمایه به نسبت دارایی‌ها و ریسکی که نگهداری می‌کنند، مواجه بوده‌اند. مطالبات غیرجاری بانک‌های دولتی هم بالاست. در واقع، تغییر خاصی در نحوه اداره بانک‌های دولتی در این مدت اخیر اتفاق نیفتاده است.

 

منبع: اقتصاد۲۴

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها