|
کدخبر: 182155

موضع دولت جدید اسرائیل درباره برجام

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در شهر رم گفت تل‌آویو ملاحظاتی جدی درباره توافق هسته‌ای با ایران دارد.

سیاست موضع دولت جدید اسرائیل درباره برجام

«یائیر لاپید»، وزیر امور خارجه جدید رژیم صهیونیستی هنگام دیدار با «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در شهر «رم» گفت که تل‌آویو «ملاحظاتی جدی» درباره برجام دارد.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با وجود تأکید کرد آمریکا و اسرائیل نباید اختلافاتشان در این زمینه را به صورت علنی مطرح کنند.

لاپید در ابتدای دیدار با بلینکن گفت: «اسرائیل ملاحظاتی جدی درباره توافق هسته‌ای که در وین پی‌ریزی می‌شود دارد. ما معتقدیم روشی که باید برای رایزنی درباره این اختلافات در پیش گرفت، مطرح کردن آنها در گفت‌وگوهای مستقیم و حرفه‌ای و نه در کنفرانس‌های خبری است.»

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی همچنین تأکید کرد واشنگتن و تل‌آیو اهداف یکسانی دارند و اختلافات موجود بین آنها درباره روش‌های دست یافتن به آن اهداف است.

این اظهارات وزیر خارجه رژیم صهیونیستی احتمالاً از سوی برخی از تحلیلگران تازه‌ترین نشانه از تغییر خط مشی تل‌آویو با واشنگتن در خصوص پرونده برنامه هسته‌ای ایران دیده خواهد شد.

این دسته از تحلیلگران معتقدند کابینه جدید رژیم صهیونیستی قصد دارد بر خلاف کابینه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر سابق این رژیم از علنی کردن اختلافات با آمریکا در خصوص ایران بپرهیزد.

این در حالی است که گروه دیگری از تحلیلگران، اظهارات علنی مقام‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را بخشی از تقسیم کار میان دو طرف در راستای بازی «پلیس خوب-پلیس بد» برای گرفتن امتیازات حداکثری از ایران در مذاکرات هسته‌ای می‌دانند.

اخیراً اخباری از برخی توافقات پشت‌پرده میان مقام‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا برای همکاری علیه ایران به رسانه‌ها درز کرده است.

به عنوان مثال، چند روز پیش خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع مطلع گزارش داد دولت آمریکا به منظور انجام هماهنگی‌های بیشتر با رژیم صهیونیستی در خصوص مذاکرات وین، به دنبال به تأخیر انداختن زمان برگزاری دور هفتم این مذاکرات است.

رویترز نوشته کابینه جدید اسرائیل قصد دارد برای رایزنی درباره روش‌های اجرای بهتر «برنامه جامع اقدام مشترک» و تحریم‌هایی که بایستی علیه ایران حفظ شوند گروهی از متخصصان مسائل تحریمی را روانه واشنگتن کند.

علاوه بر این، پایگاه «اکسیوس» به نقل از مقام‌های رژیم صهیونیستی گزارش داده بود تل‌آویو قصد دارد از طریق دیپلماسی بر رویکرد دولت آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران اعمال نفوذ کند.

آمریکا و رژیم صهیونیستی علاوه بر این، کارگروه مشترکی برای هماهنگی سیاست‌ های ضد ایرانی خود تشکیل داده و در چارچوب آن به توافقاتی دست پیدا کرده‌اند.

ریاست این کارگره را مشاوران امنیت داخلی دو طرف یعنی «جیک سالیوان» از طرف آمریکا و «مئیر بن‌شابات» از طرف رژیم صهیونیستی به عهده دارند. مقام‌های ارشد نهادهای امنیتی، دیپلماتیک و اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل در جلسات این کارگروه شرکت می‌کنند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها