|
کدخبر: 264999

وزیر رئیسی در آستانه استیضاح شدن

بالاخره اولین تعویضی دولت رئیسی مشخص شد، حجت الله‌عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کابینه سیزدهم نخستین کسی است که در روزهای آینده از پشت میز وزارت کنار خواهد رفت. اما چه کسی قرار است جای او به ساختمان وزارت کار برود؟

سیاست داخلی وزیر رئیسی در آستانه استیضاح شدن

 برای این جابجایی علل مختلفی را می‌توان متصور شد، از نارضایتی عمومی کارکنان شاغل در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بابت پایین ماندن دریافتی ماهانه گرفته تا نارضایتی شماری از نمایندگان مجلس و اعتراض روزهای اخیر کارگران بازنشسته به نحوه افزایش مستمری سال ۱۴۰۱ سازمان تامین اجتماعی از جمله دلایل این جابجایی است.

گفته می‌شود قرار بود نمایندگان مجلس از طریق استیضاح پروژه خروج عبدالملکی از کابینه سیزدهم را آغاز کنند اما در نهایت قرار است این جابجایی از طریق برکناری توسط شخص رئیس جمهور صورت بگیرد.

عبدالملکی از اقتصاد خوانده‌های ‌دانشگاه امام صادق است که پیش از این معاونت اشتغال کمیته امداد امام خمینی و عضویت در هیات مدیره صندوق بیمه عشایر و روستاییان را در رزومه کاری خود داشت.

بعد از اعلام نتایج سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، تا مدتها راجع به گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کمتر صحبت می‌شد، اما در نهایت حجت الله عبدالملکی توانست روز سوم شهریور ماه با ۱۹۱ رای موافق به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتخاب شود.

اگرچه عمر وزارت عبدالملکی به یکسال هم نرسید اما او جزو وزرای حاشیه‌ساز دولت بود. پیش از این نیز اظهارات و مواضع او در رابطه با مسائل مختلفی مثل  نحوه توسعه صنعت خودروسازی کره جنوبی و ایجاد اشتغال با یک میلیون تومان بحث برانگیز شده بود اما مجموعه اقدامات یک سال گذشته او در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به حدی نبود که بتواند به ماندگاری بلند مدت او در کابینه منجر شود.

صحبت‌های تایید نشده حاکی از آن است که احتمالا عبدالملکی بعد از خروج از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راهی وزارت خارجه خواهد شد تا در کسوت دیپلمات راهی یکی از کشورهای خارجی شود.

جایگزین عبدالملکی کیست؟

اما چه کسی قرار است جای حجت عبدالملکی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برود؟ از دو گزینه احتمالی برای جانشینی عبدالملکی یاد می‌شود؛ یکی حمید رضا حاجی بابایی نماینده کنونی مجلس و دیگری مهرداد بذرپاش، رئیس کنونی دیوان محاسبات کشور.

حمیدرضا حاجی بابایی نماینده کنونی مجلس و وزیر پیشین آموزش و پرورش است.

مهرداد بذرپاش گزینه دیگر وزارت است. فردی که از مدیر عاملی سایپا تا ریاست سازمان ملی جوانان و نمایندگی مجلس را هم در کارنامه خود دارد.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر