|
کدخبر: 160318

کاندیداتوری رئیسی به مصلحت او نیست

قوامی گفت: کار درستی نیست که برخی بخواهند رهبری را به وادار به مداخله در این زمینه (کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری رئیسی) کنند. این کار قطعا تبعات داخلی و خارجی دارد.

سیاست کاندیداتوری رئیسی به مصلحت او نیست

قوامی گفت: کار درستی نیست که برخی بخواهند رهبری را به وادار به مداخله در این زمینه (کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری رئیسی) کنند. این کار قطعا تبعات داخلی و خارجی دارد.

هر چه به انتخابات نزدیک می‌شویم، بازی‌های سیاسی جدی‌تر می‌شود. هیچ خبر سیاسی این روزها صرفا یک خبر نیست و عموما پر از نشانه‌هایی است که دریافتن آن به درک بازی‌های پشت پرده کمک می‌کند. یکی از این اخبار بالا رفتن احتمال عدم کاندیداتوری رئیسی است که از سوی تیم قالیباف در رسانه‌های مختلف مطرح می‌شود. هم‌زمان با آن شاهدیم که برخی رسانه‌های اصولگرا مثل نامه‌نیوز که سایت نزدیک به مصطفی پورمحمدی است، طی گزارش‌ها و گفت‌وگوهایی به مخاطلب القا می‌کند که اکثر اصولگرایان و چهره‌های شاخص و تاثیرگذارشان خواهان کاندیداتوری رئیسی هستند. در عین حال برخی از اعضای خبرگان درخواست برگزاری جلسه با رئیسی داده و عده‌ای هم در مجلس برای ورود او امضا جمع می‌کنند.

بر اساس شنیده‌ها، حامیان کاندیداتوری رئیسی در تلاش هستند تا با بزرگ و پررنگ کردن درخواست‌ها از رئیسی، موانع کاندیداتوری او که گویا منع رهبری است را از سر راه بردارند. خاطرمان هست که چندی قبل عباس سلیمی نمین گفته بود که برخی افراد که از مقام معظم رهبری حکم گرفته و در سمت‌های اجرایی قرار دارند، از کاندیداتوری در انتخابات پیش از استعفا منع شده‌اند!

ابراهیم رئیسی قطعا یکی از همین افراد است که هواردان او تصور می‌کنند اگر دعوت‌نامه‌ها کتبی و شفاهی از او افزوده شود، چیزی شبیه قاعده فقهی اجماع علما شکل گرفته و رهبری را مجاب می‌کند که نظر خود را تغییر داده و به رئیسی اذن کاندیداتوری بدهند! درست یا غلط این زمزمه‌ها را ما نمی‌دانیم اما فرید مدرسی فعال رسانه‌ای اصولگرا انگار می‌داند. او در صحفه توییتر خود نوشته است: «شنیده‌ام آقای ابراهیم رئیسی گفته: حکم ریاست قوه قضاییه از رهبر انقلاب دارم و باید فقط به قوه بپردازم و غیر آن کاری نمی‌کنم. از ایشان اذن و اجازه برای کاندیداتوری هم نخواهم گرفت و نمی‌آیم؛ جز اینکه دیگران از آقا بخواهند و خودشان به من اجازه نامزدی ریاست جمهوری دهند.»

حال باید منتظر ماند و دید که این ترفند به کار حامیان رئیسی می‌آید یا خیر. ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب اما این رویکرد اصولگرایان را عاقلانه نمی‌داند. او در گفت‌وگویی با «آزادی» گفت: « به نظر من این کار درستی نیست که برخی بخواهند رهبری را به وادار به مداخله در این زمینه کنند. این کار قطعا تبعات داخلی و خارجی دارد. اگر عقلای اصولگرا درست فکر کند نباید این کار را کرده و دنبال ایجاد اجماع برای دعوت از ریسی بروند چرا که او همین الان هم از رهبری حکم داشته، رئیس یک قوه و صرفا پاسخگوی به رهبری است اما اگر رئیسی جمهور شود، فردا باید پاسخگو همه ملت ایران باشد».

وی تاکید کرد: « اگر آقایان اصولگرا درست فکر کنند خواهند دید که کاندیداتوری رئیسی به خصوص در شرایط فعلی که دو نفر هم از سپاه آمده‌اند، اصلا به صلاح نیست». قوامی درباره شانس موفقیت رئیسی در صورت کاندیداتوری نیز گفت: «من و آقای رئیسی در ستاد اجرایی فرمان امام سال‌ها کار کردیم و همکار بودیم. در دستگاه قضایی نیز سال‌ها از نزدیک با هم رفاقت و دوستی داشتیم. به نظر من مصلحت نیست که او اکنون وارد انتخابات شود. او رئیس یک قوه که همه بگیر و ببندها را در دست دارد پس چه ضرورتی دارد که بخواهد رئیس جمهور شود آن هم وقتی که خیلی کار اجرایی نداشته است!»

وی ادامه داد: «ضمن اینکه یک بار هم در انتخابات شکست خورده است. به نظر نمی‌رسد که او این بار هم شانس چندانی داشته باشد مگر آنکه همه درب‌ها را بسته و کاندیداها را رد صلاحیت کنند و فقط چند نفر از جمله رئیسی بمانند. در این صورت شاید رای بیاورد».

 

منبع: آزادی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها