|
کدخبر: 292867

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

خداحافظی فاطمی امین با وزارت صمت

جلسه استیضاح رضا فاطمی امین با حضور ابراهیم رئیسی، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور احمد وحیدی، وزیر کشور برگزار شد. براساس گزارش خبرنگار پارلمانی گسترش نیوز فاطمی امین در مجلس نتوانست رای اعتماد نمایندگان را کسب نماید.

سیاست داخلی خداحافظی فاطمی امین با وزارت صمت

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه ۱۰ اردیبشهت ماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، ساعت ۸ و ۳ دقیقه و با حضور بیش از دو سوم نمایندگان آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

-بررسی تقاضای استیضاح وزیر محترم صنعت ، معدن و تجارت

آغاز جلسه علنی امروز

جلسه بررسی طرح استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم آغاز شد.

گفتنی است محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، وزیر صمت را در این جلسه همراهی می کنند.

نمایندگان موافق استیضاح وزیر صمت چه گفتند؟

رسولی‌نژاد: مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱، ۹۰۱ هزار خودرو بود اما آنچه که فروخته شده ۹۹۴ هزار دستگاه است که تنها نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۷ درصد افزایش داشته است. حال سوال این است که چگونه وعده داده می‌شود که قرار است آمار تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه می‌رسد. آقای فاطمی امین استاد وعده‌هاست.

موسوی لارگانی: یکی از خودروسازها دنبال فروختن قسطی خودرو هستند. کدام خودروساز قسطی می فروشد؟ آقای فاطمی امین! مگر نگفتید سال ۱۴۰۲ همه خودرو خواهند داشت؟ لیست بالایی از رانت ها را داریم.

الله‌وردی دهقانی: وضعیت فعلی خودروسازی سرمایه ملی را به هدر می دهد. ۷۰ درصد آلودگی های کلان شهر ها مربوط به خودرو ها است. وضعیت فعلی خودروسازی سرمایه ملی را به هدر می دهد. وزیر باید منافع ملی را در نظر بگیرد نه خودرو سازان.

روح الله حضرت پورطلاتپه: این استیضاح، استیضاح باندهای گردن کلفت بازار خودرو و استیضاح تولیدکنندگان تابوت های مرگ و استیضاح مصوبان وضع فعلی کشور است. مجلس مستقل شورای اسلامی نه گوش به فرمان دولت است نه بله قربان گوی آقایان و خانم ها و نه با نسبت خویشاوندی وزرا و مسئولیت کاری داریم و نه از فشارهای نسبت های خویشاوندان می ترسیم.

صدیف بدری: علیرغم ارائه برنامه ها و فرصت های داده شده به این وزارتخانه، وزارت صمت باعث رشد تورم و کنترل تولید شده است. آقای فاطمی امین در طول ۲۰ ماه گذشته بسیاری از فرصت ها را از دست داده است، استیضاح کنندگان در تابستان ۱۴۰۱ بنا به فرموده رئیس مجلس و نظر رئیس جمهور ۳ ماه به وی فرصت دادیم.

الهویردی دهقانی: وزیر در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است در حالی که باید وزیر صنعت باشد نه وزیر دو خودروساز. چرا ما از خودروسازان بیرون نمی آییم مگر دولت در خودروسازی چقدر سهم دارد. دولت باید سیاستگذار بوده و منافع ملی را در نظر بگیرد و خودروساز را به خودروسازان تبدیل کند.

زمانی که سیاهکلی از آمار مخالفت ۸۴ درصدی مردم از عملکرد وزیر صمت سخن گفت طرفداران وزیر با ۲ . ۲ کردن فضا را متشنج کردند.

سیاهکلی نماینده موافق استیضاح: اگر رشد هست، چرا رشد را در زندگی مردم نمیبینیم؟ هر یک درصد رشد ۱۰۰ هزار شغل ایجاد میکند، چطور با ۲۰۰ هزار شغل ایجاد شده شما ۵ درصد رشد داشته اید؟ اگر ۵۵۰ هزار شغل دیگر در سال جاری ایجاد بکنیم اشتغال ما می‌رسد به سال ۹۸.

 آقای وزیر میگویند ۱۳ درصد رشد تولید داشتم درحالی که ۳ درصد رشد داشتید. چرا آمار غلط را به رئیس جمهور میدهید که مقابل رهبر معظم انقلاب ارائه دهند؟

نمایندگان مخالف استیضاح وزیر صمت چه گفتند؟

میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس در مخالفت با استیضاح وزیر صمت گفت: ما را چه شده است که با دولت انقلابی این گونه برخورد می کنیم مگر ما نمایندگان آقای رئیسی را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دعوت نکردیم ما در یک کشتی نشسته ایم و با هم پیش می رویم. موفقیت دولت، موفقیت مجلس است، دو قطبی ایجاد نکنید.

نماینده مردم تبریز خطاب به  ناطقان این جلسه  یادآور شد که در مجلس هفتم  برای استیضاح وزیر دولت وقت که اصلاحاتی بود، آقای باهنر بیان داشت که ما نمی توانیم بیش از یک وزیر را استیضاح کنیم  با یک دولت اصلاحات اینگونه برخورد شد و اکنون با یک دولت انقلابی اینگونه رفتار می کنید.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: مگر آقای رئیسی خود با حمایت و دعوت ۲۲۰ نفر از نمایندگان  در صحنه انتخابات حاضر نشد؟ مگر ۱۸ میلیون نفر مردمی که به  آقای رئیسی رای دادند همان کسانی نیستند که مجلس انقلابی را تشکیل دادند. ما همه در یک کشتی نشسته ایم با هم پیش می رویم موفقیت دولت، موفقیت مجلس است و موفقیت مجلس موفقیت دولت است.این گونه تعارض و قطبی سازی ایجاد نکنیم. 

میر تاج الدینی با بیان اینکه استیضاح  وزیر صمت  باید در راستای  حل  مشکلات باشد بیان داشت: در اینجا استیضاح فاطمی امین چه مشکلی را حل می کند؟ وقتی وزیری را استیضاح می کنیم باید چند دلیل داشته باشد یا وزیر پاکدست نباشد و  خطایی از او سر زده شده است و یا کم کار باشد و یا شاخص های حوزه وزارت او  حاکی از این باشد که این وزیر مثبت نیست هر سه موضوع را مرور کنیم در خصوص شاخص ها آقای فاطمی امین به صراحت شاخص ها را  بیان کردند. 

وی اضافه کرد:همه شما حتی  استیضاح کنندگان قبول دارند که  وزیر ما آقای فاطمی امین شخصی پاکدست است و معاونینی هم که انتخاب کرده، همگی پاک دست هستند، با مافیای فساد در هر بخشی تا پای جان مقابله می‌کنند.

نماینده مردم تبریز  در مورد شایعه تحویل خوردو شاسی بلند به برخی از نمایندگان برای رای منفی به استیضاح وزیر صمت گفت: همه این را قبول دارند که این موضوع کذب است در خصوص این  شایعه انتظار داشتم که هیئت رئیسه و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بیانیه خود را در مجلس قرائت کند.

وی افزود: آنچه مورد تصدیق همه است نه کسی برای استیضاح  از دولت خودرویی داده است و نه کسی از مجلس  خودرو گرفته است.

نماینده مردم تبریز با اشاره به  عملکرد وزیر صمت بیان داشت:وزیر تا پایان  وقت اداری در دفتر کار خود مشغول به کار است و این نشان دهنده پرکار بودن وزیر صمت است.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه در مورد شاخص های عملکرد حوزه صنعت و معدن با اشاره به گزارش مرکز پژوهش ها  در این زمینه بیان داشت: تولید انواع سواری و وانت در ۱۱ ماه نسبت به مدت مشابه ۳۱ درصد افزایش داشته است، خودروهای کف پارکینگ از۲۸۰ هزار خوردو به  زیر هزار  خودرو  رسیده است و تولید اتوبوس در ۱۱ ماه ۱۴۰۱ به ۱۴۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: تولید پتروشیمی ۸ درصد، انواع لوازم خانگی ۳۷ درصد و انواع تراکتور ۳۷ درصد  افزایش پیدا کرده است.

میر تاج الدینی با اشاره به مشکلات  صنعت خودرو بیان داشت: تورم  در این حوزه وجود دارد  باید ریشه ها و مشکلات بیماری مزمن  خوردو را درمان کنیم  .اگر وزارت صمت در این قضیه دخیل باشد درصد سهم وزارت صمت  کمتر از بقیه است.

وی اضافه کرد:  آیا نوسانات ارزی در این تاثیر ندارد آیا تحریم ها  و خود تحریم ها در این تاثیری ندارد اولین تحریم های که در سال ۹۷ شروع شد مربوط به خودرو بود و قطعات خودرو  هم به موقع ارائه نشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان داشت: برخی نمایندگان بحث واردات خوردوی کارکرده را بری حل مشکلات صنعت خودرو ارائه کردند آیا کم کاری ما بود آیا کم کاری هیئت رئیسه بود که نتوانست هیئت عالی نظارت بر سیاستهای مجمع تشخیص مصلحت را قانع کند که امروز مشکلات حوزه خودرو  اینگونه نباشد.

وی افزود: انتظار من از استیضاح کنندگان این است  که راهکار ارائه کنند  این مشکلات وجو دارد  آیا شورای رقابت دخیل در این مسئله نیست حتی معاون اول دولت  هم به مصوبه شورای عالی رقابت، انتقاد می کند همه این مسائل در صنعت خودرو دخیل است.

میر تاج الدینی تصریح کرد: در این استیضاح بر اساس تشخیص و تعهد خود رای  دهید و  همدیگر را  به مسئله متهم نکنید  و تحت تاثیر فضا سازی رسانه ها قرار نگیریم و پایبند موازین اخلاقی باشیم.

میرتاج‌الدینی گفت: اگر قرار به استیضاح باشد، وزرای دیگری هستند. ما همه در یک کشتی نشستیم موفقیت مجلس، موفقیت دولت است. لذا دو قطبی سازی نکنیم. استیضاح باید برای حل مشکل باشد اینکه یا وزیر کم کار باشد، پاکدست نباشد.

این نماینده مجلس از بیانیه نمایندگان درباره واگذاری خودرو به نمایندگان خبر داد او خطاب به رسانه ملی گفت: رسانه ملی شما بازجو نیستید، بلکه خبرنگار هستید، اینکه شما با تک تک نمایندگان تماس بگیرید و بگویید شما خودرو دریافت کردید، اقدام مناسبی نیست.

میرمحمدی از جمله مدافعان وزیر صمت گفت: آمارهای صادرات خلاف واقع است. با فاطمی امین مشکل دارید اما با نظام که مشکل ندارید. چرا این اقدام را انجام می‌دهید؟ در حال حاضر رسانه‌های معاند این مورد را سوژه کردند، همکاران شما مصاحبه می‌کنید و همه اعم از مجلس و دولت را متهم به فساد می‌کنید. ما گفتیم بگویید کدام نماینده شاسی بلند دریافت کرده است؟ تغییرات مکرر در وزارت صمت که در دولت قبل هم صورت می‌گرفت منجر به این می‌شود که وقتی برای تدوین نباشد. حرف مخالفان درباره کیفیت خودرو درست است اما این آیا مربوط به دوره رییسی و تصدی فاطمی امین در وزارت صمت است؟ استیضاح حلال مشکلات وزارت صمت نیست.

پاسخ فاطمی‌امین به ادعای واگذاری خودرو به نمایندگان

سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت گفت:

 آقای بیگی بلند شوید و تنها یک خودرو که داده شده را نام ببرید. چرا رابطه دولت و مجلس را خراب می‌کنید. در چند روز گذشته هرجا می‌روم به من نگاه سنگین دارند. چرا با آبروی مردم بازی می‌کنید؟!به اعتماد عمومی و حیثیت مجلس ضربه خورد، فاطمی امین به فساد آلوده نشده است. ضدفسادترین دولت به چنین فسادی متهم می شود آیا این جنگ روانی نیست؟

ماجرا مربوط به سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ و قبل از تشکیل دولت است که رابطه‌ای بین یکی از واحدهای مجلس با یکی از شرکت‌های خودروساز خصوصی متخلف به وجود آمد. چرا کاری که مربوط به نیمه اول سال ۱۴۰۰ است به این استیضاح پیوند زده می‌شود؟ این خودروساز این روزها میلیاردها تومان در کانال‌های تلگرامی هزینه می‌کند تا دولت را بزند.

اگر سال‌های گذشته واردات خودرو متوقف نمی‌شد و میزان تولید کم نمی‌شد الان با این موضوعات درگیر نبودیم.صنعت خودرو مبتنی بر مونتاژ و واردات است به همین دلیل با تحریم‌ها میزان تولید خودرو کاهش پیدا می‌کند.

رئیس جمهور وارد مجلس شد

رئیس جمهور دقایقی قبل برای دفاع از سید رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور امروز ( یکشنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه) در جلسه استیضاح وزیر صمت ضمن تبریک روز جهانی کارگر گفت:

احساس کردم بعد از فرمایش رهبر انقلاب برای وحدت میان فوا، ممکن است برخی به نادرستی برداشت کنند که استیضاح وزیر جلوه اختلاف تلقی شود، لذا حضور پیدا کردم که بگویم تلقی بنده از سوال و استیضاح به معنای اختلاف نیست. لذا از استیضاح کنندگان و مجلس که دغدغه‌های مردم را پیگری می‌کنند تشکر می‌کنم.

وی افزود: از سال ۹۶ افراد زیادی در وزارت صمت تغییر کردند. با رأیی که مجلس به وزیر دادایشام وارد مجلس شدند، اگرچه فاطمی امین از بدنه وزارتخانه بود اما برای شروع کار حدود ۴ ماه طول کشید. البته دفعه قبل ۱۸۰ رأی وزیر را ثابت کرد اما این دفعه درباره مواردی با مجلس هم نظر هستیم ضمن اینکه همگی بر پاکدستی، ضدرانتخواری بودن و ضد فساد بودن فاطمی امین توافق داریم. به دلیل اینکه قیمت خودرو نسبت به سایر کالاها بیشتر است ممکن است مافیای در آن بیشتر شکل بگیرد. لذا روحیه ضدفساد فاطمی امین منجر به مبارزه او با فساد شده است.

رییسی با اشاره به عملکرد فاطمی امین تصریح کرد: بنده شما را به گزارش مرکز پژوهش‌ها و گزارش دولت در مورد عملکرد وزیر صمت ارجاع می‌دهم که همگی حاکی از رشد است. شاخص‌های نشان‌دهنده رشد در تولید هستند. اقدامی که در معدن و تولید صورت گرفته نسبت به دو دوره گذشته بهتر است. لذا به عنوان نماینده حتما این شاخص‌ها را مشاهده کنید. قبل از این کجا این حجم از تجارت در منطقه افزایش پیدا کرده است. لذا بحثی در رشد نیست. نکته دیگر وضعیت خودروسازی است. در این بخش باید کار شود و سوال این است که اقدامی برای واگذاری سهام صورت گرفته است. اینکه وزیر را فقط با خودرو مورد ارزیابی قرار دهیم، شایسته نیست کما اینکه معدن و تجارت هم هستند. لذا وضعیت خودرو از لحاظ کیفی و کمی مورد انتقاد است. لذا مشکلاتی در این صنعت وجود دارد اما اقداماتی برای افزایش کیفیت برداشته شده و گزارش‌هایی در این مز.د ارائه شده که اتفاقاً نقطه توافق مجلس و دولت است.

وی درباره مافیای خودرو اظهار کرد: مافیای خودرویی که در دولت وجود داشتند، شناسایی شده و پرونده تنها در جریان است. بنده اگر به جایی برسم که ببینم فساد، ناتوانی، ناکارآمدی وجود دارد بسیار زود ورود پیدا کرده و برخورد می‌کنیم. کما اینکه درباره کم‌کاری در حوزه واگذاری خودرو و رود پیدا کردم. لذا برخورد با مافیا هر کجا که باشد، صورت می‌گیرد. وضعیتی که در قیمت‌گذاری افراد سودجو ایجاد کردند، دولت بسیار حساس است و به دنبال حل آن است.

رییسی خاطرنشان کرد: وزیر مسئولیت دارد اما اقداماتی دارد که باید به آنها توجه شود. کما اینکه واگذاری به مادران دارای دو فرزند صورت گرفت. بخش‌های مختلف اعم از شورای رقابت و مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره خودرو تصممی می‌گیرند اما از وزیر سوال می‌شود. پیام حضور بنده پیامی برای رفع مشکلات است. خط قرمز دولت فساد و رانت خواری است یک ساعت در دولت کسئله فساد و رانت قابل پذیرش نیست و نمی‌توانیم از آن بگذریم.

وی درباره بازگشایی وزارت بازرگانی گفت: در جلسه دولت قرار شد سازمان بازرگانی که داخلی است شکل بگیرد لذا با وزارت بازرگانی موافقت کردیم. طی سفر به خوزستان احساس کردم برخی مدیران باید تغییر کنند لذا این اتفاق افتاد چراکه هیچ ناکارآمدی قابل توجیه نیست.

رییسی در پایان یادآور شد: در وزارت صمت ضعف وجود دارد اما آن را بدی در کنار قوت‌ها گذاشت. نکته پایانی اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در حرم امام رضا علیه السلام است که ایشان به تعقل تأکید کردند و دولت نگاه تعقلی را مدنظر قرار داده است. در مورد وزارتخانه‌هایی که سرپرست دارند به دنبال معرفی وزیری مناسب هستیم. نکته پایانی اینکه وزیر ضمن در میانه راه است.

اظهارات فاطمی امین در دفاعیه نوبت عصر جلسه استیضاح

فاطمی امین وزیر صمت: بنده هم به قیمت خودرو منتقد هستم. کل صنایع بورسی، ۱۲.۸ درصد رشد داشته‌اند که از سال ۱۳۹۶ بی‌نظیر است. وقتی می‌گوییم رشد اقتصادی، تورم از آن خارج می‌شود.

بنده نباید پاسخگوی تسهیلات بانکی باشم. بنده به عنوان وزیر یک تندر ۹۰ مدل ۸۹ دارم و من هم منتقد صنعت و قیمت خودرو هستم.یک قیمت کارخانه داریم و یک قیمت بازار و قیمت بازار چون تولید چهار سال افت کرده بود با قیمت کارخانه تفاوتی ایجاد شد.

ادامه جلسه استیضاح در نوبت عصر

مجلس شورای اسلامی برای بررسی استیضاح سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.

طبق آیین نامه داخلی مجلس هنوز نیم ساعت از فرصت وزیر صمت و نیم ساعت از وقت ۲ نماینده موافق استیضاح باقی مانده و قرار است فرایند رأی گیری بعد از اظهارات وزیر صمت و نمایندگان انجام شود.

 اولین کسی که دنبال این است اقتصاد کشور ریالی اداره شود من هستم. بسیار اشتباه است که قیمت گاز، برق و دستمزد ریالی باشد اما قیمت محصول دلاری. ما در بسیاری از صنایع ریالی کردن قیمت‌ها را آغاز کردیم.

آغاز رای گیری استیضاح وزیر صمت

مجلس شورای اسلامی، پس از پایان اظهارات مخالفان و موافقان استیضاح، رای گیری مجلس شورای اسلامی برای استیضاح فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت دقایقی پیش در مجلس با توزیع ورقه‌های رای گیری آغاز شد.

فاطمی امین برای عبور از استیضاح باید رای موافق اکثریت مطلق نمایندگان حاضر در جلسه علنی مجلس را به دست آورد؛ رای گیری در جلسه رای اعتماد به صورت مخفی و با ورقه انجام می‌شود.

پیش از آغاز توزیع برگه های رای، محمدباقر قالیباف رییس مجلس با قدردانی از محمد مخبر معاون اول رییس جمهور و اعضای هیات دولت که در جلسه امروز حضور داشتند، از آنان خواست تا جلسه علنی را ترک کنند تا مجلس رای گیری را آغاز کند.

فاطمی‌امین، ۱۰ آبان ماه سال گذشته نیز در مجلس استیضاح شده بود که توانست با رای مخالفت ۱۸۲ نماینده مجلس در وزارت صمت ابقا شود.

فاطمی امین از وزات صمت رفتنی شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت موافقت کردند.

طبق گزارش خبرنگار پارلمانی گسترش نیوز ۱۶۲ رای موافق استیضاح، ۱۰۲ رای مخالف استیضاح و ۲ رای ممتنع بودند. در مجموع آرا نیز ۲۷۲ رای اعلام شده است.

  • ناشناس ارسالی در

    خاک بر سر اون صد و دوتای مخالف
    ممتنع و.باطله
    که پیام نرمش به وزیر آینده انتقال دادند
    یاد همه مسؤلان باشد با پول مالیات مردم هزینه انتخابات جمع میشود نه با پول مافیا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها