|
کدخبر: 178100

همتی: سیاست، بیش از حد بر اقتصاد حاکم شده است

عبدالناصر همتی گفت: هر اقدامی که در کشور انجام می‌شود باید در نهایت، منفعتی برای جیب مردم داشته باشد. اگر قرار است سیاست‌هایی اتخاذ و اقداماتی در دولت انجام شود که نهایت آن فقر مردم باشد، توفیق نیست.

سیاست همتی: سیاست، بیش از حد بر اقتصاد حاکم شده است

عبدالناصر همتی در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم خوزستان که چهارشنبه (۱۹ خردادماه) انجام شد، اظهار کرد: مشکل کشور ما این است که سیاست، بیش از حد بر اقتصاد حاکم شده است و مسائل اقتصادی ما تحت تاثیر نگاه سیاسی است؛ این نگاه به ویژه در استان‌ها موجب شده که نتوانیم از پتانسیل استان‌ها استفاده کنیم و ارتباط منطقی بین استان‌ها برای توسعه اقتصادی داشته باشیم. علت این مساله این است که نگرش اقتصادی در بین مسئولان کم است.

وی افزود: در دنیا، سیاست را در خدمت اقتصاد قرار داده‌اند و بر مبنای طراحی‌های اقتصاد، برای بهبود زندگی مردم اقدام می‌کنند. هر اقدامی که در کشور انجام می‌شود باید در نهایت، منفعتی برای جیب مردم داشته باشد. اگر قرار است سیاست‌هایی اتخاذ و اقداماتی در دولت انجام شود که نهایت آن فقر مردم باشد، توفیق نیست.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: منظور مردم از رای دادن به رئیس‌جمهور نیز این نیست که رئیس جمهور اقداماتی انجام دهد که مردم که رای دادند از نظر اقتصادی فقیرتر و از نظر اجتماعی و سیاسی محدودتر شوند. چنین چیزی مطلوب مردم نیست و باید در کشور تجدید نظر شود.

همتی بیان کرد: علت ورود من به صحنه انتخابات، تخصص اقتصادی خودم بوده است. در طول ۴۰ سال گذشته تمام مسائل اقتصادی را زیر نظر داشتم و بنگاه‌های بزرگی را که آخرین آن‌ها بانک مرکزی بوده اداره کردم. به مسائل بین‌المللی و تنگناهای بین‌المللی اشراف دارم و اطلاعات کاملی از شاخص‌های اقتصادی دارم و از گیرهای کشور اطلاع دارم و می‌دانم اکنون گیرها در کجا است.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم اگر ورود بنده بتواند به اصلاح ریل‌گذاری اقتصادی کمک کند و برای اینکه آخرین فرصت باقیمانده برای اصلاح اقتصادی را از دست ندهیم وارد صحنه شدم.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: من می خواهم تنها چهار سال رئیس جمهور شوم زیرا بسیاری از رئیس جمهورها در چهار سال نخست، برای انجام اصلاحات اقتصادی و قرار دادن کشور در مسیر درست، به دلیل محافظه‌کاری برای رای‌آوری در مرحله دوم، نمی‌توانند اقدامات اساسی انجام دهند.

همتی بیان کرد: در استان‌ها مشکل جدی داریم؛ یک راهبرد ملی برای توسعه اقتصادی استان‌ها نداریم. هر کدام از استان‌ها یک ویژگی قومی، فرهنگی، ویژگی‌های منابع و آب و هوایی، نزدیکی به دریا یا همسایگان دارند بنابراین چاره‌ای نداریم جز اینکه بتوانیم این کلکسیون مشکلات را که به دلیل نگاه متمرکز بر اداره کشور ایجاد شده را به تدریج از صحنه اقتصادی کشور برداریم.

وی بیان کرد: واقعیت این است زمانی که در تهران و شهرهای بزرگ متمرکز شویم عملا شهرهای دیگر به حاشیه تبدیل می‌شوند و می‌بینیم که به تدریج روستاها و شهرهای کوچک از سکنه خالی می‌شوند و جمعیت این روستاها و شهرها به حاشیه شهرهای بزرگ منتقل می‌شود که می‌بینید الان زندگی مردم در حاشیه شهرهای بزرگ چگونه اداره می‌شود.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اولویت نخست این است که تصمیمات اقتصادی بر تصمیمات سیاسی در استان‌ها حاکم باشد. برای این کار باید نگاه سیاسی به استان‌ها را برداریم و به آن‌ها نگاه اقتصادی داشته باشیم. زمانی که نگاه سیاسی داشته باشیم مسائل را امنیتی می‌بینیم که یکی از معضلات کشور ما به خصوص در استان‌ها این است که مرکز به استان‌ها نگاه سیاسی دارد و طبیعی است که راه حل‌ها بیشتر با دید امنیتی، متمرکز و بر مبنای تصمیمات در مرکز قرار می‌گیرد.

وی افزود: لازمه توسعه استان‌ها این است که در راهبرد کلان، ویژگی هر استان مورد توجه قرار بگیرد. در این راستا برنامه‌ من این است که هر سه ماه یک بار جلسه‌ای با نخبگان استان، جوانان و افراد تعیین‌کننده در روند سیاسی، اجتماعی و اقتصادی استان داشته باشم و به تدریج و به صورت جدی روند توسعه استان را زیر نظر بگیریم.

همتی بیان کرد: استان‌های کشور پتانسیل قوی برای پیشرفت دارند و باید مشکلات هر استان از جمله بیکاری جوانان ریشه‌یابی شود. من از مشکلات هر استان اطلاع دارم و از ویژگی‌ها و موانع خوزستان مطلع هستم و می‌دانم چه کسانی دارند جلوی پیشرفت استان را می‌گیرند؛ ما نباید اجازه دهیم یک عده با باندهایی در تهران بتوانند از مرکز، استان‌ها را اداره کنند. استان‌ها باید توسط مردم و نخبگان همان استان و بر مبنای شایسته‌سالاری اداره شوند.

همتی ادامه داد: مسائل قومی، فرهنگی و مذهبی یک استان نباید مانع ایفای نقش افراد شایسته در اداره آن استان شود. زمانی که در یک استان، افراد نخبه و توانا وجود دارد و مردم به آن‌ها اعتماد دارند، معنا ندارد که بخواهیم از جای دیگر افرادی برای اداره استان بفرستیم یا مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن‌ها را پیگیری کنند بنابراین اولین اقدام من در مورد استان‌ها در این زمینه خواهد بود.

وی بیان کرد: باید بر مبنای یک راهبرد کلی، توسعه متوازن استان‌ها انجام شود. اکنون در تمام استان‌ها به ویژه استان‌های مرزی مشکلات جدی داریم. در استان‌های مرزی و هر چقدر از مرکز دور می‌شویم، میزان توسعه‌یافتگی کاهش پیدا می‌کند و میزان توسعه‌نیافتگی تشدید می‌شود که این مساله باید با آمایش سرزمین و ویژگی‌های هر استان از جمله خوزستان اصلاح شود.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به موضوع گردشگری گفت: با توجه به چهار فصل بودن کشور، هر یک از استان‌ها قابلیت‌های جذب توریست دارند. سیاست جذب توریست در کشور ما ناکارآمد است.

همتی با اشاره به تاثیر افزایش نرخ ارز در جذب گردشگر، گفت: دیدن طبیعت و آثار تاریخی برای بسیاری از گردشگران جذاب است بنابراین اولویت اول ما واکسیناسیون سریع، عمومی و عادلانه و سپس جذب توریست به عنوان یکی از محورهای توسعه استان‌ها است.

وی بیان کرد: برای جذب توریست باید ساده‌سازی کنیم و سختگیری‌ها کاهش یابد زیرا هر توریستی که وارد هر استان می‌شود برای آن استان اشتغال ایجاد می‌کند و موجب رفاه، آرامش و اشتغال استان و شهر می‌شود. اکنون در بسیاری از استان‌ها فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش بوم‌گردی با هزینه بسیار کمی در حال توسعه است که می‌توانیم سیستم مالی و بانکی را در خدمت توسعه این مراکز در استان‌ها قرار دهیم.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به علل بیکاری جوانان، عنوان کرد: خوزستان ویژگی و مسائل خاص خود را دارد اما تقریبا بیکاری مساله مشترک همه استان‌های کشور است؛ بخشی از این مساله به دلیل راهبرد ما در نگاه سیاسی و امنیتی به استان‌ها است بنابراین اگر نگاه ما بر مبنای تمرکز زدایی و بردن تصمیمات و پیشرفت‌ها در داخل استان باشد می‌تواند به توجه بیشتر به مسائل اقتصادی استان کمک کند.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر