|
کدخبر: 248719

دستورات ویژه رئیسی در مازندران برای توسعه این استان

آیت‌الله رئیسی صبح امروز در هفدهمین سفر استانی به مازندران رفت تا از نزدیک ضمن بازدید از ‌طرح‌ها و پروژه‌های صنعتی و عمرانی و زیربنایی این استان، دیداری با اقشار مختلف مردم، نخبگان ایثارگران و خانواده شهدا داشته باشد و در پایان با حضوردر شورای اداری و نشست خبری به تشریح مصوبات این سفر بپردازد.

سیاست دستورات ویژه رئیسی در مازندران برای توسعه این استان

رئیس جمهور در نخستین بازدید سرزده خود در سفر استانی به مازندران، از بندر امیرآباد کرد و در جریان فعالیت ها و اقدامات این بندر در راستای واردات کالاهای اساسی و غیره قرار گرفت.

آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور در بازدید از بندر اقتصادی امیرآباد با تاکید بر اینکه هرگونه موانع زیست محیطی برای توسعه بندر و استقرار صنایع باید برطرف شود، گفت: باید زمینه‌های استقرار صنایع دیگر نیز در بزرگترین بندر اقتصادی شمال کشور فراهم شود.

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران نیز در این دیدار فراهم شدن استقرار پتروشیمی و کارخانه مس در استان را از طرح‌های توسعه‌ای این بندر بر شمرد و‌ از رئیس جمهور خواست امکان توسعه شرق به غرب بندر امیر‌آباد فراهم و زمینه‌های از سر‌گیری مجدد برخی کارخانه‌های غیر فعال در این بندر نیز مهیا شود.

منطقه ویژه اقتصادى بندر امیر آباد در شرق استان مازندران و فاصله ۵۱ کیلومتری شهرستان ساری قرار دارد. این منطقه ویژه اقتصادى با دارا بودن اراضى وسیع پشتیبانى به مساحت ۱۰۶۰ هکتار ( قابل افزایش تا ۲۱۲۰ هکتار )، قرار گرفتن در مسیر کریدور بین‌المللی ترانزیت شمال - جنوب و بهره مندى از موقعیت خاص و استثنایی نقش مهمى را در ابعاد ملى و منطقه اى به عهده گرفته است.

با عنایت به اهمیت استراتژیکی دریای مازندران و وجود بازارهاى عظیم اطراف آن همراه با پتانسیل‌هاى اقتصادى و تجارى فراوان مانند استخراج و سواپ منابع انرژى،‌ حمل و نقل، ارتباطات و ترانزیت کالا توسعه این مجتمع عظیم بندری مورد توجه ویژه قرار گرفته و انتظار می رود با اجرای طرح توسعه در سال‌های آینده جایگاه شایسته ای را به ویژه با فعال‌تر شدن کریدور شمال - جنوب و افزایش سرمایه گذاری در اراضی پشتیبانی در عرصه تجارت بین‌المللى ایفا نماید. این بندر می تواند خدمات غله، کالای عمومی، نفتی، رورو، کانتینری، نگهداری و پردازش کالا برای صاحبان کالا و بخش های دولتی به ارائه خدمت بپردازد.

رئیس جمهور امروز جمعه ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۰ در هفدهمین سفر استانی به مازندران سفر کرده است که در این سفر ۱۶عضو کابینه رئیس جمهور همراهی می‌کنند. چند تن از وزیران و اعضاء دولت، امروز با حضور در شهرستان‌های مختلف استان، از نزدیک با مسائل و مشکلات مردم این مناطق آشنا خواهند شد.

برنامه سفر وزیران دولت به شهرستان‌های مختلف استان مازندران:

نوری وزیر آموزش و پرورش در قائم شهر

خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی در چالوس، نوشهر و کلاردشت

عین اللهی وزیر بهداشت به نور و محمودآباد

ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی به بابلسر و فریدونکنار

فاطمی امین وزیر صنعت و معدن به بابل

وحیدی وزیر کشور به نکا و میاندورود

ضرغامی وزیر میراث فرهنگی به عباس آباد، تنکابن و رامسر

سجادی وزیر ورزش به سیمرغ و جویبار

میرکاظمی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به ساری

سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به بهشهر و گلوگاه

حسینی معاون رئیس جمهور در امور مجلس به سوادکوه و سوادکوه شمالی

خزعلی معاون رئیس جمهور در امور بانوان، اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور و مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور نیز رئیس جمهور را در این سفر همراهی می‌کنند.

استاندار مازندران جزئیات سفر رئیس جمهور را اعلام کرد

سید محمود حسینی‌پور در جمع خبرنگاران در استانداری مازندران، اظهار کرد: سفر رئیس جمهوری به استان تدارک دیده شد و در این سفر ۱۶ تن از اعضای کابینه هم رئیس جمهور را همراهی خواهند کرد.

وی افزود: با توجه به شرایط کرونایی، رئیس جمهور دیدار عمومی و مردمی نخواهد داشت اما وی در این سفر ضمن بازدید از طرح‌ها، سه نشست دیدار با اقشار مردم، دیدار با مجموعه کارشناسان ارشد محیط زیست با توجه به موضوعاتی که پیرامون این حوزه در مازندران مطرح است و همچنین شرکت در شورای اداری استان برگزار خواهد کرد.

استاندار مازندران تصریح کرد: در نشست شورای اداری مازندران، اعضای هیات دولت که به شهرستان‌ها اعزام شدند، گزارش‌های کاری خود را از نقاط مختلف مازندران به رئیس جمهور ارائه خواهند داد.

حسینی‌پور ادامه داد: باتوجه به این که شرایط ملاقات عمومی در سفر رئیس جمهور بدلیل شرایط کرونایی میسّر نیست راهکارهایی را برای ارتباط مردم با آیت الله رئیسی در نظر گرفتیم و مجموعه‌ای در مرکز استان در سامانه ۱۱۱مستقر هستند و اقشار مردم می‌توانند با شماره‌گیری ۱۱۱ دغدغه، مشکلات و پیشنهادات خود را با رئیس جمهور در میان بگذارند و بعد از انجام تماس تلفنی، برای فرد پیامک ارسال می‌شود که تقاضای شما در سامانه ثبت و بعد از آن در نهایت پاسخ دغدغه یا پرسش هم بعد از مدتی از طریق پیامک به متقاضی گزارش خواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین میزهای خدمت در مرکز استان مستقر شده و کسانی که به هر دلیلی به صورت حضوری می خواهند دغدغه های خود را بیان کنند، می‌توانند در این مراکز حضور یابند.

استاندار مازندران گفت: رئیس جمهوری بازدیدهای سرزده‌ای را هم از بخش‌های مختلف استان انجام خواهند داد و امیدوار هستیم که مجموعه کارهای کارشناسی که پیش از سفر انجام شد به تصویب هیات دولت و رئیس جمهور برسد.

وی خاطر نشان کرد: مصوبات خوبی برای سفر رئیس جمهوری به استان گذرانده شد و طرح‌های بزرگی که سال‌ها بلاتکلیف بودند تعیین تکلیف خواهند شد و به این سفر برای توسعه و رونق آبادانی در کشور امیدوار هستیم.

سفر رئیس جمهور و هیات دولت سیزدهم به مازندران طبق برنامه اعلام شده از سوی استانداری امروز انجام می‌شود.

آیت الله رئیسی پیش از این به ۱۶استان کشور شامل هرمزگان، قم، یزد، لرستان، زنجان، سمنان، اردبیل، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، گیلان و گلستان سفر کرده است.

شانزدهمین مقصد سفر رییس جمهور و هیات دولت استان گلستان بود که جمعه هفته گذشته انجام شد و مازندران هم هفدهمین مقصد سفر استانی آیت الله رئیسی انتخاب شده است.

گفتنی است،‌آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پیش از این صبح امروز پس از ورود به مازندران و استقبال توسط مقامات این استان،  در نخستین گام برنامه‌های سفر بازدیدی از زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد داشت.

بازدید رئیس‌جمهور از تالاب بین‌المللی میانکاله

رئیس‌جمهور همراه با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و تعدادی از مسوولان استان وارد تالاب بین‌المللی میانکاله شد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز برای آشنایی با آخرین وضعیت مدیریت تالاب بین‌المللی میانکاله همراه با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از این تالاب بازدید کرد.

رییس‌جمهور هفته گذشته نیز در سفر به گلستان از  تالاب میانکاله در محدوده مرزی این استان بازدید کرد و به جزیره آشوراده رفت.

رییس‌جمهور در این سفر قرار است دیداری با نمایندگان تشکل‌های محیط زیستی مازندران نیز داشته باشد.

تالاب بین المللی میانکاله در شرق مازندران دارای ۴۰ هزار هکتار مساحت آبی است که از دهستان میانکاله در شهرستان بهشهر تا آشوراده در استان گلستان گسترده است . این منطقه به دلیل داشتن پهنه آبی مناسب با ذخایر غذایی غنی و آبزیان همه ساله پذیرای بیش از ۳۰ تا ۴۰ گونه از پرندگان مهاجر زمستان گذران و بیش از ۱۰۰ گونه از پرندگان بومی آبزی و کنارآبزی است.

این تالاب با داشتن پناهگاه حیات وحش به مساحت حدود  ۲۸ هزار هکتار و تنوع گیاهی از جمله درختان سازیل و انار وحشی که تغذیه برخی پرندگان را تشکیل می دهد توانست  بیش از ۵۰۰ گونه جانوری را در خود جای دهد و به نوعی بهشت پرندگان استان نام بگیرد و با این تنوع زیستی به عنوان یکی از ذخیره گاههای زیست کره جهان از سوی سازمان های جهانی حفاظت از محیط زیست قرار گرفت.

زمینه‌ طبیعت‌گردی در میانکاله فراهم شود

رئیس جمهور با بیان این که در منطقه میانکاله هر اقدامی با رعایت اصول زیست محیطی باشد، دستور احداث ایستگاه آتش‌نشانی را صادر کرد و گفت: زمینه طبیعت‌گردی با رعایت ملاحظات زیست محیطی در میانکاله فراهم شود.

وی اظهار داشت: احیا و نگهداری این منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است و سرمایه ارزشمندی است که باید برای نسل‌های آینده حفظ شود.

رئیس جمهور گفت: هر اقدامی که برای احیاء و نگهداری منطقه میانکاله لازم است انجام شود.

دکتر رئیسی همچنین بر لزوم توجه جدی به حفظ حیات وحش و زیستگاه پرندگان در این منطقه تاکید کرد.

رئیس جمهور با اشاره به جاذبه‌های طبیعی منطقه میانکاله اظهار داشت: لازم است زمینه‌های طبیعت‌گردی در این منطقه فراهم شود تا مردم هم بتوانند در چارچوب مقررات زیست محیطی از این طبیعت استفاده کنند.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه هرگونه اقدامی در این منطقه با رعایت اصول زیست محیطی و حفظ طبیعت باشد، افزود: ایجاد طبیعت‌گردی در منطقه میانکاله می‌تواند برای مردم محل درآمد و اشتغال به همراه داشته باشد.

دکتر رئیسی همچنین دستور داد با توجه به اینکه در این منطقه آتش سوزی های فصلی اتفاق می‌افتد یک ایستگاه آتش نشانی ایجاد شود.

توسعه تجارت بین‌المللی با بندر امیرآباد

منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد یکی از مناطق اصلی مد نظر در طرح سه لکه‌ای منطقه آزاد مازندران است.

هشتم اسفند امسال هیئت وزیران در نشستی به ریاست آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور، با پیشنهاد دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی برای تفکیک مناطق آزاد تجاری - صنعتی سرخس، دوغارون و مازندران موافقت کرد.

بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگ‌ترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست‌گذاری‌های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم می‌تواند باشکوفاسازی ظرفیت‌ها، نقش ویژه‌ای در مقاوم‌سازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بین‌المللی و صادرات کالا ایفا کند.

بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس‌کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی.آی.اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق‌العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

در سفر یک روزه هیئت دولت به مازندران وزرای کشور، آموزش و پرورش، امور اقتصادی و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ورزش و جوانان و همچنین معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، معاون رئیس جمهور در امور مجلس، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، رئیس دفتر رئیس جمهور و معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی را همراهی می‌کنند.

بازدید از تعدادی طرح‌ اقتصادی و عمرانی و بازدیدهای سرزده، دیدار با اقشار مردم، دیدار با مجموعه کارشناسان ارشد محیط زیست و همچنین شرکت در شورای اداری استان در سفر یک‌روزه رئیس‌جمهور به مازندران برنامه‌ریزی شده است.

همچنین در نشست شورای اداری مازندران، اعضای هیئت دولت که به شهرستان‌ها اعزام شدند، گزارش‌های کاری خود را از نقاط مختلف مازندران به رئیس‌جمهور ارائه خواهند داد.

آیت‌الله رئیسی پیش از این به ۱۶ استان کشور شامل هرمزگان، قم، یزد، لرستان، زنجان، سمنان، اردبیل، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه وبویراحمد، بوشهر، گیلان و گلستان سفر کرده است.

شانزدهمین مقصد سفر رییس‌جمهور و هیئت دولت استان گلستان بود که جمعه هفته گذشته انجام شد و مازندران هم هفدهمین مقصد سفر استانی آیت‌الله رئیسی انتخاب شده است.

افزایش ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی بندر امیرآباد

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت و موقعیت منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد بهشهر بر ضرورت توجه به توسعه ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی این بندر تاکید کرد.

آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی و اسکله امیرآباد استان مازندران در گفت و گو با مسئولین این منطقه از نزدیک در جریان ظرفیت‌ها و مشکلات این بندر در مسیر رسیدن به سطح مطلوب و تکمیل تمامی ظرفیت‌های آن قرار گرفت.

رئیس جمهور در این بازدید با اشاره به اهمیت راه‌اندازی کارخانجات صنعتی و تولیدی در حاشیه این بندر، اظهار داشت: بندر امیرآباد از ظرفیت‌ها و زمینه‌های فراوانی برای توسعه برخوردار است و نباید این ظرفیت‌ها معطل بماند.

دکتر رئیسی افزود: در مسیر توسعه یافتگی و احداث کارخانه‌های تولیدی و صنعتی لازم است سازمان محیط زیست ضمن توجه به مسائل زیست محیطی، مسیر توسعه یافتگی بندر را تسهیل کند.

پس از بازدید رییس جمهور از بندر امیرآباد و اسکله در حال زیرساخت «رو رو ریلی» این بندر، دستور تسریع در انجام این پروژه را صادر کرد.

بندر امیرآباد در کنار آنکه یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می‌رود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان،  آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد می‌شود.

اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۷.۵ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.

ویلاهای ساحلی دولت در اختیار مردم گذاشته شود

رئیس جمهور ضمن بازدید از سواحل آزادسازی شده استان مازندران در منطقه خزرآباد ساری به استاندار دستور داد طرح‌های سالم‌سازی سواحل را گسترش دهند و امکانات لازم را برای تفریح سالم مردم فراهم کنند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز جمعه در ادامه برنامه‌های سفر خود به استان مازندران در جریان روند آزادسازی سواحل در این استان قرار گرفت.

رئیس‌جمهور در این بازدید با تأکید بر ضرورت سالم‌سازی سواحل و ایجاد امکانات ایمنی، رفاهی و بهداشتی از استاندار خواست تمهیدات لازم را برای استفاده عمومی مردم از دریا فراهم کند.

در بازدید رئیس جمهور از سواحل آزادشده، شماری از مردم و گردشگران با رئیس جمهور گفتگو کردند.

دکتر رئیسی در این بازدید همچنین در گفتگو با صیادان از استاندار خواست مشکلات و مطالبات آنان را با اولویت مورد رسیدگی قرار دهد.

رئیس جمهور همچنین تاکید کرد مطالبات و حقوق همه کارگران پیمانی شرکتهای طرف قرارداد دولت باید قبل از پایان سال پرداخت شود.

پیش از این بخشی از سواحل استان مازندران خصوصاً در بخش خزرشهر ساری در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار داشت که با دستور رئیس جمهور این سواحل آزاد و در اختیار مردم قرار گرفت.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها