|
کدخبر: 162778

ظریف: کمتر نکته جدیدی از سند ۲۵ ساله بازگو شد / نامزد ریاست جمهوری نیستم

وزیر امور خارجه ضمن تاکید بر این که هیچ کس او را به امضای قرارداد همکاری ۲۵ ساله ایران و چین مجبور نکرده است، تصریح کرد: اگر برجام و FATF نباشد، قرارداد میان ایران و چین معنا نخواهد داشت. نگرش من این است که اصالتا باید با چین رابطه داشت، کما اینکه اصالتا باید با غرب رابطه داشت.

سیاست ظریف: کمتر نکته جدیدی از سند ۲۵ ساله بازگو شد / نامزد ریاست جمهوری نیستم

شب گذشته محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه در یک کنفرانس مجازی به ارائه توضیحاتی جنجالی و کم‌سابقه درباره سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، برجام ، انتخابات و علی لاریجانی پرداخت و البته به تولیدکنندگان سریال گاندو تاخت.

یکی از کنفرانس های مجازی شب گذشته شاهد اتفاقی نادر در عرصه سیاسی ایران بود؛ به نحوی که برای اولین بار دو نفر از وزرای کابینه یعنی محمد جواد آذری جهرمی ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه به همراه چند تن از معاونان و مشاوران وزیر خارجه به سوالات فعالان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی درباره موضوعات مختلف پاسخ دادند.

در گفت و گوی دیشب افراد سرشناسی چون فرید مدرسی، فعال رسانه ای اصلاح طلب، شهاب مرادی، فعال مذهبی، سید محمود رضوی، تهیه کننده سینما، یاسر جبرائیلی، فعال رسانه ای اصولگرا، حسین رضازاده، نماینده فعلی مجلس، محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس، سید حسن آقا میری، فعال رسانه ای، مسعود بهنود، روزنامه نگار و جمعی دیگر از چهره سرنشناس عرصه رسانه شرکت کردند.

البته در این نشست با وجود آن که قرار بود به نقاط مبهم قرارداد ایران و چین پرداخته شود، کمتر نکته جدیدی درباره این قرارداد برای فعالان رسانه ای و افکار عمومی مطرح شد و بیش از همه به موضوعاتی مانند برجام، ارتباط ایران با اروپا و آمریکا، انتخابات ریاست جمهوری، سریال گاندو و بحث فیلترینگ پرداخته شد و مسئولان وزارت خارجه روی این نکته دست گذاشتند که به دلیل مصالح ملی و البته ملاحظات طرف چینی نمی توانند جزئیات بیشتری از این قرارداد ارائه کنند.

به شرق نگاه نمی کنم

وزیر امور خارجه کشورمان در این کنفرانس در پاسخ به سوال رضازاده، نماینده مجلس که پرسید «بهتر نبود از سال ۹۲ روی شرق سرمایه گذاری می کردید» عنوان کرد: من نه به نگاه به شرق اعتقاد دارم و نه نگاه به غرب. معتقدم نگاه ما در سیاست خارجی باید تعاملی و متناسب با همه دنیا باشد. این چینی ها بودند که از سال ۹۲ که ما به سر کار آمدیم و درخواست رابطه استراتژیک کردیم، تا سال ۹۴ به ما پاسخ ندادند، چون شرایط قطعنامه های قبلی زمینه را برایشان فراهم نمی کرد.

وی افزود: روسیه تا تیر ۹۴ هیچ دعوت رسمی از شهید بزرگوار سردار سلیمانی برای سفر به روسیه نکرد. اولین دعوت از شهید سلیمانی مربوط به مرداد ۹۴، یعنی چند روز پس از انعقاد برجام است. این یعنی همانقدر برجام برای حل مشکل غرب بود که برای حل مشکل شرق بود.

به عقب برگردم باز همین تصمیم ها را می گیریم

ظریف در ادامه تاکید کرد: سیاست خارجی ایران در طول تاریخ شاکله نگاه به شرق نداشته است و باید در مورد آن کار کرد. اگر امروز به سال ۹۲ بر می گشتم، عین همین کار را انجام می دادم و حتما سعی می کردم برجام را به نتیجه برسانم.

نامزد ریاست جمهوری نیستم

وزیر امور خارجه همچنین در این نشست درباره آخرین موضعش برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری گفت: آخرین موضع من با اولین موضع من هیچ تفاوتی ندارد. بنده نامزد نیستم. اگر دوستان گاندوساز اجازه دهند همین کار فعلی مان را انجام دهیم، مخلصشان هم هستیم.

وقت ندارم از گاندوسازان شکایت کنم

وی البته در پاسخ به این سوال که چرا از گاندوسازان شکایت نکردید، گفت: این سریال سراسر تهمت و افتراست، ولی به اندازه کافی گرفتاری داریم که در کاری که می دانیم نتیجه ای ندارد، وارد شویم. نمی خواهم خودم را بیش از این گرفتار کنم.

عضو ستاد و کمیپین انتخاباتی هیچ کسی نیستم

ظریف در ادامه تاکید کرد: من عضو ستاد و کمپین انتخاباتی هیچ کس نمی‌شوم، نه آقای لاریجانی و نه هیچ کس دیگر. تا به حال در مراسم سیاسی کسی شرکت نکرده‌ام. فقط یکبار که اقای روحانی به شهر ما آمده بود، آن هم چون شهر خودمان بود، شرکت کردم. البته برای این موضوع از روز قبلش مرخصی گرفته بودم و حتی هزینه محافظانم‌ را هم دادم. البته اگر امروز بود در این مراسم هم شرکت نمی‌کردم.

درباره «بدبختی های من» یک فیلم بسازید

در این میان اما پس از انتقاد محمدجواد ظریف به سریال گاندو، سید محمود رضوی، تهیه‌کننده سینما که از او پرسید «چرا علی رغم تولید فیلم و سریال توسط ارگان‌های مختلف در مجموعه دولت تا این حد دولتمردان روی این سریال حساس‌اند، در حالیکه این هم یک سریال مثل سایر سریال‌هاست.» پاسخ داد: شما که فیلمساز هستی و من خودم بخاطر فیلم «ماجرای نیمروز» آمدم و به فیلم شما جایزه دادم و خیلی هم خوشحال شدم، بیا یک فیلم درباره بدبختی‌های من در وزارت خارجه بساز تا ببینیم که چه کسی حاضر می‌شود پخش کند، آن هم فیلمی که حتی یک دروغ و اتهام هم نداشته باشد.

رضوی هم در پاسخ به وی با اعلام یک شرط از آمادگی برای ساخت فیلم از محمدجواد ظریف صحبت کرد و گفت: بعد از پایان دولت من در خدمت شما هستم اما به شرطی که اجازه بدهید مانند ماجرای نیمروز، حرف‌‌های تمام طرف‌ها را بشنوم و در نهایت چیزی که خودم می‌خواهم را بسازم.

به مزخرفات شبکه کفر بی بی سی استناد نکنید

در این نشست همچنین یاسر جبرائیلی، فعال رسانه ای اصولگرا گریزی به فیلم منتشرشده از گفت و گوی ظریف یا البرادعی، رئیس وقت آژانس انرژی اتمی در سال ۹۴ درباره این که اگر برجام به نتیجه نرسد، اصلاح طلبان در انتخابات مجلس شکست خواهند خورد، زد.

ظریف هم در واکنش به این اقدام جبرائیلی گفت: من مسلمان به شما می گویم، اما شما به بی بی سی استناد می کنید. من از خودم برای کشور هزینه می کنم. مستندات شما درباره صحبت های من با البرادعی شبکه کفر بی بی سی است. من مسلمان به شما می گویم به البرادعی چه گفتم. او می خواست ما با آژانس همراهی بیشتری بکنیم. من گفتم من بخاطر حرف زدن با شما حیثیتم را در کشورم از دست داده ام. شما می خواهید همراهی بیشتری بکنم؟

وی ادامه داد: بی بی سی مزخرفی را پخش کرده. من در شبکه های خارجی گفتم مردم ایران به برخورد با غرب رای داده اند. یک تکه را کریمی قدوسی در صفحه اش گذاشته و شما به آن استناد می کنید. همانطور که خبرگزاری فارس صحبت های من در دانشگاه تهران را تیکه کرد. سخنرانی من در دانشگاه تهران دو ساعت بود مردم هم شنیدند. شما آن زمان معاون خبرگزاری فارس بودید.

جبرائیلی در این لحظه اظهار داشت که «آقا که به ما نگفتند تور دفاعی بگذارید. به شما گفتند.» ظریف هم در پاسخ به او گفت: بله آقا به ما گفتند، چون ایشان هم همان را شنیدند که خبرگزاری فارس به دروغ از من پخش کرده بود.

حضور لاریجانی پیشنهاد من بود

در این میان اما شاید کمترین موضوعی که در کنفرانس مجازی شب گذشته به آن پرداخته شد، موضوع قرارداد همکاری میان ایران و چین بود؛ ظریف در صحبت‌های خود با این قرارداد با تاکید بر این که اگر برجام و FATF نباشد، قرارداد میان ایران و چین معنا نخواهد داشت، اظهار داشت: همین الان هم مشکلاتی که درباره FATF داریم مانع همکاری ما با روسیه و چین می شود. حتی اگر‌ نگاه به شرق داشته باشیم تحریم و FATF مانع هستند. نگاه به شرق زمانی که خود چین نگاهش به غرب است معنا ندارد.

وی درباره حضور علی لاریجانی در مذاکرات میان ایران و چین نیز توضیح داد: پیشنهاد این که آقای لاریجانی نماینده ایران برای مذاکره با چین باشد، از سوی بنده به دفتر مقام معظم رهبری ارائه شد. اینکه چینی‌ها لاریجانی را برای تفاهم ایران و چین پیشنهاد کرده باشند، دون شأن کشور است و صحیح نیست.

وزیر امور خارجه در ادامه تاکید کرد: حضور لاریجانی در این تفاهم‌نامه پیشنهاد من بود. صادقانه می‌گویم هیچ فشاری بر وزارت خارجه نبوده که این توافق را امضا کنید، نگرش من این است که اصالتا باید با چین رابطه داشت، کما اینکه اصالتا باید با غرب رابطه داشت.

برجام را مطابق منویات رهبری باید زنده کنیم

وزیر امور خارجه در این کنفرانس بار دیگر از برجام دفاع کرد و گفت: اگر امروز به سال۹۲ برمی‌گشتم، عین همین کار را انجام می‌دادم. حتما سعی می‌کردم برجام را به نتیجه برسانم. امروز هم تمام سعی من این است که بر اساس منویات رهبری برجام را زنده کنیم تا مردم یک روز بیشتر تحت تحریم نباشند.

ظریف همچنین در پاسخ به سوالی درباره این که نظر او درباره پیشنهاد اخیر دولت بایدن در مورد این که آمریکا حاضر است همگام با ایران به تعهدات برجامی بازگردد، گفت: آمریکا در ابتدا باید قدم های اول را بردارد همان طوری که رهبری بیان کرده اند، ‌پیشنهادی که آمریکا داده به هیچ وجه قابل قبول نیست. آمریکایی ها نمی توانند چهار سال تاریخ ایران را پاک کنند.

وی ادامه داد: من روز گذشته توئیتی نوشتم که بر اساس آن به توئیت سال ۲۰۱۹ آقای بایدن اشاره کردم که نوشته بود باعث تاسف است که وزارت خارجه آمریکا از ایران درخواست می کند که به قراردادی برگردد که ترامپ از آن خارج شده است، ‌این موضوع امروز هم در مورد بایدن صادق است ،‌ چون آمریکا کاری نکرده که ترامپ نکرده باشد و بایدن همان سیاست ها و فشارها را نسبت به ایران دارد.

ظریف در ادامه تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب صراحتا اعلام کرده اند ‌اگر آمریکا به برجام برگردد و به تعهداتش عمل کند ما هم به این معاهده باز می گردیم البته ما باید راستی آزمایی انجام دهیم و این راستی آزمایی باید هر چه سریعتر انجام شود، ‌ما با مجلس در تماس هستیم و مر قانون کشور را راعایت خواهیم کرد.

خون کنگره آمریکا از خون مجلس ما پررنگ تر نیست

وزیر امور خارجه در پایان تصریح کرد: هم اکنون قانون مجلس، ‌قانون کشور است و چه ما دوست داشته باشیم یا نه داشته باشیم،‌ موظف به اجرای آن هستیم همان طور که بایدن خود را متعهد می داند که قانون کنگره را اجرایی کند ،‌ نه خون کنگره آمریکا از خون مجلس ما پررنگ تر است و نه بایدن از ما کم قدرت تر است.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر