|
کدخبر: 276540

ادعای آمریکا درباره موشک های ایرانی در روسیه

پس از طرح ادعای ارسال پهپاد‌های ایرانی به جنگ اوکراین از سوی منابع آمریکایی، این بار منابع آمریکایی مدعی ارسال موشک‌های بالستیک زمین به زمین ایرانی به روسیه برای موشکباران شهر‌های اوکراین شده اند.

پس از طرح ادعای ارسال پهپادهای ایرانی به جنگ اوکراین از سوی منابع آمریکایی، این بار منابع آمریکایی مدعی ارسال موشک های بالستیک زمین به زمین ایرانی به روسیه برای موشکباران شهرهای اوکراین شده اند.

روزنامه واشنگتن پست آمریکا به نقل از منابع دولتی آمریکا که نامی از آنها نبرده، مدعی نهایی شدن توافق ایران و روسیه برای فروش موشک های زمین به زمین فاتح - ۱۱۰ و ذوالفقار ایرانی با برد ۳۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر برای استفاده در جنگ اوکراین شده است.

واشنگتن پست به نقل از گزارش اطلاعاتی یک کشور متحد نزدیک آمریکا در منطقه که مسایل مربوط به انتقال ادوات نظامی و تسلیحاتی ایران را زیر نظر دارد، مدعی شده: در نشانه ای آشکار از گسترش نقش ایران به عنوان تامین کننده نظامی مسکو، تهران در ۱۸ سپتامبر گذشته (۱ ماه پیش) مقاماتی را به روسیه اعزام کرد تا شرایط ارسال تسلیحات دیگر ایرانی از جمله دو نوع موشک زمین به زمین (فاتح-۱۱۰ و ذوالفقار) به روسیه را نهایی کنند.

بنا بر مدعای گزارش واشنگتن پست: یک ارزیابی اطلاعاتی که در روزهای اخیر با مقامات اوکراینی و آمریکایی به اشتراک گذاشته شده است، ادعا می‌کند که صنعت تسلیحات ایران در حال آماده‌سازی اولین محموله موشک‌های فاتح-۱۱۰ و ذوالفقار، دو موشک بالستیک کوتاه برد معروف ایرانی است که می‌توانند اهدافی را در فواصل ۳۰۰ و ۷۰۰ کیلومتری هدف قرار دهند. در صورت انجام این معامله، این نخستین مورد از تحویل چنین موشک هایی به روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین خواهد بود.

منابع ادعایی همچنین به واشنگتن پست گفته اند ایران همچنین در حال آماده سازی تحویل سری جدید هواپیماهای بدون سرنشین برای روسیه، از جمله ده ها پهپاد مهاجر-۶ و تعداد بیشتری از پهپادهای شاهد-۱۳۶ است.

منابع غربی اخیرا در گزارش هایی ادعا کرده اند که ذخائر موشکی و تسلیحاتی روسیه در جنگ ماه های اخیر در اوکراین ته کشیده و مسکو به دنبال خرید موشک از منابع خارجی و از کشورهای متحد و دوست خود است.

پیشتر نیز گزارش هایی درباره انتقال موشک هایی از کره شمالی به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین در منابع رسانه ای غربی منتشر شده است.

همزمان با ناآرامی های اخیر در ایران و حمایت های علنی مقامات آمریکایی از معترضان، رسانه های آمریکایی و غربی ضمن پوشش گسترده اعتراضات در ایران، تلاش دارند با پیوند دادن موضوع جنگ اوکراین و قرار دادن ایران و روسیه در جبهه متحد ضد غرب که در جنگ اوکراین مشارکت دارند، اهداف تبلیغاتی خود را برای فشار بیشتر اقتصادی و تحریمی و دیپلماتیک بر ایران پیش ببرند.

مقامات رسمی ایرانی بارها با تکذیب گزارش ها مبنی بر مشارکت تسلیحات ایرانی در جنگ اوکراین، ضمن اعلام مخالفت با ادامه جنگ در اوکراین، تاکید کرده اند که مخالف ارسال تسلیحات به روسیه و اوکراین هستند.

کشورها و رسانه های غربی در حالی نسبت به ارسال هرگونه تسلیحات به روسیه واکنش نشان می دهند، که در ماه های گذشته میلیاردها دلار کمک های نظامی همه جانبه از جانب ۵۲ کشور غربی روانه اوکراین کرده اند و سیل این کمک ها همچنان ادامه دارد.

منبع: عصر ایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها