|
کدخبر: 254435

ایران معطل مذاکرات نخواهد ماند

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان با بیان اینکه تیم مذاکره‌کننده افرادی مومن، با تجربه و امین مختلف ارکان نظام هستند، گفت: هوشیاری تیم مذاکره کننده و رعایت خطوط قرمز، آمریکا را در وین با چالش روبرو کرده است.

سیاست ایران معطل مذاکرات نخواهد ماند

محسن پاک‌آیین با اشاره به تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده و توجه به خطوط نظام در مذاکرات، گفت: تیم مذاکره‌کننده افرادی مومن، با تجربه، امین نظام و مورد احترام ارکان مختلف نظام هستند و خطوط قرمز نظام که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سیاست قطعی اعلام شده و مورد تایید شورای عالی امنیت ملی است را رعایت می‌کنند و در این زمینه به تیم اعتماد و اطمینان کافی وجود دارد و هوشیاری این تیم و رعایت خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران، آمریکا را در وین با چالش روبرو کرده است.

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان اضافه کرد: رهبر انقلاب نیز روز گذشته در سخنرانی خود در دیدار با مسئولین نظام، از این تیم حمایت کردند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: با توجه به این مسئله، ما باید به تیم مذاکره‌کننده فرصت داده و اعتماد داشته باشیم و کمک کنیم که بدون حاشیه و فضاسازی‌هایی که ممکن است موجب تضعیف تیم شود، بتوانند این کار بسیار سخت را دنبال کنند و به نتیجه برسانند.

پاک‌آیین اظهار داشت: به عنوان کسی که در حوزه دیپلماتیک کار می‌کردم، اعتراف می‌کنم که این مذاکرات کار بسیار سختی است و گفت‌وگو با قدرت‌های بزرگ جهان به خصوص آمریکا، با سابقه دیرینه خصومت علیه ایران، کاری بسیار سخت و دشوار است. این کار نیازمند هوشیاری، هوشمندی، شجاعت و مشورت است که تاکنون همه این موارد انجام شده است. مردم و مسئولین هم باید از هر اقدامی که باعث تضعیف تیم مذاکره‌کننده می‌شود، پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه مسئله این است که در حاضر کشوری که سماجت و لجاجت می‌کنند و مذاکرات را دچار توقف و تاخیر کرده است، آمریکاست، تصریح کرد: آمریکا بدون هیچ دلیل موجهی از یک پیمان بین‌المللی که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل بود، خارج شد و نه تنها تعهدات قبلی را اعمال نکرد، بلکه تحریم‌های جدیدی پس از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرد، امروز باید اشتباهات خود را جبران کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: اگر آمریکا قصد دارد یک توافق خوب را دارد، باید سیاست قطعی ایران را در نظر گرفته و کلیه تحریم‌های برجامی و پس از خروج آمریکا را لغو کند. پس از اینکه ما راستی‌آزمایی کردیم و ضمانت‌های کافی را برای عدم خروج مجدد از برجام را دریافت کردیم، ایران به عنوان کشوری که همیشه به برجام پایبند بوده، به تعهدات برجامی خود عمل خواهد کرد و این سیاست بسیار روشن است.

پاک‌آیین با تأکید بر اینکه سیاست ایران کاملا روشن است، اضافه کرد: اگر آمریکا بپذیرد و تحریم‌ها را لغو کند، به طور طبیعی یک توافق خوب حاصل شده است و نتایج مثبتی را برای همه کشورهای ذی‌ربط به دنبال خواهد داشت. اگر هم این کار را نکند، جمهوری اسلامی ایران امور کشور را به برجام منوط نکرده و به مذاکرات گره نزده است. ما معطل برجام نمی‌مانیم و نمانده‌ایم و باتکیه به توان داخلی کار را پیش خواهیم برد.

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان در پایان خاطرنشان کرد: ما از موضع استغنا و صبر مذاکرات را دنبال می‌کنیم و به تمام خطوط قرمز نظام توجه داریم و تا شروط ما تامین نشود، هیچ توافقی را به عنوان توافق خوب نمی‌پذیریم.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها