|
کدخبر: 252449

پیشنهاد چین برای آتش بس در اوکراین

شی جین پینگ رییس جمهوری چین در گفت و گو با مسئولان اتحادیه اروپا طی کنفرانس ویدئویی به اتحادیه اروپا تضمین داد که به دنبال صلح در اوکراین بر اساس شرایط خود خواهد بود و با فشارهای کنونی برای اتخاذ موضع سخت تر علیه روسیه به خاطر جنگ علیه اوکراین مقابله خواهد کرد.

سیاست پیشنهاد چین برای آتش بس در اوکراین

شی جین پینگ و اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا در یک کنفرانس ویدئویی با حضور چارلز میشل رئیس شورای اروپا و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بحث و تبادل نظر در خصوص موضوعات روز پرداختند.

لی کچیانگ وزیر شورای دولتی چین به رهبران اتحادیه اروپا گفت که پکن برای صلح «به روش خود» تلاش خواهد کرد. در عین حال رئیس‌جمهور این کشور آسیایی، شی جین پینگ، با اشاره به روابط نزدیک اروپا با آمریکا، ابراز امیدواری کرد اتحادیه اروپا با چین «مستقل» رفتار کند.

اتحادیه اروپا در جریان نشست مجازی با لی و شی از پکن خواست که اجازه ندهد مسکو تحریم های غرب اعمال شده به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین را دور بزند.

چارلز میشل رئیس شورای اروپا که در این نشست خبری همراه با اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا حضور داشت، گفت: "ما از چین خواستیم به پایان جنگ در اوکراین کمک کند. چین نمی تواند چشم خود را بر نقض قوانین بین المللی توسط روسیه ببندد. "

وی گفت: «هر گونه تلاش برای دور زدن تحریم ها یا کمک به روسیه باعث طولانی شدن جنگ می شود.» میشل گفت که دو طرف توافق کردند که جنگ امنیت جهانی و اقتصاد جهانی را تهدید می کند.

بنا به گزارش رویترز، تلویزیون دولتی سی سی تی وی چین گزارش داد که لی به رهبران اتحادیه اروپا گفت که چین همیشه به دنبال صلح و پیشبرد مذاکرات بوده و مایل است به ایفای نقش سازنده با جامعه بین المللی ادامه دهد.

فون در لاین گفت که رهبران هر دو طرف در مورد بسیاری از موضوعات "نظرات کاملاً مخالفی داشتند" اما ابراز امیدواری کرد که چین از نفوذ خود به عنوان یک قدرت بزرگ و عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل استفاده کند تا روسیه را متقاعد کند که باید به جنگ پایان دهد.

فون در لاین اصرار داشت که هر گونه حمایتی از توانایی روسیه برای ادامه درگیری، منجر به "آسیب بزرگ به اعتبار چین" در اروپا خواهد شد.

چین از محکوم کردن تهاجم روسیه به اوکراین امتناع کرده و از تحریم‌های اقتصادی غرب علیه مسکو انتقاد می‌کند.

ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین، پیشتر در یک نشست مطبوعاتی هشدار داده بود که کشورش «حل مشکلات از طریق تحریم‌ها را نمی‌پسندد و با تحریم‌های یکجانبه و بلندمدت که هیچ مبنایی در حقوق بین‌الملل ندارد مخالف است».

یکی از مقامات وزارت خارجه چین روز شنبه گفت که چین به حمایت از مذاکرات درباره آتش بس ادامه خواهد داد، اما خاطرنشان کرد که نقش چین نباید "بیش از حد ارزیابی شود. "

چین به دلیل سوء استفاده از اویغورها و دیگر گروه های عمدتا مسلمان در شمال غربی استان سین کیانگ از طریق توقیف دسته جمعی، کار اجباری، کنترل جمعیت و حذف باورهای مذهبی و فرهنگ اقلیت ها، مورد انتقاد بین المللی فزاینده ای قرار دارد.

پکن این سوء استفاده ها را رد می کند و می گوید که اویغورها را برای جلوگیری از اسلام رادیکال و تروریسم "بازآموزش" می دهد. اما آمریکا و بسیاری از گروه های حقوق بشری ادعا کرده اند که پکن در حال نسل کشی است.

تقریبا ۱۴ درصد از کل تجارت چین با اتحادیه اروپا و ۱۲ درصد آن با آمریکا انجام می شود؛ در حالی که تنها ۲.۴ درصد آن با روسیه است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها