|
کدخبر: 193072

کابل عزادار سیدالشهدا شد

پیش از ظهر دیروز دوشنبه مراسم هفتم ماه محرم در قالب دستجات عزاداری حسینی در منطقه «اونچی باغبانان» در دشت برچی غرب کابل پایتخت افغانستان برگزار شد.

سیاست کابل عزادار سیدالشهدا شد

این مراسم یک روز بعداز ورود سران ارشد طالبان به ارگ ریاست جمهوری افغانستان و حضور نیروهای طالبان در برخی مناطق کابل و اطراف این شهر برگزار شده است.

این گزارش حاکی است که نیروهای طالبان مستقر در حوزه سیزده غرب شهر کابل کمتر در خیابان ها حضور پیدا می کنند.

هزاران نفر از عاشقان اهل بیت و حضرت امام حسین(ع) در خیابان های غرب کابل، با دسته های زنجیرزنی و در دست داشتن پرچم های سبز و سیاه در ماتم شهادت آن حضرت و یارانش به سوگواری و عزاداری پرداختند.

مردم کابل دراین روز مانند مسلمانان بسیاری از کشورهای جهان به یاد علمدار کربلا حضرت ابوالفضل العباس، علم های بزرگی در خیابان های غرب کابل به راه انداختند و با سردادن «یا حسین(ع)» و «یا ابوالفضل» اشک ماتم ریختند.

امروز در جای جای کابل، مراسم‌ علم‌ کشی با شور و هیجان خاصی برگزار شد و هزاران عزادار سیاه پوش با سربندهای سبز و سرخ و لباس های سیاه، عشق خود را نسبت به امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل ابراز داشتند.

از نخستین ساعات امروز هزاران نفر از شهروندان کابل، از زیارتگاه منسوب به سخی، علم ‌ها را حمل کردند و با فریادهای یا عباس، یا زینب و یا حسین به سوی حسینیه ها، تکایا و مساجد حرکت کردند و علم ها را مانند سال های گذشته به این اماکن مقدس انتقال دادند و با استقرار در این محل ها به سینه زنی و مرثیه خوانی پرداختند.

بسیاری از مناطق کابل از جمله غرب پایتخت افغانستان شب های محرم حال و هوایی دیگر دارد و تا پاسی از شب جوانان، مردان و زنان مسلمان این کشور برای شرکت در مراسم عزاداری شب زنده داری می کنند.

براساس آیین سنتی در افغانستان، ارادتمندان باب الحوائج علمدار کربلا شب قبل از روز هفتم محرم علم را به منازل خود می برند و با پوشاندن پارچه های نو آن را معطر کرده و با تقسیم کردن نظر و خیرات در تلاش برای خشنود ساختن روح شهدای کربلا هستند. همزمان با آراستن علم به پرچم های سیاه و سبز و عطرآگین کردن علم ها، به یاد علمدار کربلا، در غم واقعه جانگداز کربلا، به روضه خوانی و سینه زنی می پردازند ...

روز هفتم ماه محرم با آغاز مراسم علم کشی، صدها جوان و نوجوان که بزرگان، مردان و زنان آنان را همراهی می کنند با حمل علم و نوحه سرایی بر سینه می زنند.

براساس آیین دیرینه شمار زیادی از علم ها نیز از حسینیه ها، مساجد و تکایا به زیارتگاه منسوب به سخی در مرکز شهر کابل انتقال می یابد تا در روز هفتم در مراسم علم کشی با برنامه ای منظم و هماهنگ با دیگر علم های آذین بندی شده به حسینیه ها، مساجد و تکایا بازگردانده شود.

سقاخانه ها در کابل نیز در روز هفتم محرم به یاد سقای کربلا می درخشند و در جای جای پایتخت افغانستان با آب و شربت به یاد تشنه لب کربلا از مردم پذیرایی می کنند.

نوشیدن آب از سقاخانه های کابل و انتقال بخشی از آن به نیت تبرک برای پیرمردان، سالخوردگان و بیمارانی که در منازل حضور دارند و قادر به خروج از منزل نیستند، نیز از رفتارهای دیرینه ای است که عزاداران در افغانستان از جمله کابل به آن مبادرت می کنند.

براساس گزارش های رسیده مردم غزنی، شیعیان هزاره نیز به صورت عادی مراسم عزاداری ماه محرم را با شرکت گسترده عزاداران حسینی برگزار کردند.

همه ساله امنیت مراسم علم کشی با حضور  گسترده پلیس و داوطلبان مردمی تامین می شود اما امسال با وجود اینکه وضعیت پایتخت تحت تاثیر طالبان تا حدی ناامن و نابسامان شده است ولی مراسم عزاداری محرم بدون کوچکترین مزاحمتی برگزار شد.

نیروهای طالبان کمتر در خیابان ها دیده می شوند و بیشتر در حوزه های امنیتی مستقر هستند.

وضعیت فرودگاه کابل بسیار متفاوت از داخل شهر گزارش شده است به طوری که همچنان هزاران نفر با حضور در  فرودگاه منتظر خروج از کشور هستند.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها