|
کدخبر: 266070 سهیل فرزین

اختصاصی گسترش نیوز از نشست خبری معاون قوه قضاییه:

ارسال هوشمند پرونده های قضایی به قضات تا پایان سال

نشست خبری معاون قوه قضاییه و رییس مرکز آمار و فناوری این قوه برگزار شد.

سیاست ارسال هوشمند پرونده های قضایی به قضات تا پایان سال

نشست خبری محمد کاظمی فرد معاون قوه قضاییه و رییس مرکز آمار و فناوری این قوه امروز ۱ تیر ماه در محل این مرکز برگزار شد.

محمد کاظمی فرد در این جلسه ضمن تبریک آغاز هفته قوه قضاییه، اظهار داشت: با استفاده و بهره گیری از فناوری های نوین محدودیت های زمانی و مکانی از بین رفته است. امروزه ما به صورت شبانه روزی در پهنه جغرافیایی دنیا می توانیم پاسخگوی هموطنان باشیم.

وی افزود: امروزه مردم کشور نه تنها در مراجع قضایی، کلانتری ها و دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بلکه با مراجع به پنجره واحد قوه قضاییه می توانند آخرین جزییات پرونده قضایی خود را پیگیری کنند. هر ارتباطی که نیاز است وکلا و نمایندگان حقوقی با قوه قضیه داشته باشند از منزل و محل کار قابل ایجاد است و نیاز به مراجعه حضوری نیست.

حضور برخط زندانیان در جلسات رسیدگی

رییس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه در ادامه گفت: امروزه تنها ۲۵ درصد از زندانیان به صورت فیزیکی به جلسات رسیدگی اعزام می شوند. اعزام زندانی به جلسات رسیدگی، مشکلات و چالش های متفاوتی داشت که امروز این مشکل به کمترین حد خود رسیده است.  ما سال گذشته ۲۲۵ هزار جلسه رسیدگی داشتیم که از این تعداد فقط ۲۵ درصد از زندانیان به صورت حضوری در جلسات حاضر شدند. امروزه زندانیان می توانند با خانواده های خود به صورت مجازی ملاقات داشته باشند. این اقدام بسیار خوبی است که شکل گرفته و چالش ها و سختی های ملاقات های حضوری را به شدت کاهش داده است.

کاظمی فرد در ادامه تصریح کرد: امروزه اگر کسی بخواهد معامله ای انجام دهد با رضایت شخص طرف قرارداد می تواند از وضعیت محکومیت های مالی طرف قرارداد خود مطلع شود. صدور دو روزه گواهی عدم سوء پیشینه نیز اتفاق بسیار خوبی است که رخ داده است. سال گذشته دو میلیون گواهی عدم سوپیشینه  صادر کردیم که ۲۰ درصد از این تعداد به صورت مجازی و بدون خروج از منزل یا محل کار بوده است. از طرفی ابزارهای فناوری در اختیار قضات و همکاران قرار گرفته است که آنها می توانند با استفاده از این ابزار پرونده ها و اطلاعات مورد نیاز از متهمان را پیش روی خود داشته باشند.

همکاری با شرکت های دانش بنیان

وی همچنین گفت: در سال گذشته با کمک ۱۱ شرکت دانش بنیان اقدامات خوب و موثری در زمینه های مختلف مانند ابلاغ الکترونیک دادرسی ها و... انجام دادیم. ما بعد از هر جلسه رسیدگی از طریق پیامک از مردم نظرخواهی می کنیم و نظر آنها را در فرایند های قوه قضاییه مورد نظر قرار می دهیم. در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۹۰۰ از زندانیان از پابند الکترونیک استفاده کردند. ۱۴ هزار نفر از این امکان تا الان استفاده کردند و در رابطه بابحث محکومیتشان از این ابزار استفاده می‌کنند.

معاون قوه قضاییه همچنین خاطرنشان کرد: پنجره واحد ما در هفته پیش رو رونمایی خواهد شد. درخواست های انحصار وراثت نیز هوشمند خواهند شد. همچنین در نظر داریم که خدمات بیشتری را به ایرانیان خارج از کشور ارائه دهیم. در همین راستا امیدواریم تا پایان سال ۲۰ شرکت دانش بنیان را در کنار خود داشته باشیم. لازم به ذکر است که تا پایان سال ارسال پرونده ها به قضات به صورت هوشمند خواهد بود.

وی در خصوص شهادت فروشی که به یکی از چالش های قضایی کشور تبدیل شده است، گفت: سامانه ای در اختیار قضات قرار دادیم و پرونده هایی که شهادت داده شده است در انجا ثبت می شود.  تعداد را بررسی می کنیم و وقتی قاضی کد ملی شخص را می زند سامانه اعلام می کند که شخص تا کنون چند بار شهادت داده است. حدود ۸ هزار نفر از  کسانی که بیش از  ۳ بار در طول یکسال  شهادت دادند را شناسایی کردیم؛ نه اینکه این افراد حرفه ای اند ولی به قضات  این امر کمک می‌کند که بدانند  این شخص بیش از سه بار در سال شهادت داده است.

کاظمی فرد ضمن تاکید دوباره بر رونمایی از پنجره واحد قوه قضاییه در  هفته پیش رو، گفت:  یکی از چالش های مردم  این است که  در یک نقطه باید به تمامی خدمات قضایی دسترسی یابند. در این پنجره تمام خدماتی که قوه قضاییه بصورت الکترونیکی به مردم ارایه می دهد در دسترس خواهد بود.

وی افزود: دسترسی به تمام خدمات قوه قضاییه نیاز به شناسه ثنا دارد. سابق بر این مردم باید برای دریافت این شناسه به صورت حضوری به دفاتر خدمات قضایی مراجعه می کردند ولی امروزه دریافت این شناسه به صورت آنلاین امکان پذیر است. گفتنی است تا کنون ۶۰۰ هزار نفر شناسه قضایی را به این صورت دریافت کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه تولید پابند الکترونیک، داخلی است گفت: تولید به اندازه کافی شکل می گیرد و با همکاری خوب سازمان زندان ها این کار انجام می شود.  در زمینه ارتباط الکترونیک با فراجا اتفاقی که رخ داده این است که اگر شخصی الان  به کلانتری ها مراجعه کند، در همان کلانتری شکایت دریافت می شود و در همان لحظه بصورت برخط به مرجع قضایی ارجاع می شود. در واقع ارتباط بین مراجع قضایی و کلانتری بصورت برخط انجام می شود.

وی درباره ممنوع الخروجی  افراد گفت: هر ممنوع الخروجی که توسط قوه قضاییه صورت میگیرد  پیامک ممنوع الخروجی به فرد ارسال می شود و در پنجره واحد امکان استعلام ممنوع الخروجی هم می گذاریم.  پرونده های محرمانه در اختیار قاضی است.

کاظمی فرد در ادامه به سامانه اعلام اموال مسئولان اشاره کرد و گفت: بیش از ۸۰ درصد مسولان قوه قضاییه،  اموالشان را در این سامانه ثبت کرده اند اما از آنجا که این سامانه زیر نظر اداره کل اصل ۱۴۲ قانون اساسی است آمار دقیقی از دیگر مسئولانی که اموال خود را در این سامانه ثبت کرده اند وجود ندارد.

وی در پایان به سامانه سامع (درگاه یکپارچه ارتباطات مردمی عدلیه)  اشاره کرد و گفت: این سامانه  برای ارتباط مردم با قوه قضاییه  ایجاد شده و اگر مردم انتقاد، اعتراض و درخواست ملاقاتی دارند می توانند به این سامانه مراجعه و اعتراض خود را ثبت کنند.

وی درباره سامانه سنجش کاربران نیز  گفت: این سامانه برای این است که  به محض اینکه افراد به دستگاه قضایی و دفاتر خدمات قضایی می روند و به کارشات رسیدگی می شود پیامکی برای آنها ارسال  و  از آنها نظرسنجی می شود. ما از  ۷۰۰ هزار نفر در سال گذشته نظرسنجی کردیم و این سامانه  روزانه فعال است و نظرات را دریافت می‌کند.

ارسال نظر