|
کدخبر: 262090

کاهش چشمگیر رضایت دموکرات ها از بایدن

شیرخشک نوزادان و کودکان آمریکایی این روزها در میانه بحران‎های مختلف به بحرانی بزرگتر در واشنگتن تبدیل شده که هر بار خالی شدن بطری شیر آنها و ترس از توان تامین دوباره آن، والدین را مضطرب‌تر و ناراضی‌تر از اوضاع می‌کند.

سیاست کاهش چشمگیر رضایت دموکرات ها از بایدن

دولت جو بایدن در حالیکه هزینه سیاست‌های تقابلی خود را با روسیه و چین با کمک های مالی پی در پی به اوکراین می پردازد، در داخل با بحران ملی شیرخشک مواجه است که با هر بار خالی شدن بطری شیرخشک کودکان آمریکایی، جان والدین هم به لب‌شان می‌رسد زیرا نمی‌دانند تا چند وعده دیگر می‌توانند برای فرزندشان شیرخشک تهیه کنند؛ حتی اگر برای مدتی شیرخشک مورد نیازشان را ذخیره کرده باشند.

بر اساس داده های مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا، کمتر از نیمی از نوزادان در این کشور در سه ماه اول تولدشان به صورت طبیعی شیر می خورند.

همچنین ۷۵ درصد از نوزادان بالای ۶ ماه دستکم بخشی از غذای خود را بصورت شیرخشک دریافت می‌کنند.

با توجه به داده های منتشر شده، نرخ کمیابی محصولات شیرخشک در آمریکا اکنون به ۴۳ درصد رسیده است.

کارخانه ابوت نیوتریشن (Abbott Nutrition) در میشیگان یکی از تولیدکنندگان اصلی شیرخشک در آمریکا به دلیل نگرانی‌های ایمنی در مورد آلودگی احتمالی تعطیل شده است.

 به گزارش تارنمای نشریه هیل، چهار نوزاد پس از مصرف محصولات این  کارخانه در میشیگان دچار یک عفونت باکتریایی نادر شدند که دو نفر از آنها جان خود را از دست دادند.

سازمان غذا و داروی آمریکا می گوید این کودکان با یک باکتری بسیار خاص به نام کرونوباکترها آلوده شده بودند که در موارد نادر و خاصی می‌تواند باعث عفونت‌های بسیار خطرناکی همچون مننژیت یا التهاب شدید در نوزادان شود.

وعده بازگشایی کارخانه‌ای که محصولاتش قاتل جان دو نوزاد شد

رئیس سازمان غذا و داروی آمریکا در پی بحران کمبود شیرخشک، وعده بازگشایی این کارخانه ای را داده است که بر اثر مصرف محصولاتش دو نوزاد آمریکایی جان خود را از دست داده اند.

"رابرت کالیف" رییس سازمان غذا و داروی آمریکا وعده داده است کارخانه میشیگان شرکت "ابوت نیوتریشن" که به دلیل نگرانی های کیفیتی تعطیل شده بود، پس از دو هفته بازگشایی خواهد شد.

کالیف در مصاحبه با شبکه "ان بی سی" گفت: ما اکنون یک مسیر پیش رو داریم. شرکت ابوت اعلام کرده این مدت زمان امکان پذیر است.

در همین حال، روزنامه وال‌ استریت ژورنال در گزارشی نوشته است در حالی که اکثر تولیدکنندگان اصلی شیرخشک مانند  نستله، رکیت و ابوت محصولات خود را به صورت محلی برای بازار آمریکا تولید می‌کنند، با این وجود به مواد اولیه یا جعبه‌های بسته‌بندی خاصی که از چین یا جاهای دیگر وارد می‌شوند، وابسته هستند.

بنابراین دیگر تنها تنش‌ها در زنجیره‌های تامین مطرح نیست، بلکه شبح تورم به دلیل افزایش قیمت‌های انرژی تا حدودی به دلیل آنچه در آن زمان نبود و همچنین بحران اوکراین، تقویت شده است.

بایدن وادار به دیدار با تولید کنندگان شیرخشک شد

بحران شیرخشک، رئیس‌جمهوری آمریکا را وادار به دیدار با مدیران تولیدکنندگان شیر خشک  نوزادان و فروشگاه های بزرگ از جمله والمارت، تارگت و گربر کرد  و از آنها خواست درمیانه کمبود سراسری شیر خشک، تمام اقدامات لازم برای اطمینان از دسترسی خانواده‌ها به این محصول  را انجام دهند.

کاخ سفید به تمهیدات دولت آمریکا برای رفع این کمبود اشاره و ادعا کرد دولت به دنبال استفاده از قانون تولید دفاعی است.

سخنگوی کاخ سفید گفت که سازمان غذا و داروی آمریکا در چند روز آینده واردات برخی از انواع شیر خشک نوزادان را آغاز خواهد کرد.

به گفته سخنگوی کاخ سفید، بایدن  از شرکت‌ها خواسته است  تا «برای کمک به خانواده‌ها در خرید شیر خشک نوزادان بیشتر تلاش کنند».

ورود پنتاگون به موضوع شیرخشک

کمبود شیرخشک حتی به فروشگاه‌های پایگاه‌های نظامی آمریکا هم رسیده تا آنجا که سخنگوی وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) را هم وادار به پاسخگویی در این زمینه کرد.

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا درباره ذخایر شیرخشک در انبارهای فروشگاههای مخصوص پایگاه های نظامی با اذعان به اینکه انبارها نیمه خالی است، در عین حال ادعا کرد ارزیابی ها حاکی از عرضه کافی این محصولات است.

وی افزود: آژانس فروشگاههای وزارت دفاع بر مساله شیرخشک نظارت می کند. ارزیابی کنونی ما حاکی عرضه کافی شیرخشک در پایگاه های داخل و خارج از آمریکا است.

کربی ادامه داد: سطح انبارهای شیرخشک پایگاه های نظامی در داخل آمریکا در حال حاضر ۵۰ درصد و این ذخایر در خارج ۷۰ درصد است.

وی در عین حال اذعان کرد: ارتش آمریکا مانند سایر خانواده های آمریکایی با مشکلات مشابهی در زنجیره تامین این کالاها مواجه است.

پناه بردن به قانون تولید دفاع ملی برای تهیه شیرخشک

در پی این بحران که دامن خانواده های آمریکایی را در میانه افزایش قیمت ها گرفته، رئیس جمهوری آمریکا برای مقابله با آن ناچار به توسل به قانون تولید دفاعی شده است.

بایدن قانون تولید دفاعی (DPA) را اجرایی کرده است تا بتواند با کمبود شدید محصولات شیرخشک در سراسر آمریکا مقابله کند.

استفاده از قانون تولید دفاعی که برای اولین بار در سال ۱۹۵۰ تصویب شد، به دولت اجازه می دهد تا به کارخانه ها دستور دهد برای حمایت از تقاضا و تامین یک کالا که با کمبود مواجه است، تولید خود را افزایش دهند.

اکنون دولت آمریکا برای کنترل کمبود شیرخشک درحال استفاده از تمهیداتی است  که پیش از این، هنگام آغاز همه گیری ویروس کرونا جهت تامین نیازهای مردم از آنها استفاده شده بود.

واردات شیرخشک با مجوزهای پنتاگون

دولت آمریکا همچنین به آژانس های بهداشت و کشاورزی دولت فدرال دستور داده است تا  با استفاده از قراردادهای پنتاگون با شرکت های هواپیمایی تجاری، برای واردات  شیر خشک از خارج از آمریکا که با استانداردهای ایمنی سازمان غذا و دارو مطابقت دارد،  اقدام کنند.

نمایندگان در پی تحقیق از چهار تولیدکننده شیرخشک

کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده است  که قصد دارد در مورد چهار تولیدکننده بزرگ شیرخشک در این کشور تحقیق کند و راه حل های چگونگی افزایش تولید این محصول را بررسی کند.

این کمیته گفته است: کمبود شیر خشک برای خانواده‌های آمریکایی یک بحران است.

الیز استفانیک، نماینده جمهوری خواه کنگره در این باره گفته است: نوزادان در حالیکه والدینشان در تلاش جدی برای پیدا کردن شیرخشک جایگزین هستند، به رختخواب می روند.

تعدادی سیاستمداران جمهوریخواه از دولت بایدن خواسته اند که این کمبود را یک "بحران ملی" در نظر بگیرد و از طرف دیگر در ترکیبی هوشمندانه از سناریوها، حمایت مالی از اوکراین را کاهش دهد تا بودجه برای مادران آمریکایی آزاد شود.

به گفته آنها، کمبود شیر خشک یک بحران ملی است که بیشترین ضربه را به مادران و بچه‌های فقیر وارد می‌کند.

آنها تاکید دارند که سازمان غذا و داروی آمریکا باید به سرعت اقدام کند، شفاف باشد و توضیح دهد که چگونه تولید را از سر می‌گیرد و به والدین جدول زمانی ارائه دهد و دولت بایدن باید این موضوع را جدی بگیرد.

به نظر می رسد،کودکان آمریکایی همپای بزرگسالان که با افزایش بی سابقه قیمتها و تورم دست و پنجه نرم می کنند، باید هزینه‌های تصمیم‌گیری‌ها و جنگ‌ طلبی سیاستمداران را بپردازند.

چالش هایی چون تورم و افزایش بی سابقه قیمت ها، بیم رکود اقتصادی و گسترش خشونت مسلحانه در آمریکا و کمبود ناگهانی شیر خشک آنهم پس از عوارض ناشی از بیماری همه گیر کوید -۱۹ موج گسترده ای از نارضایتی را در آستانه انتخابات میاندوره ای کنگره به وجود آورده است که آثار این چالش ها را به وضوح  در سقوط محبوبیت جو بایدن رئیس جمهوری دموکرات این کشور می‌توان دید.

براساس نتایج نظرسنجی جدید مرکز تحقیقات عمومی آسوشیتدپرس، محبوبیت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در ماه جاری میلادی (مه) به پایین‌ترین سطح در دوره ریاست‌جمهوری‌ وی سقوط کرده است.

 بر اساس این نظرسنجی تنها ۳۹ درصد از آمریکایی ها عملکرد بایدن را به عنوان رئیس جمهوری تایید می کنند و

میزان رضایت از عملکرد بایدن در میان دموکرات ها به ۷۳ درصد رسیده است که کاهش قابل توجهی نسبت به اوایل دوره ریاست جمهوری وی است.

در نظرسنجی‌های آسوشیتد پرس که در سال ۲۰۲۱ انجام شد، محبوبیت بایدن در میان دموکرات‌ها هرگز به کمتر از ۸۲ درصد نرسیده بود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر