|
کدخبر: 251834

داوطلبان ورود به الیزه چه کسانی هستند؟/ژان لوک مسن ترین نامزد انتخاباتی فرانسه

یازده روز تا انتخابات ریاست جمهوری فرانسه زمان باقی است؛ انتخاباتی که ۱۲ نامزد برای ورود به الیزه به رقابت خواهند پرداخت. رقبایی با سلائق و رویکردهای متفاوت و تنوع سنی ۴۴ تا ۷۰ سال که این روزها تمام ترفندهای تبلیغاتی خود از روش‌های گوناگون را برای افزایش شانس پیروزی بکار بسته‌اند.

از ژان لوک ملانشون ۷۰ ساله به عنوان مسن ترین نامزد تا امانوئل مکرون ۴۴ ساله رئیس جمهور کنونی فرانسه که  به عنوان جوان ترین نامزد در انتخابات پیش رو حضور دارند. جوان ترین نامزد، طبق تازه ترین نظرسنجی ها، هنوز هم بیشتر شانس را برای کسب عنوان ریاست جمهوری دارد.

۱۲ نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شامل هشت مرد و چهار زن در هفته‌های گذشته تمام توان خود را برای متقاعد کردن مردم به حضور در انتخابات و معرفی برنامه‌هایشان بکار گرفته‌اند؛ برخی از آنها بارها در نظرسنجی ها جای عوض کرده اند و برخی نیز همواره در یک جایگاه ایستادند. حال که آنها به ده روز پایانی ماراتن تبلیغات نزدیک می‌شوند از منظر دیگری به طرح های آماری مربوط به آنان نگاه کنیم.

روزنامه فرانسوی «لزاِکو» در روزهای گذشته با انتشار چهار طرح گرافیکی به بررسی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ فرانسه از نگاهی دیگر پرداخت.

نامزدهای انتخابات فرانسه از لحاظ سنی

11 روز تا انتخابات فرانسه؛ معرفی نامزدها از نگاهی دیگر

امسال میانگین سن نامزدهایی که برای کرسی ریاست در الیزه رقابت می کنند حدودا ۵۷ سال است. در میان آنها «ژان لوک ملانشون» نامزد حزب چپ افراطی «فرانسه تسلیم ناپذیر» با ۷۰ سال مسن‌ترین و «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فعلی با ۴۴ سال جوان‌ترین آنها محسوب می‌شوند. چهار نامزد انتخابات ۶۱ تا ۶۶ ساله هستند و شش تای دیگر بین ۵۲ تا ۵۵ سال سن دارند.

سرسخت‌ترین نامزد در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

11 روز تا انتخابات فرانسه؛ معرفی نامزدها از نگاهی دیگر

«نیکلا دوپن انیان» را می‌توان با توجه به تعدد موارد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، سرسخت‌ترین نامزد انتخابات دانست. او چهار بار نامزدی را در کارنامه خود دارد.

پس از او ملانشون، «مارین لو پن» از حزب دست راستی «مجمع ملی»، «ناتالی آرتو» از حزب «مبارزات کارگری» و «فیلیپ پوتو» نامزد «حزب نوین ضد کاپیتالیست» با سه نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری در رده بعدی قرار دارند. «ژان لاسال» از حزب «مقاومت کنیم» و مکرون هم هر کدام تا به حال دو بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری بوده اند. ۵ نامزد دیگر که چهره های سرشناسی چون «آن ایدالگو» شهردار پاریس و «اریک زمور» چهره رسانه ای برنامه های سیاسی در میانشان هست، برای نخستین بار بخت خود را در انتخابات ریاست جمهوری می آزمایند.

پنج نامزد دارایی بیش از یک میلیون یورو دارند

11 روز تا انتخابات فرانسه؛ معرفی نامزدها از نگاهی دیگر

مقام عالی شفافیت زندگی عمومی در اوایل ماه مارس (۱۰ اسفند) اظهارنامه دارایی (شامل املاک، خودرو، آثار هنری) ۱۲ نامزد انتخابات ریاست جمهوری را منتشر کرد.

«والری پکرس» از حزب جمهوری‌خواه با دارایی برابر ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار یورو در جایگاه نخست فهرست ثروتمندترین نامزدهای انتخابات قرار دارد. البته بخش اعظم این دارایی در اختیار همسر اوست که از صاحبان صنایع محسوب می‌شود و اداره اموال را برعهده دارد. دومین نفر این فهرست اریک زمور با دارایی اعلام شده ۴ میلیون یوروست. نیکلا دو پن انیان با ۲ میلیون یورو دارایی اعلامی در جایگاه سوم است. مکرون رئیس جمهوری فرانسه در جایگاه هشتم قرار دارد.

فعال‌ترین نامزدها در شبکه‌های اجتماعی

11 روز تا انتخابات فرانسه؛ معرفی نامزدها از نگاهی دیگر

در غیاب مناظره‌های واقعی بین نامزدها، تبلیغات در شبکه های اجتماعی اهمیت بسیاری یافته است. در هفته های باقی مانده تا انتخابات، نبرد نامزدها در اینترنت و به لطف شبکه‌های اجتماعی گم‌تر است. به تازگی ژان لاسال که گفته می‌شود، شخصیتش کاملاً با لحن «انسانی» شبکه‌های اجتماعی مطابقت دارد به چهره ای سرشناس در این شبکه ها تبدیل شده است.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را می توان در سه گروه مختلف طبقه بندی کرد؛ آنها که بطور گسترده، منظم و موثر از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند: ژان لوک ملانشون، اریک زمور، ژان لاسال و امانوئل مکرون، کسانی که به طور منظم و کمابیش موفق از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند: «یانیک جادو» نامزد طرفدار محیط زیست، مارین لوپن، والری پکرس و نیکلا دوپون انیان و آخر نامزدهایی که پویایی و مخاطب آنها در شبکه های اجتماعی کمتر از دیگران است: ناتالی آرتو، فیلیپ پوتو، آن ایدالگو و فابیان روسل.

به گزارش ایرنا، مردم فرانسه در روزهای ۱۰ و ۲۴ آوریل (۲۱ فروردین و ۴ اردیبهشت) برای انتخاب رئیس جمهوری برای یک دوره پنجساله به پای صندوق‌های رای می‌روند. این انتخابات که با رای مستقیم مردم صورت می گیرد معمولا به دلیل تعدد نامزدهایی که احزاب مختلف را نمایندگی می کنند در دو مرحله انجام می‌شود. 

در تازه‌ترین نظرسنجی‌ها در مورد وضعیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه همچنان «امانوئل مکرون» را در صدر نشان می‌دهد اما فاصله رقبا با او در هفته گذشته کاهش یافته است.

نظرسنجی موسسه «ایفوپ» به سفارش رسانه‌های فرانسوی نشان می‌دهد که رئیس جمهوری فرانسه با ۲۸ درصد رای موافق همچنان صدرنشین فهرست انتخابات است. این در حالی است که هفته پیش، این میزان بین ۲۹ تا ۳۱ درصد در نوسان بود. به این ترتیب مارین لو پن با افزایش محبوبیت به او نزدیک شده است.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها