|
کدخبر: 235686

​جزئیات توافق ایران و روسیه از زبان رئیس جمهور

رئیسی گفت : وزیر اقتصاد و امور خارجه و نفت و روسای برخی سازمان ها نیز جلسات خوبی در این سفر با همتایان خود داشتند

رئیس جمهوری کشورمان پس از بازگشت از روسیه در فرودگاه مهرآباد درباره توافقات صورت گرفته با مقامات روس درباره گسترش روابط در زمینه های مختلف اقتصای و سیاسی توضیحاتی ارائه کرد.

ابراهیم رئیسی پنجشنبه شب در بدو ورود به کشور با اشاره به ظرفیت های مغفول مانده اقتصادی میان ایران و روسیه اظهار کرد: مقرر شد در گام اول ۱۰ میلیارد دلار سطح تجارت دو کشور ارتقا یابد و در سطوح بعدی نیز اقدامات دیگری می توان انجام داد. همچنین در توافقات صورت گرفته قرار شد ظرفیت های کشاورزی دو کشور بیشتر ارزیابی شود و مبادلات محصولات کشاورزی دوکشور در سطحی بالا توسعه یابد و اقداماتی در این زمینه شود. 

وی با اشاره به توافقات انجام شده بین ایران و روسیه در حوزه حمل و نقل و مسئله ترانزیت عنوان کرد: امروز زمینه خوبی در کوریدور شمال جنوب و دریای خزر داریم و مقرر شد حوزه ترانزیتی دنبال شود تا بتوانیم کار کوریدور شمال به جنوب را با همکاری دو کشور فعال کنیم و این مسیر ترانزیتی به کشورهای مختلف از جمله روسیه کمک می کند تا زمان حمل و نقل را کم کند. 

رئیس جمهوری تاکید کرد: در صنایع، همکاری های دفاعی، هوا و فضا و همکاری های فضایی نیز توسعه لازم پیدا خواهد شد و صحبت هایی کردیم که وزارت خارجه و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ما (وزیر نفت) اجرای مصوبات و توافقات دو کشور را تا حصول نتیجه قطعی دنبال کند. وزرا نیز موظف به عملیاتی کردن توافقات شدند. 

رئیسی با اشاره به مسئله ادراک مشترک نسبت به تحولات خارجی بین ایران و روسیه تاکید کرد: در زمینه سیاست خارجی، همکاری ما و روسیه می تواند به بحران های منطقه ای و مسائل بین المللی  و صلح و ثبات کمک کند. در این موضوع، درباره حوزه های مختلفی پیرامون سیاست خارجی بحث شد و نگاه های مشترکی بین دو کشور وجود داشت. در سوریه در مبارزه با تروریسم تجربه خوبی با روس ها داشتیم و این نمونه و تجربه خوب در زمینه های دیگر می تواند تکرار  و همکاری ما می تواند موجب امنیت شود. 

وی گفت: ما اطمینان داریم امروز ایران اسلامی به عنوان کشور مستقل و مقتدر در منطقه حضور امنیت ساز دارد و کشورهای همسایه دیده اند هرجا ایران حاضر شده، این حضور امنیت ساز بوده است؛ برخلاف بیگانگان که مشکل امنیتی ایجاد کرده اند. 

وی یادآور شد: سه ساعت با پوتین رئیس جمهوری روسیه درباره مسائل مختلف دوجانبه و منطقه ای و بین المللی صحبت کردیم و توافقات خوبی حاصل شد و وزیر اقتصاد و امور خارجه و نفت و روسای برخی سازمان ها نیز جلسات خوبی در این سفر با همتایان خود داشتند و امیدوارم این مهم، آغازی برای  اتفاقات خوب بین ایران و روسیه باشد. 

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر به روسیه علاوه بر دیدار با همتای روس خود، با ایرانیان مقیم روسیه، فعالان اقتصادی و تجار روس و رئیس شورای مسلمانان این کشور نیز دیدار و گفتگو کرد.

رئیس جمهوری همچنین در جمع نمایندگان مجلس دومای روسیه و اعضای شورای علمی، اساتید و دانشجویان دانشگاه ملی مسکو حضور یافته و سخنرانی کرد و دکترای افتخاری دانشگاه ملی مسکو نیز به آیت الله رئیسی اعطا شد.

 

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر