|
کدخبر: 274357

عنصر تجربه در کابینه رییسی کمیاب است

علی محمد نمازی_فعال سیاسی اصلاح طلب

سیاست عنصر تجربه در کابینه رییسی کمیاب است

اگر به گذشته نگاهی بیاندازیم شعار مخالفین و یا معترضین دولت آقای روحانی این بود که نباید سفره مردم را به برجام گره زد و اوضاع کنونی کشور را ناشی از ضعف مدیریت می دانستند. حال در نهایت یکپارچگی، شل گرفتن تحریم‌ها توسط دولت آمریکا و در نتیحه افزایش فروش نفت در یک سال گذشته، نه تنها شاخص های اقتصادی نشانگر بهبود اوضاع نیست، بلکه وضع از این نظر و مخصوصا گرانی و تورم(فقیرتر شدن سفر خانوارها)، رشد نقدینگی، کاهش ارزش پول ایران، نرخ بیکاری و... بدتر شده است.

مسئولین باید بدانند اوضاع اقتصادی کشور شدیدا متاثر از تحریم‌ها است. تازه نباید نگاه ما حداقلی به سفره مردم باشد، بلکه لازم بوده مانند اکثر صادر کنندگان نفت و گاز، ما هم نفت و گاز خود را صادر و صرف تهیه زیرساخت، عمران و آبادانی کشور و رفاه مردم نمایبم. با این حال در شرایط فعلی این سوال پیش می‌آید که اگر دولت‌ها در رشد، تربیت و همراه نگه داشتن مردم با خود موفق بوده‌اند پس این همه نگرانی از مسائل فرهنگی برای چیست؟

افزایش فشار و سختگیری نه تنها نتیجه لازم را نخواهد داد که موجب رشد نارضایتی، نافرمانی و داشتن حرکت های تفریطی در مقابل افراط خواهد شد. اجبار نتیجه دلخواه بویژه در باره عرصه فرهنگی و ارزشی نداشته و نتیجه معکوس خواهد داد.

در نتیجه همه این مشکلات لازم است به امور اقتصادی کشور سامان داده و حریم مردم را حفظ و در تبلیغ ارزش ها که همان احترام به بایدها و نبایدهای مورد علاقه و حرمت جامعه است همانند رسول اکرم عمل نمود.

حاکمیت باید بداند در یک سال گذشته ثابت شده یکپارچگی حاکمیت از طریق خارج ساختن انتخابات از روند ذاتی و طبیعی که همان آزاد و رقابتی است نتیجه نداده است.

در همین مدت گله‌مندی خارج از انتظار را از نمایندگان مجلس و در طرف مقابل توسط دولت از مجلس را شاهد بوده ایم و با نزدیک شدن به انتخابات مجلس افزایش نیز خواهد یافت.

اگر دولت نمی‌تواند درباره موضوعات مهم مانند برجام تصمیم بگیرد، پیشنهاد می‌کنم  دولت و مجلس با استفاده از اصل ۵٩ قانون اساسی تصمیم گیری در باره برجام، رابطه با آمریکا و نظارت استصوابی از ملت همه پرسی شود.

یکی دیگر از مشکلاتی که دولت با آن دست و پنجه نرم می‌کند تیم ناکارآمد است، اگر سوابق اعضای کابینه آقای رئیسی بررسی شود کمترین سابقه در قوه مجریه را داشته اند، درگذشته بیشتر نقش متعرض به قوه مجریه را داشته اند، هماهنگی بین آنها کم است. این اشکالات در تیم اقتصادی بیشتر از سایر اعضای کابینه است.

به غیر از فاطمی امین که حدود سه سالی را در وزارت صنعت معدن و تجارت را سابقه داشته ،بقیه تجربه‌ای در کار جدید خود ندارند، به آقایان مخبر، دکتر رضایی، میر کاظمی، فاطمی امین، خاندوزی نگاه کنید، عنصر تجربه بسیار کمیاب، این در حالی است که در دنیا و مخصوصا کشورهای پیشرفته به عنصر تجربه بهای فراوانی داده می شود.

توصیه من به آقای رئیسی این است که  از متخصصین با تجربه استفاده کند، مخصوصا در وزارت امور خارجه لازم بود از وجود آقای دکتر ظریف بهره می‌نمودند. آنچه مشخص است مهمترین ضعف کابینه نداشتن تجربه در مسئولیت های عهده دار شده،نگاه غیر واقع بینانه در اعضای کابینه نسبت به امور کشور و مشکلات و محدودیت های موجود و نا هماهنگی بین اعضای کابینه و مخصوصا در تیم اقتصادی است.  علاوه بر این ضعف خود آقای رئیس شناخت نا کافی از وضعیت کشور، نداشتن تجربه در قوه مجریه، ضعف در جمعبندی و نتیجه گیری، ضعف در مدیریت و نداشتن توان لازم در بیان مطالب،تکرار مطالب و عدم پاسخگویی در سوالات است.

نویسنده: علی محمد نمازی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها