|
کدخبر: 272376

اقدام دولت برای تامین کاغذ کتاب های درسی

بهادری جهرمی گفت: ماموریت صندوق اعتباری هنر پس از روی کار آمدن دولت اتخاذ تصمیم برای حمایت واقعی از هنرمندان است.

سیاست داخلی اقدام دولت برای تامین کاغذ کتاب های درسی

سخنگو و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به دیدگاه‌های فرهنگی در دولت سیزدهم در گفتگویی اظهار داشت: دولت در حوزه فرهنگی تمام دیدگاه‌های موجود در کشور را که در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی فعالیت می‌کنند، به رسمیت می‌شناسد و سعی کرده است تاکنون از سلایق مختلف در این امر بهره ببرد. مسائل فرهنگی به دلیل خاص بودن نیازمند گفت وگوی‌های دائم با هنرمندان و اهالی فرهنگ است و دولت خودش را از این موضوع بی بهره نمی‌داند.

دبیر هیئت دولت گفت: دولت در یک سال گذشته نیز به صورت مستمر با چهره‌های فرهنگی، پیشکسوتان و موثرین این حوزه ارتباط داشته است. گاهی این ارتباط از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده و گاهی نیز به صورت مستقیم از سمت دفتر ریاست محترم جمهور انجام شده است. دولت خود را متعهد می‌داند برای نمایش ظرفیت عظیم فرهنگی کشور، از همه ظرفیت فرهنگی با سلایق مختلف استفاده کند.

جهرمی یکی از تفاوت‌های فرهنگی دولت در یکسال گذشته را حضور چهره‌های فرهنگی تازه نفس، جوان و البته خوش فکر می‌داند که به صورت مستمر در دستگاه‌های فرهنگی از جمله وزارت ارشاد از بالاترین رده تا مدیران میانی در کل کشور حضور دارند. این اتفاق باعث شده است سیستم فرهنگی کشور از خلاقیت بیشتری در اجرای طرح‌های حوزه فرهنگ برخوردار باشد، البته در کنار این جوانان چهره‌های پیشکسوت و باتجربه نیز حضور دارند و این دو بال جوانی و تجربه به صورت دائم با یکدیگر فعالیت می‌کنند.

جهرمی در ادامه با اشاره به تاکید دولت بر راه اندازی فعالیت‌های فرهنگی که بر اثر کرونا تعطیل شده بودند گفت: در این راستا جشنواره‌های مختلف فرهنگی کشور با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله جشنواره فیلم فجر با حضور پرشور سینماگران در سراسر کشور و حتی به طور ویژه در مناطق محروم برگزار شد. نمایشگاه کتاب تهران هم بعد از دو دوره تعطیلی و برگزاری به صورت مجازی در مصلی تهران برگزار شد که با اقبال خوب مردم و اهالی نشر مواجه شد.

سخنگوی دولت با اشاره به مسائل اقتصادی کشور در چند سال گذشته گفت: مسائل اقتصادی ناشی از کرونا در چند سال گذشته هنرمندان را نیز در سختی گذاشت و به هنر آسیب وارد کرد. با اهتمام دولت بر واکسیناسیون سراسری، سینما‌ها و سالن‌های تعطیل شده تئاتر بازگشایی شد.

بهادری گفت: در همان دو سه ماه ابتدایی دولت، ۵۰۰ میلیارد تومان برای صندوق اعتباری هنر در نظر گرفته شد. مأموریت صندوق اعتباری هنر پس از روی کار آمدن دولت اتخاذ تصمیم برای حمایت واقعی از هنرمندان است. تاکنون در چند مرحله هم حمایت‌های ناشی از آسیب کرونا پرداخت شده هم در مناسبت‌های ملی و مذهبی مبالغی برای چهره‌های فرهنگی تدارک دیده شده است. این اتفاق اگرچه نمی‌تواند تمام و کمال همه مسائل را پوشش بدهد، اما با این حال می‌تواند گوش‌های از سختی‌ها را کاهش دهد.

علی بهادری جهرمی یکی از اتفاقات ویژه فرهنگی را در یک سال گذشته هماهنگ کردن دستگاه‌های فرهنگی کشور دانست و گفت: دولت معتقد است سیستم فرهنگی کشور باید به صورت هماهنگ عمل کند تا بازدهی مناسبی داشته باشد. با عنایت به این مساله است براساس بند (ز) تبصره (۹) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، دستگاه‌های اجرایی مجاز هستند تا (۲) درصد از بودجه هزینه‌ای خود را در راستای هم افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانه‌ای، نوین، نشر و کتاب و گردشگری و صنایع دستی هزینه کنند. این مساله علاوه بر اینکه می‌تواند گشایش خوبی در امر حوزه فرهنگ ایجاد کند، نوید یک هماهنگی بین دستگاه‌های فرهنگی را خواهد داد.

به گفته بهادری جهرمی راه اندازی شورای عالی سینما در دولت کنونی با ریاست معاون اول رئیس جمهور اقدام مهمی است که نشان می‌دهد دولت سینما را در اولویت فعالیت‌های فرهنگی خود می‌داند.

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به بحران کاغذ که چند سالی است گریبان‌گیر مطبوعات و ناشران شده است، گفت: از بدو شروع فعالیت دولت همواره کاغذ مسأله اساسی ما بوده است. به همین خاطر تقویت و احیای کارخانه‌های داخلی کاغذ در دستور کار قرار گرفت تا کتب درسی و آموزشی برای چاپ از کاغذ داخلی استفاده کنند. با این تدبیر سهم استفاده کتاب آموزشی و درسی در سال آینده از کاغذ تولید داخل از ۵ درصد به بیش از ۶۰ درصد رسیده است و تلاش می‌شود این مسیر تا خودکفایی کاغذ ادامه پیدا کند. همچنین ۴۰ میلیون دلار با ارز ترجیحی برای تأمین کاغذ روزنامه و تحریر اختصاص داده شد تا فعالیت مطبوعاتی و نشر کشور بدون اختلال ادامه پیدا کند.

سخنگوی دولت در حاشیه جلسه مشترک شورای اداری و شورای اطلاع‌رسانی استان لرستان همچنین، درباره حمایت دولت از تولید کاغذ داخلی گفت: طی جلسات متعدد در دولت، برنامه‌ها در زمینه حمایت از حوزه کاغذ و چاپ به دو بخش بلندمدت و کوتاه مدت دسته‌بندی شدند. برنامه کوتاه‌مدت که به نوعی فوریت زمانی نیز داشت، تامین کاغذ موجود برای نشریات و  کاغذ تحریر بود که۴۰ میلیون دلار ارز ترجیحی اختصاص داده شد.

وی با اشاره به اینکه این مبلغ، مشکل فوریت و کوتاه‌مدت را حل خواهد کرد، افزود: از این مبلغ، ۲۰ میلیون دلار برای نشریات و ۲۰ میلیون دلار برای کاغذ تحریر تخصیص یافت که در حال حاضر در مسیر نهایی شدن است. کاغذ‌ها در مرحله ترخیص‌ و عرضه به بازار قرار دارند.

سخنگوی دولت، هدف از سرمایه‌گذاری بلندمدت در زمینه چاپ و نشر را تقویت کارخانه‌های تولید کاغذ دانست و  افزود: متاسفانه برخی از این کارخانه‌ها تعطیل و برخی نیمه‌تعطیل شده بودند و در این حوزه، یک وابسته محض بودیم. به‌عنوان مثال، ۵ درصد از کاغذ و مقوای کتاب‌های درسی از داخل تامین و ۹۵ درصد از خارج وارد می‌شد.

بهادری جهرمی گفت: برای تامین کاغذ و مقوای برای چاپ کتاب‌های درسی، معاون اول رئیس جمهور و وزاری مرتبطی که کارخانجات کاغذ زیرنظر یا مدیریت زیرمجموعه آن‌ها بود سلسله جلساتی برگزار کردند؛ وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، موضوع را با جدیت پیگیری کردند.

وی ادامه داد: دستاورد یک‌ساله اینگونه شد که موفق شدیم، قریب به ۶۵ درصد کاغذ و مقوای کتاب‌های درسی را از کارخانه‌های داخلی که قبلا تعطیل بودند و کار نمی‌کردند و چرخشان نمی‌چرید، تامین کنیم؛ بنابراین امیدواریم براساس برنامه زمان‌بندی تا پایان سال ۱۴۰۲ به خودکفایی کامل برسیم.

بهادری جهرمی با بیان اینکه در حال حاضر، تعدادی از کارخانه‌‌های تولید کاغذ در کشور فعال شده‌اند، افزود: بخش زیادی از کاغذ مورد نیاز کشور از کارخانه چوب و کاغذ مازندران تامین می‌شود. دو کارخانه کاغذ زنجان و کارخانه کاغذ فارس نیز تقریبا فعال شده‌اند و این مسیر با جدیت پیش خواهد رفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها