|
کدخبر: 224725

مسکو: آمریکا بازی تحریم را دوست دارد

سخنگوی کاخ کرملین روسیه گفت که آمریکا هرکز نتوانسته کاری کند که یک کشور دیدگاه خود را تغییر دهد.

سیاست مسکو: آمریکا بازی تحریم را دوست دارد

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت که همکاری میان روسیه و ترکیه نباید تهدیدی برای کشور دیگر به خصوص یونان باشد و سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه، دفاعی و نه تهاجمی است.

وی که این سخنان را در مصاحبه با شبکه ANT۱‌یونان مطرح می‌کرد، گفت: «روسیه برنامه دارد تا محموله دیگری از سامانه موشکی اس-۴۰۰ را به ترکیه تحویل دهد».

زمانی که از وی درباره برنامه روسیه برای ارائه محموله دیگری از سامانه اس-۴۰۰ به ترکیه سوال پرسیده شد، گفت: «بله، امیدواریم. ما تفاهم ویژه‌ای با شرکای ترک خود داریم».

خبرنگار از پسکوف پرسید که منافع ویژه مسکو در تامین سامانه موشکی اس ۴۰۰ به ترکیه با وجود تحریم‌های آمریکا چیست، گفت: «همه ما می‌دانیم که آمریکا دوست دارد تا بازی تحریم‌ها را انجام دهد اگر چه همه ما می‌دانیم که آنها به اهداف تفاهم نامه‌ای که داشتند هرگز نرسیده‌اند».

پسکوف اضافه کرد: «آنها (آمریکا) هرگز نتوانسته‌اند کاری کنند که یک کشور دیدگاه خود را تغییر دهد اما سیاست ما باز بودن برای همکاری با کشورهای مختلف به ویژه شرکایمان است».

وی ادامه داد: «این نوع همکاری میان روسیه و ترکیه نباید تهدیدی برای کشور دیگر بویژه یونان باشد چون این سامانه تهاجمی نبوده و دفاعی است. ۱۰۰ درصد دفاعی است».

ترکیه تحویل اولین سری اس-۴۰۰ را جولای ۲۰۱۹ با وجود هشدارهای واشنگتن و تهدید تحریم‌های آمریکا آغاز کرد. در پاسخ، واشنگتن، ترکیه را از برنامه ساخت قطعات جنگنده «اف-۳۵» که آنکارا سازنده و خریدار آن بود، حذف کرد. ترکیه از زمان خرید این سامانه موشکی، از آن استفاده نکرده است. به گفته متحدان غربی ترکیه، اس-۴۰۰ یک سامانه موشکی زمین به هوای متحرک است که می‌تواند برای ناتو و همچنین برای جنگنده گرانقیمت آمریکا خطرآفرین باشد.

واشنگتن در ماه دسامبر تحریم‌هایی را علیه آژانس تدارکات نظامی ترکیه به دلیل خرید این سیستم تحت قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌های کاتسا اعمال کرد که جریمه‌هایی را برای معاملاتی که برای منافع ایالات متحده مضر تلقی می‌شوند تعیین می‌کند.

 

منبع: فارس

ارسال نظر