|
کدخبر: 272018

هواداران این جریان تحصن کردند

طرفداران "مقتدی صدر" رهبر جریان صدر از صبح امروز (سه شنبه) با تجمع در مقابل ساختمان شورای عالی قضایی عراق در بغداد، دست به تحصن زده‌اند.

تجمع کنندگان با سردادن شعارهایی، به رویکرد شورای عالی قضایی عراق در تحولات سیاسی این کشور اعتراض کردند.

مقتدی صدر طی روزهای اخیر در سخنرانی‌های خود این نهاد قضایی را به «سیاسی‌کاری و عدم استقلال» متهم کرده است.

این در حالی است که «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق دیروز (دوشنبه) بر بی‌طرفی این نهاد نسبت به تمامی گروه های سیاسی عراق تأکید کرد.

زیدان اظهار داشت که کارزارهای رسانه‌ای علیه قوه قضاییه و فشارهای سیاسی، قضات را از ادامه کار خود در جهت احقاق حق مطابق با آنچه قوانین در نظر گرفته است، منصرف نمی کند.

پیش از این نیز شورای عالی قضائی عراق خواستار خودداری نیروهای سیاسی و رسانه‌های این کشور از درگیر کردن دستگاه قضائی در نزاع‌های سیاسی شده بود.

چارچوب هماهنگی شیعی عراق سوم مرداد ماه بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن «محمد شیاع السودانی» با اجماع اعضای این چارچوب به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی شد و جریان صدر به آن اعتراض و چندین تحصن را تاکنون رقم زده است.

تحصن صدری‌ها باعث شده تا سایر جریان‌های سیاسی و مسئولان عراق طی سه هفته اخیر موضع‌گیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط این کشور خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو شوند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده و از مقتدا صدر بخواهند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت و گو شود اما این جریان همچنان بر موضع خود و عدم مذاکره اصرار می ورزد.

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد که جریان‌های سیاسی این کشور به دلیل اختلاف‌های سیاسی تاکنون و با وجود گذشت ۱۰ ماه از برگزاری این رویداد نتوانسته‌اند دولت جدید را تشکیل دهند.

ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعی عراق حمایت خود را از مسیر قانون اساسی برای رسیدگی و حل بحران‌های سیاسی این کشور و دستیابی به منافع مردم عراق از جمله انتخابات زودهنگام پس از تحقق اجماع ملی و ایجاد فضای امن، اعلام کرده است.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها