|
کدخبر: 179927

حضور هنرمندان و اصحاب رسانه در پای صندوق های رای

اهالی فرهنگ، هنر و هنرمندان همگام با دیگر اقشار مردم با حضور در شعبه‌های اخذ رای آرای خود را در صندوق انتخابات انداختند.

سیاست حضور هنرمندان و اصحاب رسانه در پای صندوق های رای

در روزی که گذشت اهالی فرهنگ، هنر، رسانه و هنرمندان هم به قافله شرکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ( ۶ حوزه انتخابیه تهران، تفرش، کبودرآهنگ، گچساران، آستانه اشرفیه و میانه) و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری (۴ حوزه تهران، قم، خراسان رضوی و مازندران) و شورای شهر امروز (جمعه ۲۸ خرداد) پیوسته و به صورت فردی و گروهی حمایت خود را از این بزرگترین رویداد سیاسی کشور اعلام کردند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی روزهای گذشته با صدور بیانیه ای از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه به حضور در انتخابات دعوت کرده بود که به دنبال آن خطاب به این قشر فرهیخته و فهیم و با بصیرت نوشت: انتخابات، مظهر مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خویش و نماد مردم‌سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

انتخابات همزاد انقلاب بزرگ مردم ایران علیه نظام استبدادی بوده و ثمره خون هزاران شهید و جان باخته در راه تحقق آرمان های اصیل بشری از جمله استقلال، آزادی، عدالت و پیشرفت بوده است.

ملت بزرگ ایران در راه دستیابی به این ارزش ها در بیش از یک قرن اخیر بهای گزافی پرداخته و هیچگاه تسلیم خواست های دشمنان و بدخواهان این مرز و بوم نشده است.

 راه اصیل مردم‌سالاری دینی و پیشرفت و تعالی ایران اسلامی هرگز متوقف نمی شود و انتخابات و صندوق رأی مأمن ایرانیان و نقطه پیوند دلسوزان این وطن است.

خوشبختانه در طول سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رأی و نظر مردم همواره تعیین کننده سیاست ها و راهبردهای کشور عزیزمان بوده و در هیچ مقطعی انتخابات متوقف نشده است.

اکنون در آستانه سده نو و ورود به قرن جدید، خدای بزرگ را شاکریم که در آغازین سال های گام دوم انقلاب اسلامی شجره طیبه نظام مردم سالار جمهوری اسلامی ایران که با خون پاک بهترین فرزندان این ملت پرورش و رشد یافته است، آماده جهش و نیل به سعادت و سرافرازی مردمان سختکوش، صبور و رنج کشیده این سرزمین هستیم.

به دنبال این بیانه و فراخوان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همراه با مردم غیور ایران عزیز، علاوه بر دعوت آحاد شهروندان به شرکت پرشور و مسئولانه در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ( ۶ حوزه انتخابیه تهران، تفرش، کبودرآهنگ، گچساران، آستانه اشرفیه و میانه) و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری (۴ حوزه تهران، قم، خراسان رضوی و مازندران) و شورای شهر کشور، از گروه های مرجع به ویژه نخبگان دینی و دانشگاهی و اصحاب فرهیخته فرهنگ، هنر و رسانه خاضعانه درخواست کرد برای ترغیب مردم عزیزمان به حضور شکوهمند در پای صندوق های رأی روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ از هیچ تلاشی دریغ نکنند که خوشبختانه اقشار فرهیخته و با بصیرت اهال یفرهنگ، هنر و رسانه با حضور خود در پای صندوق های رای به این فراخوان لبیک گفتند و حماسه ای دیگر را رقم زدند.

در این میان هنرمندان هنرهای نمایشی‌، اهالی سینما،‌ تئاتر، تجسمی،‌ موسیقی، نویسندگان، نقاشان‌، عکاسان، خبرنگاران و... هریک به نوبه خود با حضور در صندوق های اخذ رای همانگونه که روزهای گذشته از همگان به ویژه هنرمندان برای حضور در انتخابات دعوت کرده بودند،‌لبیک گفتند.

خانه سینما یکی از اولین نهادهایی بود که به این رویداد مهم واکنش نشان داد و مردم و هنرمندان را به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری دعوت کرد؛ در متنی که بر روی سایت خانه سینما قرار گرفت، اعلام شده بود: «وشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ. مشارکت در انتخابات تضمین هویت ملی و تمامیت ارضی ایران مان می‌باشد».

کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری نیز یکی دیگر از اصناف هنری بود که اعلام حمایت و آمادگی خود را با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: مهدی فرجی رییس هیات مدیره کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری با صدور بیانیه ای، انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را مظهر سرزندگی و نشاط ملی و حضور هنرمندان را در این انتخابات، مایه دلگرمی و وحدت بیشتر مردم دانست.

در بخشی از این بیانیه آمده است: انتخابات در کیان‌جمهوری اسلامی، امتداد خط خونین راه شهیدانی است که همچو سردار سلیمانی، همه ایران را حرم می دانستند و برای دفاع از ایران و ایرانیان از بذل جان خویش دریغ نورزیدند.

این بیانیه، حضور هنرمندان در انتخابات را آیینه تمام نمای همشانگی با ملت معرفی کرده و بُرد هر رای را همچو تیر اسطوره آرش، برای تعیین‌ مرزهای اقتدار ایران موثر دانسته است.

فرجی در این بیانیه به نمایندگی از کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری، کوفتن بر طبل تحریم انتخابات را همصدایی با برنامه های دیرسال و دشمنانه آنهایی اعلام می کند که افول خورشید امید را در ایران، انتظار می کشند.

این بیانیه در پایان، انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را ترسیم افق اعتلا و اعتبار چهارساله آینده ایران در چشم انداز ملی و جهانی و جوهر انگشتان رای دهندگان را ترسیم کننده مرزهای استقلال ایران معرفی کرده است.

موسسه هنرمندان پیشکسوت، نیز در بیانیه ای از مردم برای مشارکت گسترده در انتخابات دعوت کرده و اعلام داشتند ایران؛ سرزمینی غنی از فرهنگ. با تاریخی درخشان و تمدنی چندهزار ساله که فخر هر انسانی است. درگذر سالها، طوفان‌های بسیاری را بر پیکر خود تحمل کرد اما فرو نپاشید وهمیشه ققنوس وار استوارتر از قبل قد علم کرد. در این روزهای بی قرار نیز امید و ایمان به پیروزمندی کشور نوری ست برایمان. زمان شتاب ناپذیر می‌گذرد. اما فراموش نمی‌کند هرآنچه بر تاریخ ما گذشته است. هر شبانه روز می توان طرحی نو درانداخت و راهی نو ساخت. راهی برای فردایی پربار و پرافتخاربرای ایران عزیزمان.

در مقاطع حساس تاریخ همواره نشان دادیم که این مردم هستند که حماسه آفرینی می کنند. اکنون نیز یکی از همان زمان‌ها است. تا همگی مسئولانه به پا خیزیم و سهم خود را در پیشرفت کشور ادا کنیم. و در زمانه جدید انتخابات یکی از جلوه های مردم سالاری دینی است که تبلور آن را در این چهل سال دیده ایم. و مردم با انتخاب خود سرنوشت کشور را برای چهار سال مشخص می کنند. با توجه به تکثر جامعه ایرانی و تنوع آن از نظر فرهنگی، قومی و مذهبی و جایگاهی که اصحاب فرهنگ و هنر بخصوص پیشکسوتان این حوزه در بین مردم فهیم ایران دارند، موسسه هنرمندان پیشکسوت به نمایندگی از همه دلدادگان فرهنگ غنی ایران، همه مردم را دعوت به مشارکت در انتخابات ۲۸ خرداد می نماید.

مردم فهیم ایران با حضور خود در پای صندوق های رای بار دیگر برگ زرین دیگری از تاریخ این مرز وبوم را ورق زدند.

اهالی رسانه اعم از خبرنگاران،‌ عکاسان، دبیران،‌سردبیران و مدیران عامل خبرگزاری ها و مدیران مسئول مطبوعات و سایر رسانه های کشور نیز علاوه بر اینکه از هفته ها و ماههای گذشته کار انتشار و اطلاع رسانی اخبار سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ( ۶ حوزه انتخابیه تهران، تفرش، کبودرآهنگ، گچساران، آستانه اشرفیه و میانه) و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری (۴ حوزه تهران، قم، خراسان رضوی و مازندران) و شورای شهر را با جدیدت هرچه تمام تر بر عهده داشتند امروز نیز از نخستین ساعات بامداد آغاز رای گیری حتی پیش از آغاز آن با حضور فعال در حوزه های اخذ رای در تهران و سراسر کشور همگان با دیگر اقشار مردم علاوه بر حضور خود در انتخابات ، این رویداد بزرگ سیاسی و ملی را پوشش خبری و تصویری دادند.

در کنار خبرنگاران و اهالی رسانه داخلی، ۵۰۰ خبرنگار خارجی از ۲۲۶ رسانه بین‌المللی از ۵ قاره جهان، انتخابات ۱۴۰۰ ایران را پوشش دادند. این در حالی است که علی رغم وجود محدودیت سفر ناشی از کرونا بیش از ۵۰۰ خبرنگارِ از ۲۲۶ رسانه خارجی سیزدهمین انتخابات ۱۴۰۰ کشورمان را پوشش دادند. این رسانه ها از ۳۹ کشور جهان بوده و هماهنگی لازم برای ورود و فعالیت خبری آنان توسط معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فراهم شده بود.

از این تعداد ۳۳۶ خبرنگار خارجی مقیم تهران بوده و همچنین برای بیش از ۱۶۰ خبرنگار خارجی روادید مطبوعاتی صادر شده است. همچنین ۱۶۰ خبرنگار و عوامل خبریِ که طی روزهای اخیر وارد کشور شده از ۸۳رسانه از ۲۰ کشور جهان می باشند که درمیان آنان ۳۷ رسانه تلویزیونی، ۲۷ روزنامه، ۸ خبرگزاری، ۶ رسانه رادیویی و ۵ مجله و سایت خبری بودند.

خبرنگارانی خارجی که پوشش انتخابات ۱۴۰۰ کشورمان را عهده دار بودند از آمریکا، انگلستان، ایتالیا، بحرین، بلژیک، ترکیه، نروژ، سوئد و دانمارک، چین، روسیه، ژاپن، سوئیس، فرانسه، آلمان، اتریش، اسپانیا، استرالیا، هلند، قطر، کره جنوبی، کره شمالی، کانادا، کلمبیا، کویت، لبنان، لوکرامبورگیمن، پاکستان، نیجریه، آذربایجان، افغانستان، ارمنستان، قرقیزستان، عراق، عمان، امارات فلسطین،سوریه، و... هستند.

ژاپن با ۲۵ خبرنگار و پس از آن فرانسه، قطر، ایتالیا و آمریکا، به‌ترتیب با ۲۴، ۱۸، ۱۵ و ۱۲ خبرنگار، دارای بیشترین خبرنگاران و عوامل خبری حاضر در این انتخابات بودند.

انتخابات ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ در یک نگاه

 سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ( ۶ حوزه انتخابیه تهران، تفرش، کبودرآهنگ، گچساران، آستانه اشرفیه و میانه) و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری (۴ حوزه تهران، قم، خراسان رضوی و مازندران) امروز (جمعه ۲۸ خرداد) و شورای شهر کشور در حال برگزاری است.

این رویداد از نخستین دقایق برگزاری با استقبال و مشارکت مردم مواجه و صف طویل رای‌دهندگان در بسیاری از شعب اخذ رای تشکیل شده و همچنان ادامه دارد.

طبق اعلام ستاد انتخابات کشور شمار افراد واجد شرایط در این انتخابات ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر است که از این تعداد، یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر رای اولی هستند.

زمان آغاز فرایند انتخابات از ساعت ۷ صبح جمعه آغاز شده و تا ساعت ۲۴ با دوبار تمدید در آخرین بار تا ساعت ۲۴ تمدید شد.

پیش بینی می شود زمان اخذ رای در کلانشهرهایی مانند تهران،‌ مشهد، شیراز،‌ اصفهان و... تا ساعت ۲ بامداد تمدید شود.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها