|
کدخبر: 267824

گزارش گسترش نیوز درباره وضعیت سیاسی سریلانکا؛

بحران در سریلانکا / رئیس جمهور فرار کرد

یک منبع آگاه در وزارت دفاع سریلانکا امروز شنبه اعلام کرد رئیس جمهور این کشور فرار کرده و تظاهرکنندگان محل اقامت وی را محاصره کرده‌اند.

سیاست بحران در سریلانکا / رئیس جمهور فرار کرد

به دنبال رکود و فروپاشی کامل اقتصاد سریلانکا و یورش معترضان به کاخ ریاست جمهوری، «گوتابایا راجاپاکسا» رئیس جمهور این کشور از محل اقامتش فرار کرد و نخست وزیر خواستار برگزاری نشست فوری سران حزب حاکم برای بررسی اوضاع شد.

منبعی در وزارت دفاع سریلانکا روز شنبه اعلام کرد گوتابایا راجاپاکسا دقایقی پیش از هجوم تظاهرکنندگان خشمگین به کاخ ریاست جمهوری این کشور، از اقامتگاه رسمی خود در کولومبو فرار کرد.

به گفته این منبع، راجاپاکسا هنوز رئیس جمهور است و در مکانی محرمانه تحت محافظت ارتش قرار دارد.

نخست وزیر سریلانکا بعد از فرار رئیس جمهور، خواستار نشست فوری دولت شد.

از آنجا که شرایط در کولومبو، پایتخت سریلانکا متشنج است، پلیس مقررات منع عبور و مرور شبانه وضع کرد و نیرو‌های امنیتی برای پراکنده کردن معترضان از ماشین‌های آب پاش استفاده کردند.

سریلانکا با بحران سیاسی و اقتصادی مواجه است که بدترین بحران در این کشور از زمان استقلال در سال ۱۹۴۸ است. در اواسط ماه آوریل، سریلانکا بدهی خارجی اش را برای یک دوره موقت، که منتظر بود ساختار تعهداتش تحت برنامه اصلاح اقتصادی با حمایت صندوق بین المللی تغییر کند، پرداخت نکرد. بدهی خارجی سریلانکا ۵۱ میلیارد دلار برآورد شده است. این رکود به کمبود ارز ناشی از کاهش بسیار شدید گردشگری در طول همه گیری کووید ۱۹ نسبت داده می‌شود. این کمبود ارزی باعث شد این کشور نتواند سوخت کافی بخرد و مردم این کشور با کمبود شدید مواد غذای و مایحتاج اولیه و سوخت گرمایشی و گاز مواجه اند. بسیاری از مناطق در این کشور با قطع برق مواجه است.

 

لحظه اشغال کاخ ریاست‌جمهوری در سریلانکا

 

 

کاخ ریاست جمهوری سریلانکا در تصرف معترضان

پس از چند هفته کمبود سوخت و غذا و دارو در سریلانکا، معترضان امروز کاخ ریاست جمهوری را تصرف کردند.به گفته برخی رسانه‌ها، رئیس جمهور این کشور به مکان نامعلومی منتقل شده است.

نخست وزیر این کشور خواستار تشکیل جلسه اضطراری هیات وزیران برای بررسی اوضاع جاری در کشور شد.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها