|
کدخبر: 274180

تورم در دانمارک رکورد زد

بدنبال افزایش بهای مواد غذایی و هزینه انرژی ، تورم در دانمارک بعنوان یکی از کشورهای ثروتمند در اروپای شمالی رکورد زد و به بالاترین حد خود طی چهار دهه گذشته رسید.

 نشریه آمریکایی «اِپُک تایمز» (The Epoch Times)  چاپ نیویورک با انتشار این خبر نوشت:  مرکز آمار کپنهاک اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف کننده کشور در ماه اوت گذشته به ۸.۹ درصد رسید، درحالی که این میزان نرخ تورم  در ماه جولای ۸.۷ درصد بود.

بنابراین گزارش این بی سابقه ترین  نرخ تورم سالانه در دانمارک از سال ۱۹۸۳ که نرخ تورم به ۹ درصد رسیده بود،  بدین سو به شمار می رود.

این گزارش می افزاید: افزایش هزینه زندگی بیشتر ناشی از بالا رفتن قیمت کالاهایی شامل قیمت سالانه غذا، برق، گاز و سوخت بوده که به طور متوسط ​​۱۳.۴ درصد در سال گذشته افزایش یافت.

بنابه گفته مقامات دانمارک، آخرین آمار تورم دراین کشور اندک زمانی که بانک مرکزی دانمارک از بانک مرکزی اروپا در اوایل ماه جاری میلادی  در افزایش نرخ بهره پیروی کرد، افزایش یافت،  بانک مرکزی دانمارک نرخ بهره معیار خود را با افزایش  ۷۵ واحد پایه به ۰.۶۵ (شصت و پنج صدم) درصد رساند.

همچنین تارنمای نشریه الکترونیکی اروپایی «لوکال» (The Local) که همزمان در چندین کشور اروپایی از جمله دانمارک، اتریش، سوئد و سوییس نیز به چاپ می رسد، دراین باره نوشت: بهای مواد غذایی و نوشیدنی های غیر الکلی در دانمارک نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، اوت سال ۲۰۲۱میلادی؛  ۱۵.۹ درصد افزایش داشته .

تورم در دانمارک رکورد زد

افزایش تورم در دانمارک تا ۱۰ درصد

 لوئیز آگرستروم هانسن  (Louise Aggerstrøm Hansen) ، اقتصاددان از بانک چندملیتی  «دانسک»  (Danske Bank) واقع در کپنهاک دراین باره به نشریه لوکال هشدار داد: تورم ۱۰ درصدی در دانمارک  طی ماه های آینده دور از ذهن نیست.

تورم نقطه ضعف اقتصاد دانمارک و اروپا

درهمین حال «متیوس دولروپ اسپروگل» (Mathias Dollerup Sproegel)، تحلیلگر و اقتصاددان ارشد «سیدبانک» (Sydbank) دانمارک، در یادداشتی به شبکه خبری بلومبرگ نوشت: هزینه فعلی زندگی باعث می‌شود یک خانواده متوسط ​​دانمارکی مجبور شود سالانه ۴۰ هزار  کرون (۵۴۰۰ دلار) اضافی برای کالاهای مصرفی در مقایسه با سال ۲۰۲۱ هزینه کند؛ تورم پاشنه آشیل (نقطه ضعف) اقتصاد دانمارک و اروپا به شمار می رود.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها