|
کدخبر: 279596

انتقاد وزیر بهداشت از مصرف بی رویه دارو!

وزیر بهداشت گفت: یکی از مشکلات امروز ما مصرف داروهایی است که نیاز نیست.

سیاست داخلی انتقاد وزیر بهداشت از مصرف بی رویه دارو!

بهرام عین اللهی گفت: روزانه ۷۰۰ مرگ و میر،۵۰هزار مراجعه و هفت هزار مورد بستری بیماران کرونایی در کشور داشته ایم. واکسیناسیون کار بزرگی بود و الان حدود ۱۵۵ میلیون دز واکسن تزریق شده اند.

به گفته وی در دوران شیوع کرونا روزانه یک میلیون دز واکسن در کشور تزریق شده اند.
او گفت: تا آذر ۱۴۰۰ بیش از ۱۲۲ هزار فوت ناشی از بیماری کرونا داشتیم و بعد از این تاریخ تا به امروز حدود ۱۲۰۰۰ مرگ و میر داشته ایم.
 
عین اللهی افزود: ما شش مرکز تولید واکسن در ایران داریم که  زمانی وارد کننده واکسن کرونا بوده است؛ اما الان صادر کننده واکسن هستیم. در دوران شیوع کرونا هیچ بیماری بر روی زمین نمانده و اقدامات درمانی خوبی در حوزه بیماری کرونا در کشور انجام شده است. در دو ماه گذشته آمار فوت کم تر از ده نفر بوده است. در حالی که در کشور آمریکا روزانه ۱۰۰ نفر فوت می کنند.
 
او گفت: توصیه ما به مردم این است که سالیانه یک بار واکسن کرونا را تزریق کنند. زدن ماسک سد مهمی برای بیماری آنفولانزا است. امسال به دلیل بازگشایی مدارس و دانشگاه ها و نزدن ماسک شیوع بیماری بیشتر شده است.
 
او افزود: در حال حاضر کارشناسی ارشد طب سنتی را تدوین کرده ایم و نزدیک به ۴۰۰ متخصص طب ایرانی در کشور داریم که  درمانگاه های طب ایرانی را راه اندازی کرده ایم. ۱۷ داروی طب ایرانی در دوران کرونا مجوز سازمان غذا و دارو را گرفته اند.
 
وزیر بهداشت گفت: یکی از مشکلات امروز ما مصرف داروهایی است که نیاز نیست و در اکثر مواقع نیازی به خوردن آنتی بیوتیک وجود ندارد؛ چرا که  این دارو برای عفونت ثانوی در صورت لزوم نیاز است.
 
او ادامه داد: برخی از بیماری های واگیردار قابل پیش بینی نیستند. میزان تولید آنتی بیوتیک در این هفت ماه به اندازه سال گذشته است. کشور به صورت مقطعی دچار کمبود شده است و با افزایش تولید و واردات این مسئله برطرف می شود. صنایع دارویی خوبی در کشور داریم و در صورت بروز مشکل احتمالی این توانمندی در ایران وجود دارد که این موضوع را برطرف کند.
 
او افزود: سامانه تی تک بر اساس اظهار نامه است و ما نظارت ها را افزایش داده ایم. سامانه تی تک یک ابر سامانه است. پیش بینی افزایش را به تولید کننده می دهد. الان تنها به سامانه اعتماد نکرده و نظارت ها را چند لایه کرده ایم.
 
عین اللهی ادامه داد:‌ مقدار زیادی از ارز ترجیحی را به دارو اختصاص می دادیم و دارو ارزان تهیه می شد که  به دلیل ارزانی، قاچاق معکوس دارو انجام می شد. دارو با ارز نیمایی تولید و تهیه می شود. اختلاف ارز نیمایی و ترجیحی به بیمه ها داده می شود. اجرای نسخه نویسی الکترونیکی به بالای ۹۰ درصد رسیده و طرح دارویار به خوبی در حال اجرا است. بیماران تا دو نوبت می توانند از نسخه الکترونیکی اولیه خودشان استفاده کنند.
 
او افزود: یارانه سلامت با فرانشیز بیمه تفاوت دارد و تمام داروهایی که ارز ترجیحی از آن ها برداشته شده است، تحت طرح دارویار قرار می گیرند. یکی از مشکلات ما مصرف زیاد دارو است. متوسط دارو در هر نسخه در دنیا یک و نیم و در ایران چهار قلم است.
 
وزیر بهداشت تصریح کرد: اطلاعات بیمار ارزشمند است. در ادامه آمار نسخه نویسی الکترونیکی را به پرونده الکترونیک می بریم و با اختصاص بودجه سعی در اجرای کامل پزشک خانواده داریم.
 
او ادامه داد: موضوع بیمه های تکمیلی در شورای عالی بیمه در زمینه دارویار مطرح شده است.
 
عین اللهی افزود: امسال حدود شش میلیون نفر از سه دهک پایین جامعه به صورت رایگان بیمه شده اند و حدود یک میلیون نفر بیمه نیستند. این افراد سه ماه بیمه رایگان می شوند. بیماران خاص و صعب العلاج هزینه های زیادی برای درمان دارند و مجلس پنج هزار میلیارد تومان بابت صندوق بیماران خاص در نظر گرفته و این صندوق از ماه پیش شروع به کار کرده است.
 
او افزود: پزشک خانواده از سال ۸۲ در کشور آغاز شده است. طرح در دو استان فارس و مازندران به صورت آزمایشی اجرا شده و در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستاها در حال اجرا است. در کنار پزشک خانواده بیمار فرانشیز کم تر و پزشک در قالب این طرح تسهیلاتی را خواهد داشت.

او افزود: بودجه لازم برای طرح پزشک خانواده حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان است. در دی  بحث قراردادها و تبلیغات این کار را انجام می دهیم.

امسال ۱۰۶۰۰ نفر، تعداد پزشک افزایش پیدا کرده است و بیشتر بحث بومی گزینی را پیگیری می کنیم.

عین اللهی بیان کرد: در بسیاری از رشته ها هم سطح کشورهای پیشرفته هستیم. الان بیماری برای درمان به خارج از کشور اعزام نمی شود. دوران بیماری کرونا علی رغم بروز مشکلات ناشی از اعمال تحریم ها اقدامات خوبی انجام شده است که این موفقیت حاصل تلاش همکاران در بیمارستان ها خانه های بهداشت و درمانگاه ها است.
 
به گفته او، متاسفانه ۱۳ درصد از مرگ و میرها ناشی از سیگار است. هرچه سیگار ارزان تر باشد، بیماری بیشتر خواهد بود و باید مالیات بر سیگار را وضع کرد و این مالیات در حوزه سلامت مصرف شود.
 
او گفت: در حال حاضر در  ۷۹ مرکز درمانی حدود ده هزار تخت اضافه و تعرفه پرستاری در شورای عالی مصوب شد. از ماه گذشته شروع به پرداخت تعرفه پرستاری کرده ایم. در حوزه ژن درمانی برای درمان سرطان در کشور کارهای پژوهشی خوبی شروع شده است. 
 
وزیر بهداشت افزود: در خصوص جوانی جمعیت باید بگویم که هفت سال فرصت داریم تا از پنجره طلایی جمعیت استفاده کنیم.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر