|
کدخبر: 272830 نسترن فراهانی

کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با گسترش نیوز؛

ایران در مسائل عراق دخالت نکند / دولت ها عقلایی تر از معترضان رفتار می کنند

زنگنه کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار کرد: ایران نباید فعلا در مسائل عراق دخالتی کند مگر اینکه مسائل توسعه پیدا کند و به منافع مستقیم ایران ضربه بخورد.

سیاست ایران در مسائل عراق دخالت نکند / دولت ها عقلایی تر از معترضان رفتار می کنند

وضعیت در عراق با اعلام کناره گیری مقتدی صدر  به آشوب کشیده شد و طرفداران  این جریان با هجوم به منطقه سبز بغداد کاخ ریاست جمهوری را قبضه کردند.  این تشنج‌ها، منع رفت و آمد سراسری و تعطیلی جلسات دولت را  در عراق به همراه داشت.  این دست اتفاقات در کشور همسایه چندان هم جدید نیست و مقتدی صدر در اواخر بهمن ماه سال ۱۳۹۲ نیز  از سیاست خداحافظی کرده بود. حال باید بپرسیم، صدر چه هدفی را دنبال می کند؟  نتیجه این آشوب‌ها به دست آوردن قدرت است؟ تحولات عراق چه تاثیری بر روابط این کشور همسایه با ایران دارد؟ در همین رابطه گسترش نیوز با سید صباح زنگنه به گفتگو پرداخته که در ادامه می خوانید. با گسترش نیوز همراه باشید.

ناامنی در عراق بر ایران هم تاثیر دارد

سید صباح زنگنه کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با گسترش نیوز، در رابطه با تحولات اخیر عراق و منطقه سبز بغداد، اظهار کرد: افراد معترض باید به حل مسالمت آمیز و  قانونی مشکلات در عراق تمکین کنند که همان پارلمان است اما عملا از پارلمان فاصله گرفته اند و از این رو رسیدن به حل و فصل خواسته نیروها مساله سختی است. از طرف دیگر دولت موجود دولتی موقت است و اختیاراتش کامل نیست. تشکیل دولت جدید مبتنی بر این است که پارلمان تشکیل شود و به اعضا رای داده شود. تظاهرات،  اعتراض، اعتصاب و تحصن روشی است که فعالیت‌های کل دستگاه‌های دولتی را عملا متوقف خواهد کرد و ناامنی را به تدریج از منطقه سبز به سایر جوامع توسعه خواهد داد. سازمان ها یا تشکیلاتی که می‌توانست به موضوع کمک کند، یکی سازمان ملل است که نماینده سازمان ملل نسبت به این رویه‌ها اعتراض دارد و خواهان بازگشت به روش‌های قانونی و مسالمت آمیز شده است. مرجعیت هنوز اظهار نظری نکرده است اگر چه مرجعی که مورد قبول مقتدی صدر و پیروانش بود، آیت الله حائری است و عملا از فعالیت خود کناره کشیده است. از مقتدی و سایر نیروهای نزدیک به ایشان خواست، از این روش‌ها دست بردارند. حتی تاکید کرد که این تشکیلات مدیریت و رهبری  نیاز دارد که مجتهد باشد. ایشان حائز این سمت نیست بنابراین به نظر می‌آید این درگیری‌ها دولت را مجبور به نوعی منع رفت و آمد خواهد کرد. در آن شرایط ممکن است که نیروی‌های مسلح و نظامی هم برای ورود به صحنه وسوسه شوند و برای قبضه کردن امور حکومتی دست به فعالیت هایی بزنند. از این رو احتمالات متعددی وجود دارد و باید منتظر شد و دید.

وی در مورد تاثیر این تحولات بر ارتباط ایران و عراق گفت: هر نوع ناامنی و بی ثباتی در عراق بر روی ایران هم تاثیر دارد. همانطور که این مساله در مورد زائرانی که به زیارت اربعین رفته اند، احساس شده است. مسافران ایرانی باید از آن منطقه برگردند و بیشتر به امنیت خود بیاندیشند تا اوضاع به مرحله ای از آرامش و ثبات برسد. از طرفی دخالت جمهوری اسلامی ایران در مسائل عراق موجب ایجاد حساسیت در داخل عراق جریان های مختلف و خارج از عراق شده است. لذا باید دید که اگر نیروهای عراقی خود درخواست کردند که ایران به ایجاد تفاهم بین نیروها کمک کند در آن صورت ایران می تواند دخالت کند.

ایران فعلا در موضوع عراق دخالت نکند

زنگنه تاکید کرد: ایران نباید فعلا دخالتی کند مگر اینکه مسائل توسعه پیدا کند و به منافع مستقیم ایران ضربه بخورد. تنها در آن صورت ایران حق خواهد داشت که بنا بر مصالح و  امنیت ایران ورودی حداقلی داشته باشد. در این حد دخالت کند و باید از طریق ایجاد تفاهم بین نیروهای عراقی و در مسیر کاهش اختلافات باشد.

او خاطرنشان کرد: دولت‌ها معمولا عقلایی‌تر از نیروهایی که در خیابان ها ریخته‌اند، رفتار می کنند. دولت‌ها باید ابعاد مختلف مسائل را بررسی کنند تا بتوانند روش های راهبرد با مسائل داخلی را تعیین کنند و با همسایگان در حال رایزنی باشند.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها