|
کدخبر: 272320

در مراحل پایانی رفع تحریم هستیم

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه برای رفع تحریم‌ها در دولت جدید تلاش زیادی کردیم و در حال طی کردن مراحل پایانی هستیم، گفت: اگر آمریکایی‌ها واقع‌‍بینانه برخورد کنند، فکر می‌کنم حل شدنی است.

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه در دیدار با حسین موینی رئیس جمهور زنگبار با بیان اینکه برای رفع تحریم های ایران، در دولت جدید تلاش‌های زیادی کردیم و در حال طی کردن مراحل پایانی کار هستیم، گفت: اگر آمریکایی‌ها واقع‌‍بینانه برخورد کنند، فکر می‌کنم حل شدنی است.

وی تا تقدیر از مساعدت‌ها و تعاملات تانزانیا و زنگبار در دوران تحریم، خطاب به رئیس جمهور زنگبار گفت: سلام‌های گرم رییس جمهور و دعوت رسمی رییس جمهور را به جنابعالی را میرسانم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران دارای مقام پنجم در حوزه‌هایی مانند های‌تک، پزشکی و دانش است، ادامه داد: حاضریم به شما کمک کرده و این فن‌آوری‌ها را منتقل کنیم چراکه رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که با آفریقا تعاملات را افزایش و به مردم آفریقا، کمک کنیم.

امیر عبداللهیان با اشاره به ظرفیت‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های پزشکی، دارو، کشاورزی، آموزش پزشکی، شیلات و ... خاطرنشان کرد: آمادگی داریم تعدادی بورسیه برای دانشجویان زنگباری در ایران داشته باشیم، همچنین در حوزه تولید برق و استفاده از انرژی خورشیدی، ایران دارای  تکنولوژی بالایی است و در حال حاضر تنها یک شرکت ایرانی مشغول ساخت نیروگاه سه هزار مگاواتی در جنوب عراق است که فاز اول آن تمام شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه خدمات مهندسی، یکی از قدیمی‌ترین شرکتهای خدمات مهندسی ایران امروز در زنگبار است، گفت: در حوزه استخراج گاز و نفت، با توجه به مقام اول ایران در جهان به لحاظ ذخایر، آماده همکاری هستیم.

وزیر امور خارجه با طرح پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک اقتصادی ایران و زنگبار، تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم نمایشگاه‌های تخصصی اقتصادی-صنعتی در ایران و زنگبار تشکیل شود، همچنین مبادلات علمی و دانشگاهی گسترش یابد و در کنار آن دیپلماسی پارلمانی نیز توسعه پیدا کند.

در ادامه این دیدار حسین موینی رئیس جمهور زنگبار با تشکر از دعوت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان از وی برای سفر به ایران، گفت: بازرگانی و سرمایه گذاری با ایران موضوعی است که مورد علاقه ما است و ما در صنایع دریایی و شیلات ظرفیت‌های زیادی داریم. در خصوص استخراج نفت وگاز و همچنین تاسیس پارک‌های فن‌آوری، کشاورزی، آموزش، سدسازی، جاده‌سازی و .... آمادگی داریم.

رئیس جمهور زنگبار با اشاره به سفر خود به ایران در دوران تصدی مسئولیت وزارت دفاع، گفت: می دانم که صنایع دفاعی ایران بسیار پیشرفته است.

در پایان این دیدار نیز امیرعبداللهیان با بیان اینکه آمادگی میزبانی شما در ایران را در سه ماه آینده داریم، گفت: البته در حال برنامه‌ریزی سفر رییس جمهورمان به تانزانیا در یکسال آینده هستیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به آمادگی ایران برای انعقاد خواهرخواندگی شهرها، گفت: با شیراز و یا هر شهر دیگری که مد نظر زنگبار باشد می‌توانیم قرارداد خواهرخواندگی منعقد کنیم.

 

ارسال نظر