|
کدخبر: 278046

نتانیاهو سطح تنش‌ها با ایران را افزایش خواهد داد؟/ کابینه افراطی در راه اسرائیل

بنیامین نتانیاهو در پنجمین انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی پیروز شده و با برگشتن به قدرت تصمیم دارد افراطی ترین کابینه را تشکیل دهد.

سیاست نتانیاهو سطح تنش‌ها با ایران را افزایش خواهد داد؟/ کابینه افراطی در راه اسرائیل

 کمیته انتخابات رژیم صهیونیستی نتایج نهایی و قطعی انتخابات کنست پس از شمارش ۱۰۰ درصد آرا و پیروزی ائتلاف بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسبق این رژیم با به دست آوردن ۶۴ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی پارلمان را اعلام کرد.

طبق اعلام کمیته انتخابات رژیم صهیونیستی ۶۴ کرسی ائتلاف پیروز شامل ۳۲ کرسی حزب نتانیاهو (لیکود)، حزب صهیونیسم دینی به ریاست بتسلئیل سموتریتچ و همپیمان با حزب "قدرت یهودی" به ریاست ایتمار بن غفیر ۱۴ کرسی، حزب "شاس" ۱۱ کرسی و "یهدوت هتوراه" ۷ کرسی است.

کرسی‌های احزاب دیگر نیز به این شکل تقسیم می‌شود: حزب "آینده‌ای‌ وجود دارد" (یش عتید) به ریاست لاپید ۲۴ کرسی، «بلوک رسمی» به ریاست بنی گانتس، وزیر جنگ این رژیم ۱۲ کرسی، حزب "اسرائیل خانه ما" به ریاست آویگدور لیبرمن، وزیر دارایی اسرائیل شش کرسی، پنج کرسی لیست مشترک عربی، پنج کرسی لیست جبهه عربی تغییر و حزب گارگر نیز چهار کرسی به دست آوردند.

اما پرسش اصلی اینجاست که با آمدن نتانیاهو او چه اقداماتی را در دستور کار خواهد داشت:

اسرائیلی ها تلاش می کنند به جای اینکه مسئله اشغال فلسطین، مسئله اول خاورمیانه و جهان باشد مسئله ایران (هسته ای یا هولوکاست یا موشکی یا پهپادی یا ... ) در صدر قرار گیرند و موضوع فلسطین در حاشیه قرار بگیرد. در نتیجه تلاش می کنند نزاع بین المللی با ایران هیچگاه آرام نگیرد و همیشه شعله ور بماند.

یکی از دلایل مخالف اسرائیل با برجام نیز در همین نکته است. علاوه بر این تل آویو باور دارد ایران برای حمله نظامی به قصد نابودی اسرائیل، برنامه ریزی و تلاش می کند به همین دلیل توان حداکثری خود را علیه ایران به کار می گیرد. در نتیجه اسرائیل این چند هدف را در مقابله با ایران دنبال خواهد کرد. جلوگیری از احیای برجام یا هر گونه توافق سیاسی برای حل و فصل برنامه هسته ای ایران و برداشته شدن تحریم ها – تلاش برای افزایش تحریم های امریکا علیه بخش های پهپادی و موشکی و ... ایران – تشویق امریکا برای هدف قرار دادن گروه های نزدیک به ایران در سوریه و عراق.

به درازا کشیدن مذاکرات و تاخیر در احیای برجام و همچنین استقرار کابینه راست افراطی در اسرائیل، به نظر می رسد رژیم صهیونیستی به دنبال تشدید جنگ روانی و فشارها علیه واشنگتن برای مقابله هر چه بیشتر علیه تهران باشد. البته اسرائیلی ها تلاش می کنند برای اعمال فشار علیه ایران از امریکا، اروپا و کشورهای منطقه هزینه کنند. همانگونه که در دولت های احمدی نژاد و ترامپ روی داد. جریان های راست افراطی (تندرو مذهبی ) در اسرائیل، تکلیف گرا هستند؛ به افکار آخرالزمانی اعتقاد دارند و کنترل آنها به شدت سخت است. با این همه می توان پیش بینی کرد فعلا و تا آینده نزدیک، از احیای برجام خبری نخواهد بود و اسرائیل برای افزایش سطح تنش میان ایران و امریکا – اروپا همه تلاش خود را خواهد کرد.

همکاری نظامی - امنیتی اسرائیل و کشورهای عربی منطقه با تمرکز بر ایران از دیگر مواردی است که به نظر می رسد نزدیک شود و ابعاد همکاری ها نیز در این حیطه گسترش یابد. برنامه ایجاد سامانه راداری مشترک اسرائیل و کشورهای عربی منطقه زیرسایه امریکا هم ادامه می یابد.

 

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها