|
کدخبر: 177311

قاضی زاده: چرا مردم اصلا یارانه می خواهند!

یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نحوه توزیع یارانه در کشور اشکال اساسی دارد، برنامه دولت خود در زمینه توزیع یارانه را تشریح کرد.

سیاست  قاضی زاده: چرا مردم اصلا یارانه می خواهند!

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به سؤالی درباره برنامه دولت خود برای پرداخت یارانه ها گفت: در داستان یارانه از زوایای مختلفی می توان به مسئله نگاه کرد. اجازه می خواهم موضوعی را توضیح دهم و آن اینکه چرا مردم اصلا یارانه می خواهند.

وی افزود: یارانه وقتی مورد نیاز است و دولت باید آن را بپردازد که شکاف طبقاتی باشد. وقتی قدرت خرید در یک جامعه فاصله زیادی گرفته باشد، مانند کشور ما می شود که بنا به گزارش هایی بر اساس نسبت درآمد دهک بالاتر به پایین حدود ۱۵.۵ برابر است. البته خود آن دهک بالا را باز تبدیل به صدکی بکنیم تا صد برابر بعضا ذکر می کنند.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: وقتی شکاف طبقاتی زیاد می شود، وقتی اقتصاد توزیعش ناعادلانه است، وقتی ساختارها استضعاف‌گر است و شکاف بین طبقات مختلف اجتماعی و میان مناطق مختلف کشور داریم، مجبوریم جبران کنیم. منتها نحوه توزیع یارانه در کشور ما یک اشکال اساسی دارد. چون برمبنای تعدیل قیمت ها، تولید پول می کند و یارانه را توزیع می کند. یعنی به عبارت بهتر گرانی خلق می کند و هزینه ها را بالا می برد. هزینه های عمومی را از این محل یک منابعی ایجاد می کند و بعد توزیع می کند.

وی افزود: من مخالف هدفمند کردن یارانه های پنهان عجیب و غریب نیستم. یعنی ما چند ده برابر یارانه مستقیمی که می دهیم الان یارانه پنهان می دهیم. هر چقدر ارزش پول ملی کاهش پیدا می کند این شکاف هم افزایش پیدا می کند. زمانی مثلا در گاز ۶۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان می دادیم الان تا دو برابر عنوان می کنند که ما یارانه پنهان می دهیم. ما باید قله ها را بتراشیم و دره ها را پر کنیم.

این کاندیدای ریاست جمهوری یادآور شد: ما در برنامه های خود یک نظام جامعی را با عنوان نظام جامع بیمه، مالیات و حمایت طراحی کردیم، این سامانه جامع برای تک تک خانوارهای ایرانی شناسنامه ای در نظر می گیرد. خلاصه اش این است که مردم به سه گروه تقسیم می شوند؛ آنهایی که درآمدشان بیش از هزینه هایشان هست، آنهایی که درآمدشان کمتر از هزینه هایشان است، هزینه های واقعی و آنهایی که سر به سر است.

وی ادامه داد: نظامی که ما طراحی می کنیم یک نظام هوشمند است مجموعه خدمات یارانه ، خدمات بیمه و حمایت همه وصل می شود به این سامانه و متناسب با درآمد می شود. ماهیت مالیات را هم می بریم بر مالیات بر کل درآمد به اضافه مصرف، این طرف هم شکاف هزینه درآمد را به صورت سالانه و هوشمند با آن برخورد می کنیم. چون ممکن است بنده به عنوان یک پزشک الان خدمت شما هستم یک جراح هستم، فردا خدایی نکرده از کار افتاده شوم یا یک تصادفی بکنم آیا چون یک پزشک جراح بودم قبلا و مالیات می دادم و یارانه دریافت نمی کردم امروز نیاز دارم یا خیر؟

قاضی‌ زاده هاشمی اضافه کرد: شما ممکن است پدر و مادر سالمند داشته باشید دولت باید هزینه هایشان را به شما کمک بکند و یا اینکه فرزند معلول داشته باشید دولت باید به شما کمک کند. یا خدایی نکرده آدم یک بیماری سرطانی می گیرد نیاز به کمک پیدا می کند. در این صورت هزینه افراد تغییر پیدا می کند درآمدهایشان تغییر می کند.

وی همچنین گفت: امسال کروناست بیش از ۶۰ درصد مشاغل که به یک ترتیبی مشاغل روزمره محسوب می شوند، درآمدهایشان تغییر می کند، بنابراین در شرایط خاص کرونا چون مضرب مالیاتی سال گذشته مردم A ریال بوده امسال ما باید ضرب در یک عددی بکنیم دوباره از آنها بگیریم؟ کاری که الان نظام مالیاتی کشور انجام می دهد. نوع بهره مندی از یارانه الان همین است. بنابراین بر اساس نیاز خانوار در زمان معین که به صورت سالانه است یارانه هوشمند پرداخت می شود.

قاضی زاده هاشمی درباره یارانه هوشمند نیز اظهارکرد: سامانه مرکزی سازمان مالیاتی کشور موید همه سامانه های دیگر است یعنی همه سامانه ها به این وصل می شوند. که شامل وزارت بهداشت و درمان سامانه سلامت الکترونیک، سامانه های بانک ها و تراکنش های مالی سامانه خرید ها و آن صندوق پایانه فروش می شود.

وی درباره مقاومت ها در این زمینه اضافه کرد: اینکه روشن است. چون پایه دولت "سلام" شفافیت است آن هم شفافیت همه جانبه. در این نظام حتی شما اگر نظام شفاف درست نکنید، اینکه ما انتظار داشته باشیم می توانیم نقطه زنی کنیم بی معنی است. الان در قضیه دارو و مصرف آن یک مشکل داریم، جالب است بدانید که دهک ثروتمند جامعه مصرف بیشتری حتی در دارو نسبت به دهک فقیرتر دارد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: نقطه زنی یعنی اینکه من بدانم چه کسی دیابت دارد این دیابتش انسولین نیاز دارد به او انسولین برسانم و پوشش ریسک بدهم.برای اینکه هزینه دریافت انسولین را به آن شخص بدهم. یعنی آن کد تامین اجتماعی که دارد نزد من دولت مشخص است، من یارانه دریافت داروی انسولینش را روی دفترچه خودش به او می دهم، نه شخص دیگری. این یک نظام جامع اطلاعاتی کامل می خواهد که باید این محقق بشود.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر